Jag fick lite hybris och fick för mig att jag skulle fräsa in spotlights under överskåpen i köket. Själva fräsandet gick utmärkt, med handöverfräs och kopieringshylsa, men jag klantade mig med borrandet av kabelkanalen. Det gick lite för fort och jag hamnade snett på näst sista skåpet (tilltagande hybris, liksom). Nåväl, det får bli plan B och en mer ordinär lösning, med en extra skiva ovanför (en skiva under är tyvärr inte ett alternativ), men det känns lite onödigt att behöva bygga på med 16-18 mm, bara för att täcka hålet/kanalen.

Någon som har ett tips på en tunn, slittålig, vit skiva att använda till detta? 3-6mm borde räcka, men allt under 16mm är faktiskt en vinst.
 
Tack för svar! Jag hade en sådan skiva i åtanke, men är rädd att det blir svårt att få till en hållbar framkant.
 
Är det ett stort hål? Om det är så förstår jag att du vill ha en skiva att lägga på. Men om det är ett förhållandevis litet hål finns ju spackel och målarfärg.
Fast om du håller på att bygga ett nytt kök skulle jag nog faktiskt rekommendera att bita i det sura äpplet och byta ut den stommen.
 
Ja, det är ett stort hål och ja, en ny stomme är också ett alternativ, men då kvarstår risken att jag misslyckas igen. Visst har jag lärt mig en del, men det är en delikat borrning att göra. Och på hörnskåpet måste jag ändå hitta på något annat, eftersom det är jättelångt till bakkant, så för enhetlighetens skull kanske det blir bäst så här ändå. Att fräsa och borra är den snygga lösningen, men jag lurades nog lite av hur bra det gick när jag testade. Har sett många proffsbyggda kök med extraskive-lösningen. Den är helt okej, men lite irriterande att behöva lasta dit 16 millimeter i onödan. Tunna skivor för ändamålet borde vara attraktiva, för hålsågning + spårfräsning är så otroligt mycket enklare än fräsning + långborrning.
 
Förlåt undrar varför funkar det inte med en skiva under skåpet?
Om du väljer en täcksida är dom bara 10-11 mm.. blir klart snyggast då du åxå bygger bort stommarna.
 
Det passar inte eftersom det är handtagslösa luckor. Då bör undersidan linjera med luckorna.
 
E emission skrev:
Det passar inte eftersom det är handtagslösa luckor. Då bör undersidan linjera med luckorna.
Ah, fattar..
 
Dheri Dheri skrev:
Kan en laminatskiva vara en lösning?
[länk]
Det kan det absolut vara. Det är i alla fall helt klart i rätt riktning. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.