Hej,
'
Jjag har en jordkällare med ett tak som består av takpannor, läkt och reglar som ligger direkt på jord/sand som i sin tur ligger på det murade valvet. Taket har ruttnat och jag hat helt tagit bort det. Nu funderar jag på vad jag ska ersätta det med. Jag antar att det finns en poäng med att ha ett tak och inte bara ha jord och gräs. Det bör antagligen skydda mot nederbörd - antar jag - och kanske det bör ge en viss värmeeffekt, vad vet jag. Jag funderar på att bygga upp en ny konstruktion med reglar och läkt och antingen plåt eller takpannor. Men bör man ha isolering? Och i så fall vad? Alla tips och synpunkter välkomna.
 
Åsa Lund
Tänker att sanden fungerar som isolering tack vare att taket håller sanden torr
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tänker att sanden fungerar som isolering tack vare att taket håller sanden torr
Ungefär så har jag väl också tänkt. Fast jag undrar lite över sandens egenskaper som isoleringsmaterial. Den är ganska uppblandad med jord, det har väl kommit en del väta in i det trasiga taket. Men jag kanske ska ta bort den gamla sanden och lägga på ny. Tack för tanke!
 
H henrikber skrev:
Ungefär så har jag väl också tänkt. Fast jag undrar lite över sandens egenskaper som isoleringsmaterial. Den är ganska uppblandad med jord, det har väl kommit en del väta in i det trasiga taket. Men jag kanske ska ta bort den gamla sanden och lägga på ny. Tack för tanke!
Lägg på Eps isolering och bygg ett nytt tak
 
B byggarätt skrev:
Lägg på Eps isolering och bygg ett nytt tak
Tack! Men du tror inte att det blir för tätt?
 
Föreslår att du håller dig till gamla lösningar eftersom jordkällare ska ha en bra förmåga att avge/samla delar av fukten.

Renoverade mitt eget tak som låter som samma konstruktion som din och gjorde ett nytt yttertak (takstolar, reglar för tegelpannor mm som blev ca 50 cm högre än tidigare. Har märkt att kylan kryper ner mera nu iom att snötäcket lägger sig på taket men att kylan kryper in vid gavlar mm. Det tidigare taket låg mer eller mindre på jordkullen och hade snö över hela området och snön isolerade. Skulle jag kunna göra om det på ett enklare sätt skulle jag lägga på mera jord/torv/vass över taket för att kompensera behovet av isolering. Passa noga med vad du lägger på så att det inte blir ett tillhåll för möss - svårt att hitta kombinationen av isoleringsförmåga av biologisk material och ändå undvika mössen.

Se till att du har bra ventilation så slipper du fukten.

Lycka till
 
H henrikber skrev:
Tack! Men du tror inte att det blir för tätt?
Nej Eps är difusionsöppet och perfekt för användning i sand
Tänk bara på att skydda trä med murpapp där det ligger mot eps och bygg ingen fuktspärr utan det räcker med takets tätskikt
Det som kan vara lite knepigt är hur du fäster taket i marken för att hindra att det blåser bort
 
Z zeb411 skrev:
Föreslår att du håller dig till gamla lösningar eftersom jordkällare ska ha en bra förmåga att avge/samla delar av fukten.

Renoverade mitt eget tak som låter som samma konstruktion som din och gjorde ett nytt yttertak (takstolar, reglar för tegelpannor mm som blev ca 50 cm högre än tidigare. Har märkt att kylan kryper ner mera nu iom att snötäcket lägger sig på taket men att kylan kryper in vid gavlar mm. Det tidigare taket låg mer eller mindre på jordkullen och hade snö över hela området och snön isolerade. Skulle jag kunna göra om det på ett enklare sätt skulle jag lägga på mera jord/torv/vass över taket för att kompensera behovet av isolering. Passa noga med vad du lägger på så att det inte blir ett tillhåll för möss - svårt att hitta kombinationen av isoleringsförmåga av biologisk material och ändå undvika mössen.

Se till att du har bra ventilation så slipper du fukten.

Lycka till
Tack, det låter precis som samma konstruktion. Är också på väg att höja taket, så väldigt bra att få veta att det behövs isolering för att fylla upp tomrummet.
 
B byggarätt skrev:
Nej Eps är difusionsöppet och perfekt för användning i sand
Tänk bara på att skydda trä med murpapp där det ligger mot eps och bygg ingen fuktspärr utan det räcker med takets tätskikt
Det som kan vara lite knepigt är hur du fäster taket i marken för att hindra att det blåser bort
Vad bra, trodde att att frigolit var tätt. Hmm, det där med förankring har jag inte funderat på. Det är ju ett stort tak (6 x 10 m) så jag tänker att det blir ganska tungt med takstolar, reglar osv. Men det är klart, en ordentlig höststorm....
 
H henrikber skrev:
Vad bra, trodde att att frigolit var tätt. Hmm, det där med förankring har jag inte funderat på. Det är ju ett stort tak (6 x 10 m) så jag tänker att det blir ganska tungt med takstolar, reglar osv. Men det är klart, en ordentlig höststorm....
Ja beroende på takvinkel blir det rejäla lyftkrafter ..
Så använd spännband samt var noggrann i kanter så det blir tätt mot backen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.