Vad tycker ni jag ska göra, Vilka rättigheter har jag i detta fall?

  • Har mina advokater agerat rätt?

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    3
Det har nu tagit oss 2 år utan någon större hjälp från Gärahovs Bygg som totalt nonchalerat oss sedan inflyttning 2018-12-19.

1- Vid inflyttning la vi märke till många problem/fuskbygge/felbygge i bostadsrätten.
2- Vi förmedla alla problemen, vi gjorde rätt ifrån oss och med detta:
Fotade, filmade och har sparat mail konversationer sedan dag 1.
3- Vi har bollats fram och tillbaka.
Dagar blev veckor, veckor blev månader av väntan och månader till nu 2 år.

Frågan är nu, har Gärahovs Bygg åtgärdat något av alla mina fel och brister?
Efter 1 år av tjat och ha stångat mig blodigt för min rätt, fick jag inget åtgärdat!

Innan jag gick in i väggen, anlitade jag advokat firman Glimstedt och kostnaderna har skenat till 100.000 kr.
Här är frågan, vad borde advokaterna göra enligt lag för att driva mitt ärende rätt och att inte onödiga timkostnader skenade iväg som det gjort?

Jag har stått för Oberoende Besiktningsman som hittade bra med fel, ändå åtgärdade inte Gärahov dessa.
Hur skulle jag agerat? Anlitat besiktningsmannen igen kanske?

Gärahov Bygg har sagt att de ska återkomma till "2 års besiktningen".
Styrelsen har lämnats över till oss, och nu sitter vi i skiten.

Mina kostnader som jag har rätt till av då Balkonginglasning (extra tillval på 120.000 SEK) rasade 4 gånger.
Regnade igenom både från rutorna och taket ovan (Penthouse - våningen över mig).
Men inget bemötande av Gärahov Bygg....

Lång historia Kort.
Det har varit ett helvete att köpa bostadsrätt av Gärahov Bygg.
Jag har nu lagt märke till att jag inte är den enda i Jönköping som åkt på deras fusk bygge.
Gärahov har haft mage att bussa sina advokater på mig och kräva 80.000 kr för extra tillvalen annars kommer dra ärendet vidare till tingsrätten.

Jag mår illa bara jag skriver detta förbaskade lista.
Snälla jag ber er!

Gör inte samma misstag som jag och många andra åkt på!
Googla Gärahov och se vad de har ställt till med.

Videoklippet som jag bifogar visar den dyra inglasningen som
Vid öppning tappat sitt fäste.
Efter många samtal/mailkontakter med Gärahov och där jag i bedjan önskar få min inglasning fixad/återställd, men de totalt nonchalerar mig och min advokats begäran att upphäva köpet.
4 gånger föll dörren ur sitt spår trots Gärahovs "avhjälp"


Mvh: Mazen G. M
 
Tyvärr är det inte du som är motparten i detta. Det är föreningen och styrelsen då det är dem som köpt fastigheten av byggaren.

Det du kan driva är sådant du har köpt direkt av byggaren. Kom det någon räkning på ex inglasningen från byggaren eller kom den från föreningen?
 
Hej och tack för svar.

Gärahovs Bygg Aktiebolag, org. nr 556504-0036 gjort upp med alla företagen.

Vi som Bostadsrätt-köpare fick göra våra extra tillval i form av att besöka bolagen och fylla i blanketter/kryssa i våra extra tillval för Badrum, Kök och vitvaror, dock inte balkongen.

Betalningen skulle sen faktureras oss via Gärahovs Bygg.

Bifogar bild av mina tillval så du får en helhet.
Mvh: Mazen
 
  • Orderbekräftelse från Gärahovs Bygg AB med tillval för badrum, kök och vitvaror undertecknat av Mazen Mourad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mazen Gabro Mourad Mazen Gabro Mourad skrev:
Det har nu tagit oss 2 år utan någon större hjälp från Gärahovs Bygg som totalt nonchalerat oss sedan inflyttning 2018-12-19.

1- Vid inflyttning la vi märke till många problem/fuskbygge/felbygge i bostadsrätten.
2- Vi förmedla alla problemen, vi gjorde rätt ifrån oss och med detta:
Fotade, filmade och har sparat mail konversationer sedan dag 1.
3- Vi har bollats fram och tillbaka.
Dagar blev veckor, veckor blev månader av väntan och månader till nu 2 år.

Frågan är nu, har Gärahovs Bygg åtgärdat något av alla mina fel och brister?
Efter 1 år av tjat och ha stångat mig blodigt för min rätt, fick jag inget åtgärdat!

