Ännu mindre än adaptern som följer med dammsugaren alltså? Vad är det för verktyg som har så liten anslutning?
 
Min adaper är väl uppskattningsvis 3-3,5 cm (har den inte framför mig). Verktygen är ca 2 cm i diameter. Ska koppla den till cirkelsågen (Hitachi) och sticksågen (AEG).
 
En avskuren 30 år gammal dammsugarslang och silvertejp går också bra!
 
investerat i en alto 840 idag..  2 varv eltejp o vipps,, så passa den i hålet..  hoppas man blir nöjd..  en tusing på OBS.. ;)
 
Sanne78, var hittade du en Alto 840 för en tusenlapp? Jag är på jakt efter en och vill helst slippa betala 1400 kr. Var det på OBS som numera heter Coop, och i så fall vilken ort?

/Johan
 
jepp... coop stämmer.. i skåne , hässleholm..
 
Hmm, jag kollar på en Alto men blir inte riktigt klok på deras bruksanvisning...

Det följer med en damsugarpåse, måste den användas då jag kopplar sugen till cirkelsågen, fräsen etc???

Är det nått jag inte gillar så är det hutlöst dyra påsar...

Mvh,
Östen
 
Inte för att jag vet, men det verkar konstigt att behöva påsar i en dammsugare som ska kunna suga vatten. Jag gissar på att den har finessen att det går att använda en påse, när man vill lyxa till det lite!

/Johan
 
Jag brukar köra med påse när det gäller riktigt fint damm som lätt sätter igen filtret, t.ex. från gips men även från en slipmaskin. Till vanligt spån från en fräs, elhyvel eller såg behöver du inte använda påse. Jag har en gammal grovdamsugare där jag på 15 sekunder kan ta bort eller sätta dit en påse så det är ett enkelt handgrepp.
Gör du på detta sättet så håller ditt filter längre. Har ingen Alto men visst finns det ett filter i den? I min sitter ett som liknar ett gammalt luftfilter i en bil, ca 20cm i diameter och 25cm långt.
 
Några tips när det gäller Alto 840:

Jag har kört utan påse, men med filter till diverse torrsugning, där slipdamm inte varit inblandat. Det blir ganska knöligt att rengöra filtret och resten av maskinen. Idag kör jag alltid* med påse. Då behöver man inte fundera på vad som sitter i dammsugaren för tillfället. Tricket är att återanvända påsen! man kan klippa bort kortsidan, tömma påsen, och därefter rulla ihop kanten ett varv och häfta ihop igen. Med lite vana kan man använda påsarna 3-4 gånger.

*Vid hyvling och större projekt som inbegriper brdsfräsning, t. ex. fräsning av dörrspeglar, kan man köra utan påse och med flter.

Vid våtsugning tar jag bort både filter och påse. Det fungerar utmärkt. Jag har även provat våtsugning med filtret monterat. det blev inte någon rolig historia att rengöra och försöka rädda filtret (200 kr)
 
mattiasp skrev:
Några tips när det gäller Alto 840:

Vid våtsugning tar jag bort både filter och påse. Det fungerar utmärkt. Jag har även provat våtsugning med filtret monterat. det blev inte någon rolig historia att rengöra och försöka rädda filtret (200 kr)
När jag skulle suga ut det sista vattnet från sommarpoolen så kollade jag med Alto (Fiskars) om man skulle ha kvar filtret eller ej. De sa att man kunde visst ha kvar filtret speciellt om vattnet inte var 100% rent. Men de sa att man är tvunget att låta filtret torka ordentligt innan man använde det till torr sugning igen.

Jag gjorde så och det funkar fortfarande. Vad blev fel hos dig?

Tack för tipset ang påsrefillen ;D

Peter
 
perese skrev:
Jag gjorde så och det funkar fortfarande. Vad blev fel hos dig?


Peter
Mitt filter blev igensatt med sågdamm/vatten/lutblandning när jag våtsög köksgolvet efter att ha slipat och lutat det. Jag fick ta ta filtret till jobbet och tvätta det med ultraljud och torka i vakuumskåp. Filtret fungerar än idag.
 
Har aldrig sugit vatten. Däremot så brukar jag spola rent filtret från den rena sidan, oftast med en vanlig vattenslag och sedan får det stå och torka. Vår, sommar och höst är det bara att ställa det solen så torkar det på några timmar.
Jag kan tänka mig att soda, spån och vatten blir som att man har "slammat" filtret.
 
elof skrev:
Hejsan!

Använde själv en kraftig grovdamsugare inna jag införskaffade min festool sug(som förövrigt är bäst! ;))

Hur som helst så funkar det fint, finns dock några små tips:

-Se till att påsen motsvarar den volym du förväntat dig. Använder du tex sugen till en hyvel, cirkel så fyller det rellativt snabbt, tänk därför innan köp på vad påsar kostar samt om dom går att tömma och återanvända.

-Försök om öjligt att köpa en sug med uttag för elverktyget(så sugen startas med verktyget) Då slipper du tänka på att hela tiden starta och stoppa, för glömmer du att starta så sätts slangen lätt igen och det blir knepigt.

-Se till att slangen är tillräckligt lång. Är himmla irriterande om slanger "tar slut" vid arbete med lite större grejer.

/ab

har själv 2st festool damsugare en ctl mini och en ctl22 men självklart så är ju dust-controll damsugare bäst det kann du inte komma i från eller hur??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.