Hej

Jag försöker förstå texten längst ner om hur stort skärmtak jag får bygga på min stora altan.
15kvm är ju en klockren siffra, men hur ska jag tolka den?

1.Takutsprånget är i nuläget ca 70 centimeter, får jag bygga 15 kvm utanför detta takutsprång?
2. För att få takhöjd invändigt vill jag dra upp början en bit på det befintliga taket, då blir det nykonstruerade taket ca 25 kvm, men inte större tak över altanen i fråga 1.
3.Taket kommer jag fortsätta lägga med enkupigt tegel och med en rejäl konstruktion så det tål snölasset som ev glider ner på taket, blir den rejäla konstruktionen då bygglovspliktig?
4. Kommer det nya takets yta utgå från den gamla ytterväggen, som i fråga 1. så adderas då ytan under det befintliga taket till 15 kvm eller får ytan under taket då bara vara 15kvm, dvs jag får bara bygga till 10kvm?
5. Eller räknas det som 15 kvm + takutsprånget som blir från stolpkonstruktionen som kommer bära taket och ut till hängrännan?


"Att bygga ett tak över en uteplats kräver bygglov. Det räknas som en tillbyggnad om det görs i anslutning till ditt hus, och som en nybyggnad om det görs fristående.

Det finns dock vissa undantag från bygglovsplikten för både tillbyggnader och nybyggnader. Dessa undantag kan vara tillämpliga också för att bygga ett tak över sin uteplats.

För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att bygga ett skärmtak över en uteplats, altan, balkong eller entré. Skärmtaket får, tillsammans med andra bygglovsbefriade skärmtak på tomten, inte vara större än 15,0 kvadratmeter. Om skärmtaket ska byggas närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt."

Vad tror ni, eller vet ;-)

/W
 
Jag tycker det är tydliga regler. Taket får vara max 15 kvm. Det spelar ingen roll hur du bygger det eller drar upp det över befintligt tak mm. Den nya takkonstruktionen får vara max 15 kvm. Jag tycker även att det är lika klart att det är taket som får vara max 15 kvm, inte ytan det täcker. Om du nu inte har ett helt platt tak vill säga. Så med lutning på taket kommer ytan som täcks vara mindre än 15 kvm.

Sen borde man väl kunna konstruera taket så att det börjar en bit ut från väggen så att man kan tillgodoräkna sig takfoten på huvudbyggnaden?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag tycker det är tydliga regler. Taket får vara max 15 kvm. Det spelar ingen roll hur du bygger det eller drar upp det över befintligt tak mm. Den nya takkonstruktionen får vara max 15 kvm. Jag tycker även att det är lika klart att det är taket som får vara max 15 kvm, inte ytan det täcker. Om du nu inte har ett helt platt tak vill säga. Så med lutning på taket kommer ytan som täcks vara mindre än 15 kvm.

Sen borde man väl kunna konstruera taket så att det börjar en bit ut från väggen så att man kan tillgodoräkna sig takfoten på huvudbyggnaden?
Jag tycker också regeln är tydlig, men hur tolkar man den?
Tex kan det knappast vara den nya takkonstruktionen som räknas, då skulle senaste "Grand Design" med A-framehuset ha gigantisk kvadratmeteryta.

Någon som vet hur det tolkas exakt?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tycker också regeln är tydlig, men hur tolkar man den?
Tex kan det knappast vara den nya takkonstruktionen som räknas, då skulle senaste "Grand Design" med A-framehuset ha gigantisk kvadratmeteryta.

Någon som vet hur det tolkas exakt?
Men du kan inte jämföra det huset med ett bygglovsfritt skärmtak för en uteplats. Regeln är klar, 15 kvm, för att slippa ansöka om bygglov. Om du har liten taklutning täcker taket större yta, högre taklutning mindre täckt yta.
Om du vill ha större tak, sök bygglov.
 
K Kane skrev:
Men du kan inte jämföra det huset med ett bygglovsfritt skärmtak för en uteplats. Regeln är klar, 15 kvm, för att slippa ansöka om bygglov. Om du har liten taklutning täcker taket större yta, högre taklutning mindre täckt yta.
Om du vill ha större tak, sök bygglov.
Trodde aldrig att det var ytan på konstruktionen som avgjorde, går det att läsa någonstans?

I mitt fall plussar jag gärna på 15 kvadrat enligt den teorin.
Men jag har ingen aning hur jag ska tolka 15kvm, därför frågar jag.
Då jag vill integrera det nya "skärmtaket" med det gamla takutsprånget och lägga på samma takbeklädnad, enkupigt tegel går det kanske inte bara plussa på 15 kvm ostraffat, även om det skulle täcka samma yta som om jag bara stoppar dit ett "skärmtak" utanför taksprånget.
 
Men om jag förstår dig/er rätt nu?
Det är alltså takytan (sett uppifrån) som är avgörande, inte byggarean, dvs. ytan mellan stolparna/vägginfästningen eller den fysiska takytan på det lutande taket? (förstår du/ni vad jag menar med det?)
För som exemplet med A-frame huset ovan blir ju takytan sett uppifrån betydligt mindre än den fysiska takytan då den höga takvinkeln gör att det försvinner många kvm (sett uppifrån).
Vid vilken vinkel går i så fall gränsen mellan tak och vägg?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag läste lite extra noga på Boverkets sida nu och de säger faktiskt att taket får täcka en yta på 15 kvm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag läste lite extra noga på Boverkets sida nu och de säger faktiskt att taket får täcka en yta på 15 kvm.
Ok, jag tycker jag har lusläst, men får läsa igen.
Jag kanske slirar på reglerna om jag river delar av mitt tak, och bygger ett på 25kvm men som bara täcker 15 kvm mer än ursprungstaket....
 
