Hej,

Jag har precis bytt ett fönster och en altandörr här hemma och tycker inte att storleken på glasen stämmer. Fönstret är 9x13 öppningsbart aluminiumbeklätt 3-glas vridfönster från outline och dörren är en 9x21 altandörr även den aluminiumbeklädd och 3-glas från outline, den är beställd med glaslinjering till öppningsbart 13-fönster.

Problemet nu när de båda är installerade är att höjden på glaset är 108cm på fönstret och 113cm på dörren, iom. att de sitter på samma höjd i överkant så stämmer det inte riktigt i nederkant. Är det någon som har samma uppsättning fönster och kan mäta höjden på glasen så att jag kan försöka komma på vart felet ligger. Jag skulle kunna kontakta leverantören, men jag har redan krånglat med dem i 4 månaders tid då de levererade fel dörrar från början och förtroendet till dem är kört i botten, så därför frågar jag här istället. Någon borde ha samma fönster/dörr installerade och kan kontrollmäta åt mig.

De som är installerade nu funkar då det inte sitter precis bredvid varandra, men jag ska byta på ett till ställe och där sitter dörren och fönstret precis bredvid varandra och jag är rädd att det ska se konstigt ut. Tittar jag på befintligt fönster/dörr så linjerar de både i över- och underkant.
 
Hur mäter du, får inte ihop det riktigt med dina mått!? Dina mått, är det från golv till underkant glas på resp enhet?
 
Troligtvis har du fått fel linjering på altandörren, vad står på ordererkännandet?
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Hur mäter du, får inte ihop det riktigt med dina mått!? Dina mått, är det från golv till underkant glas på resp enhet?
Mina mått är måttet på själva glaset. Så glaset på dörren är alltså högre än det på fönstret.
 
J Jörgen Ö skrev:
Troligtvis har du fått fel linjering på altandörren, vad står på ordererkännandet?
Det som står är HFDA 0:0 9/21-13
Jag har försökt hitta en tabell vad outlines koder betyder men jag har int elyckats hitta något.
Om jag lägger in det jag har beställt på bygghemma's hemsida så får jag fram ett artikelnummer som heter HFDKA om jag väljer linjering mot fast fönster och HFDA mot ett öppningsbart, så om det stämmer så är ju det rätt iaf.

Frågan är ju hur mycket man kommer att störa sig på det här, jag kan ju så klart reklamera mot bygghemma, men då det tog 3 månader för dem att skicka ett par nya dörrar första gången (de skickade trä istället för alu) så vet jag inte om jag orkar hålla på.

Om någon sitter på måttritningar från outline så vore jag tacksam, för då kan jag dubbelkolla vad jag egentligen har här hemma.
 
P ParPettersson skrev:
Mina mått är måttet på själva glaset. Så glaset på dörren är alltså högre än det på fönstret.
På en altandörr mäter man underkant tröskel till underkant glas, då får man sas hur glasmåttet går i linjering.
Om du mäter från golv till uk glas på både dörr och fönster, vad får du då för mått?
Man kan välja mellan två st linjeringar när man väljer linjering till ett specifikt fönster, fast eller öppningsbart.
Till ett fast fönster så blir det mer glas, till ett vridfönster mindre glas.
Annars kan du ringa till elitfönster, dom hjälper dig! 010-4514000
 
Eftersom fönster och dörr ska linjera i överkant karm så mäter man från överkant karm linjeringen, glöm inte uppge om det ska linjera med ett fast eller öppningsbart fönster.
 
S sevenfifty skrev:
Eftersom fönster och dörr ska linjera i överkant karm så mäter man från överkant karm linjeringen, glöm inte uppge om det ska linjera med ett fast eller öppningsbart fönster.
Du har inte läst allt va?
TS har redan monterat fönstren, och att det ska linjera i ök karm är självklart, med det är brösthöjden/linjeringen nertill som inte stämmer.
Eftersom det skiljer 5cm, så tror jag TS fått en dörr som ska linjera med ett fast fönster.
 
