Har ett lvi element som ska kopplas fast i en dosa med dragsvlastningar
Det är ett 230v element, med en 5 polig kontakt.
Vet vilken av trådarna som är fasen, men de andra två som går till termostat. Hur gör jag med dom? För kopplar man bara fas jord och nolla så går elementet på max.
 
  • LVI-radiator monterad på vägg med synlig 5-polig kontakt och modellbeteckning ME3 312/2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LVI-elementets undre del med logotyp och av/på-knapp, väntar på elanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du separat termostat? På mina lvi sitter termostaten i den vita ”plastklumpen”.
 
Det brukar vara fem trådar i kabeln. Fas, nolla, jord, ingång för nattsänkning och anslutning för slavradiator. Om du förväxlat fasen med anslutningen för slavradiator så går den bara på fullt hela tiden. En annan möjlighet är att termostaten är trasig. Jag har en gång fått byta ut precis en sådan termostat därför att det var kortslutning i triacen.
 
  • Gilla
arnelz och 1 till
  • Laddar…
Ja det finns termostat i lådan på sidan. Öppnade upp elementet och följde den ledaren som gick till själva elementet.
Kan jag skifta över till en av de andra trådarna så det går igenom termostaten och då reglera värmen? Eller tänker jag tokigt nu?
 
För det första. Prova dig inte fram. Det är ett recept på att ha sönder saker. Har du anslutningsboxen som kontakten passar i? Så här ser det ut på ett LVI-element som jag har. Du har fått mig att inse att jag borde dammsuga bakom det. De två första stiften är fas och nolla. Det tredje är jord. Det fjärde och femte behöver du inte koppla in.
Anslutningsbox för LVI-element med etiketter och anslutna kablar, fas och nolla synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Skulle aldrig få för mig att äventyra utan lumskap/konsultation. Har ingen låda och kontakten var klippt när elementet skaffades. Så som jag förstått utifrån sin bild , iom att styrtrådarna där i din låda inte används och elementet fungerar och värmer men ej reglerbart, utom alltid på max, så är det ett termostat fel?
 
Det kan vara fel på termostaten. Eller så har du tagit fel trådar. Om du kopplat fas och nolla på anslutningarna 2 och 4 i kontakten så blir det permanent värme oberoende av termostaten. Det finns en indikeringslampa på termostaten. lyser den? Ändras den om du ändrar på termostaten? Om du öppnar termostaten och lägger upp en bild på den kanske det går att avgöra hur det skall kopplas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.