N
Det är inte husbock, hör det bara ibland och bara på ett ställe tror jag.
Men aldrig sommartid, och oftare ju kallare det är ute.
 
Jag kan bara som en dåre upprepa mig själv:D Det som händer efter en varm dag(räcker med sol på fasaden vintertid) följd av en kallare natt. Betong/tegel rör sig, armeringar ovan fönster eller dubb som håller fast väggelement är fortsatt min gissning.

I InsidersUnited skrev:
kan det vara armeringsjärn i tegelfasaden (har du något fönster/dörr med armerad balk) som expanderar/drar ihop på kvällen iom att det blir kallt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
N
Det ljud jag hör i gips taket är ca 1 meter från ytterväggen.
 
neo11, kapat tråden eller är du samma person som TS???
 
N
Nej, jag är inte TS.
Det ser du i mitt 3:e inlägg där jag även skriver att jag inte behöver någon hjälp.
Kapat tråden är lite överdrivet tycker jag.
 
N
N NL12345 skrev:
neo11, kapat tråden eller är du samma person som TS???
Är detta ditt första inlägg =) Jag är imponerad =)
 
Oskarsjo Oskarsjo skrev:
Hej! De senaste månaderna har jag hört ett knackade ljud i väggen i sovrummet. Det förekommer mest kvällstid och knackar oregelbundet, relativt högt och man hör varje knackning tydligt. Tydlig med att det endast är ett knackade ljud och inget kraffsande eller dylikt.

Ljudet kommer från ena hörnet, där det är yttervägg åt båda håll. Huset (från 1966) är i tegel och har betongstomme, betongbjälklag och lättbetong, så inte mycket virke att tala om. Jag var uppe på garagetaket och kunde se att det var en liten hålighet i murbruket från ungefärlig plats där jag hör ljudet. Jag lyste med ficklampa men såg absolut ingentng mer än tegel och betong (dock fanns det utrymme jag inte kunde se).

Jag misstänker någon form av djur/skadeinsekt. Någon som har en idé på vad det skulle kunna vara och idé på vad jag bör göra (ringde Anticimex som sa att de inte åker ut på något om man inte har bild och kan artbesämma djuret) ?

Allt gott
Jag har också ett knackande ljud hemmavid, på en specifik plats på övervåningen i mitt hus. Min nuvarande arbetshypotes är att det är min diskmaskin som lyckas ge ifrån sig detta ljud, och som sedan sprider sig genom avluftningsröret i avloppsstammen.
 
B bearmaniac skrev:
Jag har också ett knackande ljud hemmavid, på en specifik plats på övervåningen i mitt hus. Min nuvarande arbetshypotes är att det är min diskmaskin som lyckas ge ifrån sig detta ljud, och som sedan sprider sig genom avluftningsröret i avloppsstammen.
I mitt fall visade det sig vara årstidsljud och jag hade nog lite för bråttom att ropa varg. Knackandet slutade efter några veckor, för säkerhets skull så drog jag i lite murbruk i hålet på fasaden.
 
Möjligheten att ljudet orsakas av expansion / kontraktion av byggelement ska absolut övervägas.

Sedan vi fick en ny ytterdörr installerad så får vi något som låter som väldigt tydliga knackningar på dörren ibland. Visade sig komma endast när solen ligger på och vid kall utetemp, och orsakas av en list på utsidan gjord i ett kompositmaterial som expanderar i annan takt än det trä den är fastskruvad i. Svart dörr/list så det absorberar mycket solvärme. Man får vara litet detektiv ibland för att ta reda på vad som händer!
 
Oskarsjo Oskarsjo skrev:
Hackspett på utsidan tror jag inte det är i och med att vi kan kontrollera om det är något synligt. Isf om den bor i ytterväggen. Det knackade ljudet är mest aktivt på kvällen i min uppfattning, ibland är det tyst 30 min men ibland kan det knacka med 15-30 sekunders intervall.

Husbock är väl också något jag misstänker även om Anticimex inte verkade helt övertygade iom att det inte finns mer än ett utgångshål (som är större än vad än husbock normalt gör) . Det jag dock funderar på hur vanligt förekommande det är i ett hus med betongstomme och betongbjälklag??
Hej jag har också ett knackande ljud hos mig. Låter som det är på vinden. Mest kvällstid vid 10-11 men har även hört det på dagen. Då trodde jag det var en hackspett. Hittade du orsaken till knackandet hos dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.