Och jaktstugor övernattar man o lagar mat i. Så länge man har sunt förnuft bygger man o så är det inte mer med det. Har själv satt upp en jaktstuga i skogen.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundregeln verkar vara att man får bygga en raststuga om man bedriver skogsbruk (eller nån annan näringsverksamhet) i skogen, men den får inte vara så bekväm att man vill övernatta i den.

[länk]
Bekvämt är ju ett relativt mått :) Kan man somna på en spikmatta så lär man sova helt okej på en tillräckligt stor bänk med ett fodrat liggunderlag :D
 
kan man kanske kalla det en lekstuga? verkar vara undantagna de flesta regler.
 
  • Gilla
Yngwie74 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Normalt sett behöver man ett bygglov för alla byggnader oavsett storlek.

Ett vindskydd eller mycket enkel rastkoja kan man kanske bygga.

Det du tänker bygga kräver ju också ett utedass av något slag.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Normalt sett behöver man ett bygglov för alla byggnader oavsett storlek.

Ett vindskydd eller mycket enkel rastkoja kan man kanske bygga.

Det du tänker bygga kräver ju också ett utedass av något slag.
Nej. På en lantbruksfastighet är samtliga ekonomibyggnader, dvs byggnader för allt som bedrivs bygglovsbefriade. Detta kan vara tex en verkstad men likaväl en jaktstuga eller skogshuggarbod. Man kan även sätta upp ett utedass om man inte vill skita i skogen när man är ute o jobbar där.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
C
G guggen skrev:
Nej. På en lantbruksfastighet är samtliga ekonomibyggnader, dvs byggnader för allt som bedrivs bygglovsbefriade.
De exempel du räknar upp är knappast något problem, men det bör tilläggas att gränsen går vid byggnader som behövs för själva lantbruket i bokstavlig mening. Så eventuella sidoverksamheter som exempelvis förädling av jordbruksprodukter omfattas inte av bygglovsfriheten. T.ex. slakteri, bageri, sågverk eller en gårdsbutik kräver fortfarande bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De exempel du räknar upp är knappast något problem, men det bör tilläggas att gränsen går vid byggnader som behövs för själva lantbruket i bokstavlig mening. Så eventuella sidoverksamheter som exempelvis förädling av jordbruksprodukter omfattas inte av bygglovsfriheten. T.ex. slakteri, bageri, sågverk eller en gårdsbutik kräver fortfarande bygglov.
Nu skall TS inte bygga ett industriellt bageri eller slakteri...
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
C
G guggen skrev:
Nu skall TS inte bygga ett industriellt bageri eller slakteri...
Sant :rofl:
Ditt svar var ett klockrent svar på TS fråga. Ville bara tillägga att det finns begränsningar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Funderar också på en A-frame på 3.5x4.2m golvbjälklag, med "takkupa" ungefär som en av bilderna ovan.

Ca 60cm tak sen kupa 300cm sen tak 60cm
Kupan från nock med lite lutning.

Tänkte bygga allt i 45x120, pannplåt på tak och nån panel som järnvitrolas
 
Bör man ha en regel i nocken?
Samma eller en typ 45x195?
 
Okej. Lite fakta då till TS. Jaktkojan måste vara kopplad till näringen på fastigheten, dvs den måste vara avsedd för skogsbruket. Utöver det så måste skogsbruket generera tillräckligt med inkomster för att det undantaget ska gälla annars anses det vara hobbyverksamhet. En vedeldad kamin behöver anmälas till kommunen iom det så blir nog kommunen intresserad av byggnaden i sig själv. Sedan kan vi konstatera att om stugan inte är komplement på tomte utan i skogen så blir det ett fristående fritidshus och sanktionerna är avsevärt mycket högre än den 10-12 tusen som stod i artikeln. Till råga på det så om du placerar den i strandskyddat område blir det automagiskt polisanmälan och troligen rivningsföreläggande. Kolla kåtan i Storuman.
God Jul
 
G guggen skrev:
Nej. På en lantbruksfastighet är samtliga ekonomibyggnader, dvs byggnader för allt som bedrivs bygglovsbefriade. Detta kan vara tex en verkstad men likaväl en jaktstuga eller skogshuggarbod. Man kan även sätta upp ett utedass om man inte vill skita i skogen när man är ute o jobbar där.
Ska de inte vara nödvändiga för verksamheten också?
Har man 6 ha som ligger i anslutning till bostadshuset så finns t.ex. inte behov av övernattningsmöjligheter i en jaktkoja. Medan på ett stort skifte som ligger avlägset kan det ha en helt annan relevans.

Sen ska man komma ihåg att allt man gör på en lantbruksfastighet inte är en del av lantbruksverksamheten. T.ex. hästar räknas ofta som privata och då kräver stallet bygglov. (förtydligande bara, säger inte att just detta berör TS)
 
  • Gilla
mrZnake och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Ska de inte vara nödvändiga för verksamheten också?
Har man 6 ha som ligger i anslutning till bostadshuset så finns t.ex. inte behov av övernattningsmöjligheter i en jaktkoja. Medan på ett stort skifte som ligger avlägset kan det ha en helt annan relevans.

Sen ska man komma ihåg att allt man gör på en lantbruksfastighet inte är en del av lantbruksverksamheten. T.ex. hästar räknas ofta som privata och då kräver stallet bygglov. (förtydligande bara, säger inte att just detta berör TS)
Finns även domar från MMD att stugor på +1000ha inte är sådana ekonomibyggnader. Så jag skulle nog säga att nyuppförda övernattningsstugor inte är ekonomibyggnader vad gäller jord eller skogsbruk, fisket har jag dålig koll på renvaktarstuga är dock ekonomibyggnader.
 
Hej!

Hur har det gått med dessa planer?

Jag har liknande idéer på min lilla gård så det vore intressant att höra fortsättningen.
Egentligen skulle jag vilja bygga ett par, tre små stugor och hyra ut så småning om, glamping verkar ju vara på tapeten. Börjar väl med en och har skissat på en A-frame-koja på 12m2.
Det räknas väl till friggebod då och borde inte behöva bygglov eller är jag ute och reser?

mvh Simon
 
  • Gilla
Frands
  • Laddar…
S simonrimshult skrev:
Hej!

Hur har det gått med dessa planer?

Jag har liknande idéer på min lilla gård så det vore intressant att höra fortsättningen.
Egentligen skulle jag vilja bygga ett par, tre små stugor och hyra ut så småning om, glamping verkar ju vara på tapeten. Börjar väl med en och har skissat på en A-frame-koja på 12m2.
Det räknas väl till friggebod då och borde inte behöva bygglov eller är jag ute och reser?

mvh Simon
Har du ingen annan frigga så ska det väl funka, tänk på höjden som väl är begränsad?

Har du nån bild att ladda upp på a-framen du tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.