På tal om taskiga arbetsförhållanden så i gamla filmer så använde dom ju asbest istället för snö.
Googla wizard of oz och asbestos och fundera lite på hur det kommer sig att inte alla gamla filmstjärnor dog pga det istället för att tjafsa om lite rör isolering eller papp som man rivit i.
Eller nåja Freerole får klaga men inga andra:)
 
  • Haha
  • Gilla
Freerole och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför?
För att inga dammsugare är helt täta trots hepa o andra filter. Om du öppnar din dammsugare så ser du nog att det är lite dammigt i den. Asbesten måste saneras bort. Det gäller samma regler när en privatperson sanerar asbest som när en yrkesutbildad gör det. Det är de reglerna man har att rätta sej efter. Du kan läsa om allt på arbetsmiljöverket.se
 
Staffans2000
Bockamålen Bockamålen skrev:
För att inga dammsugare är helt täta trots hepa o andra filter. Om du öppnar din dammsugare så ser du nog att det är lite dammigt i den. Asbesten måste saneras bort. Det gäller samma regler när en privatperson sanerar asbest som när en yrkesutbildad gör det. Det är de reglerna man har att rätta sej efter. Du kan läsa om allt på arbetsmiljöverket.se
Arbetsmiljöverket ger ut derektiv till yrkesverksamma.
Som glad amatör med en sund inställning till asbestfaran, är det bara att ställa sig utomhus och blåsa rent dammsugaren med tryckluft. Eller, göra ingenting.

Staffan
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
För att inga dammsugare är helt täta trots hepa o andra filter. Om du öppnar din dammsugare så ser du nog att det är lite dammigt i den. Asbesten måste saneras bort. Det gäller samma regler när en privatperson sanerar asbest som när en yrkesutbildad gör det. Det är de reglerna man har att rätta sej efter. Du kan läsa om allt på arbetsmiljöverket.se
Det var inte mycket som stämde där... Du ska nog själv gå in och läsa på lite, tror jag bestämt.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Bockamålen Bockamålen skrev:
För att inga dammsugare är helt täta trots hepa o andra filter. Om du öppnar din dammsugare så ser du nog att det är lite dammigt i den. Asbesten måste saneras bort. Det gäller samma regler när en privatperson sanerar asbest som när en yrkesutbildad gör det. Det är de reglerna man har att rätta sej efter. Du kan läsa om allt på arbetsmiljöverket.se
Arbetsmiljöverket sysslar med yrkesverksamhet. Dvs faror och exponering som arbetstagare råkar ut för i sitt yrke.
Vad man sysslar med på fritiden, som hobby eller när man renoverar själv är inget de bryr sig om eller har något som helst mandat över.....
 
  • Gilla
Matte84 och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Arbetsmiljöverket sysslar med yrkesverksamhet. Dvs faror och exponering som arbetstagare råkar ut för i sitt yrke.
Vad man sysslar med på fritiden, som hobby eller när man renoverar själv är inget de bryr sig om eller har något som helst mandat över.....
Nej det bryr de sig inte om men det finns direktiv på deras sida vad som gäller för privatpersoner.
 
C C.Lundin skrev:
Det var inte mycket som stämde där... Du ska nog själv gå in och läsa på lite, tror jag bestämt.
Du ska nog tömma din dammsugare
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
Nej det bryr de sig inte om men det finns direktiv på deras sida vad som gäller för privatpersoner.
Länka gärna till dem.
Om det är rekommendationerna du menar, så är det just rekommendationer.
 
Igår tog jag bort vår gamla imkanal i eternit, jag var tvungen att såga loss en bit där den var fastmurad i murstocken. Jag lever fortfarande. :D
 
Staffans2000
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Igår tog jag bort vår gamla imkanal i eternit, jag var tvungen att såga loss en bit där den var fastmurad i murstocken. Jag lever fortfarande. :D
Ja. Men du befinner dig i en näradödenupplevelse, precis som alla oss andra:D.

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
KristinaRT
Bockamålen Bockamålen skrev:
Nej det bryr de sig inte om men det finns direktiv på deras sida vad som gäller för privatpersoner.
Igen, de har inget mandat att säga något om vad folk pysslar med på fritiden. Deras fokus är yrkesmässig exponering. Nu vet ju inte jag vad du sysslar med på fritiden och i vilken omfattning, men gissningsvis utsätter gemene man sig för avsevärt mycket mindre exponeringar på fritiden än de som exponeras via jobbet.
För yrkesmässig exponering är dessutom arbetsgivaren ansvarig och kan ställas till svars - vilket är anledningen till att amv finns.

För privatpersoner har de möjligen rekommendationer, vilket är något annat.

Länkades till utmärkt dokument fr AMM ovan - läs det!
 
K Knuten26 skrev:
Du behöver sanera bort asbesten , fråga om råd på en saneringsfirma . En sak du bör kolla på ett gammalt hus är ventilationskanalerna, dessa var oftast eternit i form av färdiga 4kantiga rör . Fasaderna på huset kan vara klädda med ”fattiglappar”, en slags eternit plattor, vidare har du rörisoleringen som också kan ha asbest i sig.
Eventuella golvmattor kan vara limmade med lim som det finns asbest i. Användande av asbestprodukter kom sig av att produkterna denna fanns i blev väldigt brandhärdiga
Det har jag redan försökt förklara men trollstaffan aka motvallskärring säger emot allt eftersom han är Gud fader o vet allting. Skönt tycker jag för då behöver vi som arbetar med asbest inte bekymra oss
 
C claesborjesson skrev:
HEPA 13 filter i dammsugare filtrerar bort 99,97% av partiklar större än 0.3 mikrometer (my), asbestfibrer brukar vara i storleksordning 3-100 my. Det vill säga en hemdammsugare för allergiker med HEPA 13 filter är fullt OK.

Vad man kan göra är att placera dammsugarutblåset i nästa rum, därigenom minskar man att luftutblåset blåser runt rumsluften.

Har man en centraldammsugare så hamnar alla fibrer hur som hels utomhus.

De så kallade specialdammsugare som används till "asbetsdamsugare" använder exakt samma filter, dammsugarpåse med dubbla väggar och HEPA-13 filter.
Festool Asbestdammsugare
Filter festol: [länk]
Dammsugare: [länk]

electrolux dito
Filter [länk]
Påse: [länk]

Stora skillnaden är påsvolymen, Festool klarar 26 liters påse, S-bag c:a 2 liter. Festoolpåse kostar cirka 800:-/st S-bag c:a 40 :-.
Ja det är samma sorts dammsugare men man sanerar dem efter användning
 
Staffans2000
Bockamålen Bockamålen skrev:
Skönt tycker jag för då behöver vi som arbetar med asbest inte bekymra oss
Då har du missförstått. De som dagligen arbetar med asbest skall vara försiktiga, framförallt om de röker. För hemmasnickrande amatörer som kommer i kontakt med asbest sporadiskt, är asbestmodehysterin bara till skada. Frågor på det?

Den helige anden Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.