En klassiker den lever kvar för ingen vågar ta bort det då det ej finns någon som kan svara på om det används.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Varför inte också fråga grannen i våningen under och grannen ovanför din lägenhet. De kanske har relevant information t.ex. att de redan ha tagit bort sina uttag - eller blivit tillsagda att uttagen måste vara kvar.
 
Redigerat:
F fp01 skrev:
Man ser ju loggan från Hirschmann på uttaget. Ett gammalt centralantennsystem, bara att klippa bort.
Jag startade antennfirma -69 och då var dessa uttag obsoleta. Körde först Hirschmann, sedan Wisi. Har aldrig installerat med den kontaktkonfigurationen, så tidigare än -69 iaf. Innebär att det är för husets takantenn som många skriver här.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja är det brf så fråga styrelsen om tillstånd att ta bort eftersom det är en installation som enskild medlem inte får ta bort utan godkännande, personligen skulle jag kolla om den fortfarande är aktiv dvs via antenn, perfekt att se basutbudet ifall comhem ligger nere vilket dom gör ibland, men det är jag det.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Ett gammalt 60ohms centralantennuttag. Man började använda 75ohm på 70-talet av samma typ som används idag. Många gamla anläggningar var i bruk långt in på 90-talet men knappast idag. Kolla med grannarna ovanför och nedanför om dom har något kvar. Det är troligen bortrensat sedan länge.
 
En öppen fråga: Går det att mäta på uttaget på något sätt för att se om det finns signal?
 
S Snappahaneklanen skrev:
En öppen fråga: Går det att mäta på uttaget på något sätt för att se om det finns signal?
Ja, om du instrumentet som krävs. Antenninstallatörerna har det.
 
Immobil Immobil skrev:
Ja, om du instrumentet som krävs. Antenninstallatörerna har det.
En mulitmeter duger alltså inte?
 
Orkar inte läsa alla inlägg. I min gamla lägenhet var det genomgående kabel från lägenheten på bottenvåningen och genom alla lägenheter upp till den översta så att alla hade en gemensam antenn på taket. Ve den som klippte ledningen. Gonatt.
 
Säkert ingen fara med den.

Men stämmer att det kan påverka grannarna, eller kunde... Får 12 år sedan bodde jag i en liten lägenhet i Halmstad. TV-signalen var så ruskigt dålig att jag kopplade om kontakten med nån slags störningsborttagare eller liknande. Bilden blev kristallklar! Sedan åkte jag hem till Göteborg... När jag åkte tillbaka 1-2 veckor senare visade det sig att alla i trappuppgången hade fått ägna sig åt annat än att se på TV, då jag tydligen släckt allt eftersom jag bodde överst!
 
  • Gilla
Magnumvilla
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
En mulitmeter duger alltså inte?
Knappast, men en TV har du väl? Koppla in den och se om du hittar något med en kanalsökning.
 
Earwoods Earwoods skrev:
Hej!

Jag håller på att renovera hemma. Det är en lägenheten från 30-talet på södermalm. I lägenheten finns det ett antennuttag (tror jag). Det går två kablar från det, en ner i golvet och en upp i taket.
Vad är detta, kan jag bara klippa bort den? Hur hittar jag vem som ansvarar för det?

Mvh
Fredrik
Jag har sådant uttag i min bostadsrätt och den används.
 
Till alla som skrivit:"bara att ta bort!". Ja, med tanke på att det är en gammal standard på uttaget och att det med största sannolikhet inte används idag så är sannolikheten hög att man kan koppla bort det. Jag ifrågasätter dock hur ni kan vara så säkra på det. Det skulle kunna vara så att just denna lägenhet inte fått nytt uttag då man renoverat övriga huset eller att just detta uttag i just denna lägenhet inte upptäckts eller varit nåbart under renoveringen av nätet. Det kan vara så att lägenheten har ett annat, nyare uttag som tidigare hyresgäster använt och som ligger på samma slinga och därför har man inte haft anledning att byta detta uttag. Snälla låt bli att gissa på saker ni inte har en aning om!

Att påstå att tekniken med kabel-TV är "uråldrig" är bara skrattretande. En passiv centralantenn (möjligen med en analog antennförstärkare) kan jag hålla med om hör till det förgångna, men även det förekommer i mindre hyreshus än i denna dag. 2012 (senaste statistik jag hittar) hade nästan 70 % av alla hushåll i flerfamiljshus kabel-TV som distributionsform. Andelen har säkert minskat men jag skulle bli mycket förvånad som den kommit ner under 50 %. https://www.konkurrensverket.se/globalassets/aktuellt/nyheter/rorlig-bild---analys.pdf

Självklart går allt mot IP-baserad distribution och nästan inga nya koax-nät förläggs, men nu var ju frågan vad det var för uttag och om man kunde klippa kabeln. Svaret måste bli att vi inte kan veta med den information vi har och alltså, nej, klipp inte! Hade jag bott i närheten hade jag kunnat komma förbi och mäta med min spektrumanalysator eller en digital-TV-analysator men nu bor jag i Halmstad så det blir lite långt. Att prova med en TV kan vara ett alternativ men i teorin kan detta nät fortfarande användas till annat, t.ex. FM-radio och andra hyresgäster kan tycka att det är en viktig funktion.

TS: Fråga styrelsen om tillstånd att koppla ur uttaget (inte klippa kabeln så du inte kan återställa). Då blir det deras ansvar om någon mot förmodan skulle bli utan (TV-)signal.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
gör som många ha föreslagit.

1. mejla föreningen och printa svarmejlen och lägg den i en pärm
2. lägg en annons vid trappingången och meddela att du tänker koppla bort uttaget och att du vill att folk skall höra av sig inom 14 dagar om de använder det
3. koppla bort det och se om någon skriker
4. när allt är klart klipp på lämplig ställe så du kan återställa

hoppas på det bästa
 
Redigerat:
F fb35523 skrev:
Att påstå att tekniken med kabel-TV är "uråldrig" är bara skrattretande. En passiv centralantenn (möjligen med en analog antennförstärkare) kan jag hålla med om hör till det förgångna, men även det förekommer i mindre hyreshus än i denna dag.
I detta fall finns det ju ett separat kabelnät från ComHem, så det är knappast troligt att detta uttag har med kabel-TV att göra, och det är nog inte vanligt att man håller liv i ett centralantennsystem i åratal efter att man dragit in kabel.

F fb35523 skrev:
Fråga styrelsen om tillstånd att koppla ur uttaget (inte klippa kabeln så du inte kan återställa). Då blir det deras ansvar om någon mot förmodan skulle bli utan (TV-)signal.
Ett utmärkt råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.