Jag har på nedervåningen en Uponor C-33 reglercentral som redan förra året kärvade lite, men nu verkar den ha gett upp helt. Den slår på/av sig omvartannat i 5-10 sekundersintervaller, drar jag ut strömmen och låter den vila ett tag kan den vara igång i 10-20 minuter innan den börjar slå av sig.

Det verkar som att C-33 inte längre säljs, blir Uponor SMATRIX BASE X-145 en ersättningsprodukt rakt av? Är det så enkelt som jag tror att det är att byta (koppla ur, skruva ner, skruva upp nya, koppla in med kablar på samma ställen) eller är det något man ska överlåta till ett proffs?
 
Hände mig i vintras. Bytte rakt av handlade om samma enheter fast jag kör med pod istället för smart, men ser ju likadant ut.
 
Jimmagnusson Jimmagnusson skrev:
Hände mig i vintras. Bytte rakt av handlade om samma enheter fast jag kör med pod istället för smart, men ser ju likadant ut.
Hittade ett dokument från 2015 med översättningstabell för produkterna i det äldre "Uponor Control System" till det nya "Smatrix", men det står också "Smatrix är ej kompatibelt med tidigare reglersystem sålda av Uponor."

Behövde du nya rumstermostater också, och inte bara ny reglercentral?
 
Jag fick köpa en ny pod att sätta på väggen, men det hade jag nog gjort endå för den var nikotingul å lojj
 
Rumstermostaterna går också att byta rakt av? Såg på produkt info att de nyare ska kopplas med fyrledad kabel, har ingen aning vad som är draget till de nuvarande.
 
Jag hade turen att de hade använt 4ledad kabel fast en tråd ej var ikopplad. är din kabel bara 3 ledad så behöver du ju byta den. Men tar du en smart pod så borde det ju inte vara ett bekymmer , den är ju trådlös?.
 
Jimmagnusson Jimmagnusson skrev:
Jag hade turen att de hade använt 4ledad kabel fast en tråd ej var ikopplad. är din kabel bara 3 ledad så behöver du ju byta den. Men tar du en smart pod så borde det ju inte vara ett bekymmer , den är ju trådlös?.
Vad menas med smart pod för en novis ?
 
att den är en trådlös termostat :)
 
Men det finns väl inte till SMATRIX BASE X-145?
 
Stämmer, 165 får man skaffa då, vilket jag är helt säker på är värd mellanskillnaden
 
Jimmagnusson Jimmagnusson skrev:
Stämmer, 165 får man skaffa då, vilket jag är helt säker på är värd mellanskillnaden
Okej tack för det.
 
Jimmagnusson Jimmagnusson skrev:
Stämmer, 165 får man skaffa då, vilket jag är helt säker på är värd mellanskillnaden
Är det "Smatrix Wave Termostat T-165 POD" som du menar med trådlös pod? På alla bilder jag sett av den är det en blå lysdiodsring som lyser, i manualen står det:

Uponor Smatrix Wave Termostat Standard T-165
Viktiga egenskaper:
- Indikering med lysdiodsring när ratten vrids (ändring av temperaturens börvärde).
Jag antar att det INTE lyser blått hela tiden då, utan endast när man vrider på ratten för att ändra temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.