Byggfirman föreslår att vår tillbyggnad om 28 kvm ska göras av med markskruv, av Sluta Gräv. Kan inget om sånt här så ville kolla med alla kloka om det är en bra idé? Har läst lite om det och verkar smart, men hittar inte så mycket info om det funkar för sådana projekt.

Tanken är att göra krypgrund som jag förstår det.
 
Vad har ni för förutsättningar i marken?
Hur är befintlig grundläggning, vet ni storlek och djup på plintar om ni har det idag?

Det är säkert bra, vid rätt förutsättningar och stabila marklager.
Fördel med skruven är att det går att skruva rätt djupt och därmed nå stadiga marklager, lite likt att påla.
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
C corre skrev:
Vad har ni för förutsättningar i marken?
Hur är befintlig grundläggning, vet ni storlek och djup på plintar om ni har det idag?

Det är säkert bra, vid rätt förutsättningar och stabila marklager.
Fördel med skruven är att det går att skruva rätt djupt och därmed nå stadiga marklager, lite likt att påla.
Det låter ju bra! Vet inte så mycket om förutsättningarna i marken, men Sluta Gräv ska tydligen göra dragtest m.m. Huset är ett egna hem-hus med källare och platta på mark, men tillbyggnaden ska inte ha källare tänker vi.
 
De dimensionerar säkert fram rätt antal utan problem. Men jag skule vara lite orolig för att marken sjunker och skapar sättningar. Det går såklart att kompensera med mer djup på skruvarna, så man når under shacktbotten för tidigare utgrävning för grunden till befintligt hus. Det är i det marksiktet sättningar kan uppstå.
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
Det går säkert med rätt dimensionering. Problemet är ju att er tillbyggnad förmodligen kommer röra sig väldigt annorlunda mot huset.

Det är ju den billigaste och enklaste lösningen. Hur kommer det se ut rent estetiskt? Personligen hade jag dock aldrig gjort så utan gjutit en upphöjd platta. Om det nu inte diffar allt för mycket mellan golv- och marknivå?
 
Precis, jag har också funderat på om den delen kan röra sig annorlunda på nåt sätt. Så här ser det ut. Tillbyggnaden (den streckade delen) är en förlängning av en befintlig tillbyggnad.
 
  • Fastighetsskiss med måttangivelser visar ett hus och streckad tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är markbeskaffenheten i befintlig mark? Vad har du för mark och vad känner du till om djupet på den?
Vid plintande normalt sett så gräver man ut till man hittar en fast schaktbotten, med skruv eller gräva och sen planerar eller gjuter man en plint där, utifrån det djupet man får fram.
 
Marken just där är inte undersökt ännu. Det varierar tydligen rätt mycket mellan tomterna som jag förstår det.
 
Det ser ut att vara viktigt med rätt system och montagemetod.
https://www.stavrex.se/produktkatalog-markskruv/ hade belastningsindex och tillbehör som visar på att det är möjligt att ersätta en plintgrund. Men montaget sker ju med större och kraftigare maskiner än slutagräv tex.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.