Ok, låter som en fellevererans eller ev felbeställning, nästa gång mät från övkant karm till nederkant glas på dörren då ska det vara samma mått på fönstret innan Montering.
 
J Jörgen Ö skrev:
På en altandörr mäter man underkant tröskel till underkant glas, då får man sas hur glasmåttet går i linjering.
Om du mäter från golv till uk glas på både dörr och fönster, vad får du då för mått?
Man kan välja mellan två st linjeringar när man väljer linjering till ett specifikt fönster, fast eller öppningsbart.
Till ett fast fönster så blir det mer glas, till ett vridfönster mindre glas.
Annars kan du ringa till elitfönster, dom hjälper dig! 010-4514000
Så, nu har jag mätt.
Mäter jag från golv får jag följande mått:
UK glas dörr: 85,5 cm
ÖK glas dörr: 197,5 cm
UK glas fönster: 91 cm
ÖK glas dörr: 198 cm

Svårt att komma fram till så mycket annat än att det är fel linjering, men jag tycker det är väldigt konstigt att det har blivit fel. För jag har som sagt fått fel vara levererad först, dessa har samma storlek på glaset som de som jag nu tror har fel glaslinjering. Och även om det är möjligt att de första dörrarna både blev fel typ och fel glaslinjering och de rätta dörrarna bara fick fel glaslinjering så verkar det konstigt att det ska bli fel två gånger på raken på samma sak. Lite därför jag även är nyfiken om någon har en tabell på vad outlines förkortningar betyder, då skulle jag kunna tolka vad det står på dörrarna märkskyltar.
 
Har forskat lite mer nu och såg att på mina två fellevererade dörrar är det märkt HFDK, väljer jag en 3-glas trä linjerat mot fast 130-fönster i Bygghemma konfiguration så får jag artikelnummer HFDK, väljer jag öppningsbart istället så får jag att det heter HFD.
Alltså så måste det vara så att de första dörrarna jag fick var av fel typ (trä istället för alu) och fel linjering fast iofs. märkta rätt. Sen är de ”rätta” dörrarna av ett typ men med fel linjering och då även märkta fel alltså.
Så trött jag blir, ska jag behöva tjafsa med bygghemma i 4 månader till för att få ordning på det här tro?
 
Misstänker felskrivning på ÖK glas dörr längst ner, ska väl vara ÖK fönster?

På beskrivningen av altandörren borde efter 13 även stå HFKA eller HFA!
Aluklädd altandörr från Outline = HFDA
HFKA = linjering med ett fast fönster
HFA = linjering med ett vridfönster

HFA = Aluklätt vridfönster
HFKA = Aluklätt fast fönster

Tror som sagt att du fått en altandörr linjerad till ett fast fönster, stämmer bra med diffen på glaset!

Din dörr borde heta HFDA 9/21 -13 HFA = linjering till ett vridfönster = mindre glas på altandörren
Men troligen fått HFDA 9/21 -13 HFKA = linjering till ett fast fönster = mer glas på altandörren
 
P ParPettersson skrev:
Har forskat lite mer nu och såg att på mina två fellevererade dörrar är det märkt HFDK, väljer jag en 3-glas trä linjerat mot fast 130-fönster i Bygghemma konfiguration så får jag artikelnummer HFDK, väljer jag öppningsbart istället så får jag att det heter HFD.
Alltså så måste det vara så att de första dörrarna jag fick var av fel typ (trä istället för alu) och fel linjering fast iofs. märkta rätt. Sen är de ”rätta” dörrarna av ett typ men med fel linjering och då även märkta fel alltså.
Så trött jag blir, ska jag behöva tjafsa med bygghemma i 4 månader till för att få ordning på det här tro?
Du svarade under tiden jag gjorde min förklaring :)
 
En Altandörr kan aldrig heta ngt med K, däremot med beskrivning om det ska linjeras med ett fast fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.