Innan jag gick in i väggen, anlitade jag advokat firman Glimstedt och kostnaderna har skenat till 100.000 kr.
Här är frågan, vad borde advokaterna göra enligt lag för att driva mitt ärende rätt och att inte onödiga timkostnader skenade iväg som det gjort?

Jag har stått för Oberoende Besiktningsman som hittade bra med fel, ändå åtgärdade inte Gärahov dessa.
Hur skulle jag agerat? Anlitat besiktningsmannen igen kanske?

Gärahov Bygg har sagt att de ska återkomma till "2 års besiktningen".
Styrelsen har lämnats över till oss, och nu sitter vi i skiten.

Mina kostnader som jag har rätt till av då Balkonginglasning (extra tillval på 120.000 SEK) rasade 4 gånger.
Regnade igenom både från rutorna och taket ovan (Penthouse - våningen över mig).
Men inget bemötande av Gärahov Bygg....

Lång historia Kort.
Det har varit ett helvete att köpa bostadsrätt av Gärahov Bygg.
Jag har nu lagt märke till att jag inte är den enda i Jönköping som åkt på deras fusk bygge.
Gärahov har haft mage att bussa sina advokater på mig och kräva 80.000 kr för extra tillvalen annars kommer dra ärendet vidare till tingsrätten.

Jag mår illa bara jag skriver detta förbaskade lista.
Snälla jag ber er!

Gör inte samma misstag som jag och många andra åkt på!
Googla Gärahov och se vad de har ställt till med.

Videoklippet som jag bifogar visar den dyra inglasningen som
Vid öppning tappat sitt fäste.
Efter många samtal/mailkontakter med Gärahov och där jag i bedjan önskar få min inglasning fixad/återställd, men de totalt nonchalerar mig och min advokats begäran att upphäva köpet.
4 gånger föll dörren ur sitt spår trots Gärahovs "avhjälp"


Mvh: Mazen G. M
Jobbat med Gärahov, värsta byggföretaget i hela Småland. Aldrig vart med om sämre företag.
 
  • Gilla
David Ls
  • Laddar…
Det du har beställt och betalat till byggaren kan du reklamera. Övriga fel är det tyvärr normalt föreningen som måste driva mot byggaren. Om de utfärdat en fullmakt i ärendet så kan du föra föreningens talan.
 
  • Gilla
Mazen79
  • Laddar…
https://www.jnytt.se/artikelserie/g...byggfusk/d3bafe38-ae6a-4cba-87f3-225836190ca4

Nu har jag gått vidare med att berätta min situation i Media.
Ta gärna del och hjälp mig förstå hur jag ska gå till väga.

Ni kommer läsa hur Mårten Ewertson på Gärahovs Bygg totalt sågar av och ignorera den Oberoende besiktningsmannens besiktnings protokoll. Mårten svarar reportern med att jag (Mazen Mourad) inte har några problem i min lägenhet.

Tacksam för all slags svar och ledtrådar.
Mvh: Mazen
 
Tyvärr verkar det rätt vanligt med fuskbyggen i bostadsrätter som inte åtgärdas. Bor själv i ett brf parhus som är byggt 1990 och nu när vi renoverar hittar vi så mycket fel. Som är rena byggfel från början.

Till ex så har man sågat upp ett stort hål i badrummet för att dra elen till spegelskåpet, nu när vi bytte spegelskåp och lyfte ner det gamla såg vi jätte hålet. Ingen fogning/tätning ingenting bara ett stort hål och detta är nära duschen. Vi har på den väggen alltid längst ned haft problem med svartmögel i kanten på mattan. Misstänker ju att hålet är anledningen att vatten letat sig in i det otätade utrymmet.

Vi tog bort gips i köket pga av att förra ägaren orsakat en vattenskada. Bakom gipsen var det blött och vi fick byta delar av isoleringen för att man fuskat och inte tejpat igen hål i ångspärrsplasten och så har fukt från grunden letat sig upp. Det står dessutom med pilar och fetstil markerat på reglarna mot grunden INTE GIPS! ändå har man satt gips hela vägen ner som var fuktigt då det stått rakt mot gruden.

I våra kökstommar i socklarna har man knött in all möjlig skit såsom macdonaldsförpackningar ölburkar, bygg skrp med spikar kvar. Dessutom en mjuk plast som var fuktig och som insekter byggt bo i. Och sedan bara byggt igen.

Sedan finns massvis med lata idiotlösningar i bygget.

Och ja detta var ändå 30 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.