Nissens
Jag håller på att iordningsställa min garagebyggnad invändigt. Den är 10x7 meter, från ena gaveln har jag inrett 3 meter med ett förråd med hyllor, nätverksserver, extra frys mm.
Återstår 7x7 meter att inreda som varmgarage.

Jag har installerat vattenburen golvvärme i betongplattan, vatten är indraget och avlopp för en vask, samt golvbrunn.

Jag tänker mig att låta fackverkstakstolarna vara öppna och isolera uppe i snedtaket så att det är lätt att peta upp skrymmande saker på takstolarna.

Såå, jag tänker att ett par trefasuttag 16A, en arbetsbänk utmed väggen mot förrådet längst in blir bra. Många eluttag, främst utmed arbetsbänken, men också på takstolarna så att ett eluttag alltid är nära. Belysning skall det vara mycket av, men har inte hittat något prisvärt. Ledljus?

Tänker mig en elvinsch högst upp i snedtaket mellan ett par takstolar.

Elstyrning av den ena av två garageportar blir det nog. Tänker mig att det aldrig får plats mer än en bil i dubbelgaraget...

Så, vad är mer viktigt att ha i ett garage på ca 50kvm? :)
 
Redigerat:
Förvaringsplats för 4 bilhjul.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M Miljardprogram skrev:
Oljeavskiljare
Hmm, kan man montera en sådan i befintlig golvbrunn? Den ligger i en betongplatta med ingjuten vattenburen värme...
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm, kan man montera en sådan i befintlig golvbrunn? Den ligger i en betongplatta med ingjuten vattenburen värme...
Finns oljefälla också, betydligt billigare. Gissar att den går att montera i befintlig.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Läste nåt smart i en liknande tråd för ett tag sen. Det kan vara en idé att ha arbetsbänken nära ingången. Det lär väl vara där du har alla verktyg? Blir ju långt att gå när man "bara" ska ha en skruvmejsel eller liknande.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Tryckluft!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Gick kommunen med på bygglov utan att du specade golvbrunnen?
Brukar vara krav på oljeavskiljare som uppfyller åtminstone SS-EN 858 klass 2
 
Tja fönster kan ju vara trevligt.....
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Tänker du meka mycket med bil/bilar?
En lyft är ju rätt trevlig att ha. Kompressor för luftverktyg är heller inte så dumt. Verktygstavlor och gärna en verktygsvagn är också ett fint inslag i ett garage.
 
Tobzter
En billyft :)
 
Vinda för tryckluft och 230v på insidan bredvid porten är trevligt. Lite ovanför huvudhöjd blir bra.
Fönster lika så.

Gångdörr med tak över. Tänk på att en takskjutport sabbar lite med skenorna så en slagport är inte så dumt om det är mer sällananvändning.

LED armaturer är väl praxis idag. Julas för 250:- st är väldigt populära.

Diskho?
Vattenutkast?

3 fas på utsidan? Iallafall några eluttag typ ett i varje hörn utomhus.
En gårdslampa i nock utomhus och ovanför dörren, det är ju mörkt hela tiden nu på vintern ;)
 
Vad ska du ha garaget till? Själv hade jag byggt gym med dom förutsättningarna :D
 
Excel
Billyft helt klart, migsvets, tryckluft, verktygstavlor.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ett förvaringsystem, för skruv, spik etc.
Det är bra med "möjligheten" till att kunna ha ordning och reda
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.