"Vara en enkel konstruktion
Ett skärmtak ska vara en enkel konstruktion. Enligt Boverkets uppfattning borde det innebära att en förlängning av ett befintligt tak med samma konstruktion inte är ett bygglovsbefriat skärmtak."

Här var svaret .Bygglovsbefriat skärmtak - PBL kunskapsbanken - Boverket
Men då vet jag mer.
 
De skriver att taket ska vara ett skärmtak av enklare karaktär och
” 2. anordna ett skärmtak över en sådan uteplats som anges i 1 eller över en altan, balkong eller entré, om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter”

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/
 
"Ett bygglovsbefriat skärmtak får vara högst 15,0 m2 stort. Om flera bygglovsbefriade skärmtak byggs på tomten får den sammanlagda arean inte överskrida 15,0 m². Arean beräknas utifrån den projicerande yta på marken eller motsvarande som skärmtaken täcker sett i ett fågelperspektiv och inte utifrån arean på taken som sådana."

Enkelt :)

Jag får helt enkelt begära bygglov.
Jag kan ju då strössla med en följdfråga:
Tanken är att bygga ett större utskjut på taket i princip, inte så stort, om det är ca 5kvm under takutsprånget nu så ska det ökas till ca 15kvm.
Det kommer vara stående stolp som bär i ytterkant.
Nu kommer vi till finessen, det ska vara nerfällbara glas från taket så att den blir inglasad vid behov, sen höst-tidig vår.
Kommer det då räknas som en inglasad tillbyggnad och drabbas av fasadändring och kvm-pålagor, eller bara som ett altantak med nedfällbara vindskydd?

Framsidan på detta hus. Har tyvärr ingen bild tillgänglig.

Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann! | Byggahus.se
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
"Ett bygglovsbefriat skärmtak får vara högst 15,0 m2 stort. Om flera bygglovsbefriade skärmtak byggs på tomten får den sammanlagda arean inte överskrida 15,0 m². Arean beräknas utifrån den projicerande yta på marken eller motsvarande som skärmtaken täcker sett i ett fågelperspektiv och inte utifrån arean på taken som sådana."

Enkelt :)

Jag får helt enkelt begära bygglov.
Jag kan ju då strössla med en följdfråga:
Tanken är att bygga ett större utskjut på taket i princip, inte så stort, om det är ca 5kvm under takutsprånget nu så ska det ökas till ca 15kvm.
Det kommer vara stående stolp som bär i ytterkant.
Nu kommer vi till finessen, det ska vara nerfällbara glas från taket så att den blir inglasad vid behov, sen höst-tidig vår.
Kommer det då räknas som en inglasad tillbyggnad och drabbas av fasadändring och kvm-pålagor, eller bara som ett altantak med nedfällbara vindskydd?

Framsidan på detta hus. Har tyvärr ingen bild tillgänglig.

Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann! | Byggahus.se
Angående glasen så kolla på dom från mmd angående uppskjutbara glas på uteservering. Var ett tag sedan jag läste den så kommer ej ihåg hur den var skriven men kan tänkas att du kan läsa ut något ur den dommen om vad som är tillåtet!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Johanx skrev:
Angående glasen så kolla på dom från mmd angående uppskjutbara glas på uteservering. Var ett tag sedan jag läste den så kommer ej ihåg hur den var skriven men kan tänkas att du kan läsa ut något ur den dommen om vad som är tillåtet!
Hej

Hittade ingen dom, men riktlinjer om att de får vara uppskjutbara till en höjd av 1.9 meter.
Mina kommer vara ca 1.9 meter och uppskjutbara i taket.
 
O
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Jag försöker förstå texten längst ner om hur stort skärmtak jag får bygga på min stora altan.
15kvm är ju en klockren siffra, men hur ska jag tolka den?

1.Takutsprånget är i nuläget ca 70 centimeter, får jag bygga 15 kvm utanför detta takutsprång?
2. För att få takhöjd invändigt vill jag dra upp början en bit på det befintliga taket, då blir det nykonstruerade taket ca 25 kvm, men inte större tak över altanen i fråga 1.
3.Taket kommer jag fortsätta lägga med enkupigt tegel och med en rejäl konstruktion så det tål snölasset som ev glider ner på taket, blir den rejäla konstruktionen då bygglovspliktig?
4. Kommer det nya takets yta utgå från den gamla ytterväggen, som i fråga 1. så adderas då ytan under det befintliga taket till 15 kvm eller får ytan under taket då bara vara 15kvm, dvs jag får bara bygga till 10kvm?
5. Eller räknas det som 15 kvm + takutsprånget som blir från stolpkonstruktionen som kommer bära taket och ut till hängrännan?


"Att bygga ett tak över en uteplats kräver bygglov. Det räknas som en tillbyggnad om det görs i anslutning till ditt hus, och som en nybyggnad om det görs fristående.

Det finns dock vissa undantag från bygglovsplikten för både tillbyggnader och nybyggnader. Dessa undantag kan vara tillämpliga också för att bygga ett tak över sin uteplats.

För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att bygga ett skärmtak över en uteplats, altan, balkong eller entré. Skärmtaket får, tillsammans med andra bygglovsbefriade skärmtak på tomten, inte vara större än 15,0 kvadratmeter. Om skärmtaket ska byggas närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt."

Vad tror ni, eller vet ;-)

/W
kolla med bygg. Nämnden. Tror atttaksprånget inte skall medräknas i ytan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.