Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag klipper som regel helt enkelt bort jordledaren. I alla fall om det gäller en dryg meters kabelstump mellan en dosa uppe vid taket ovanför brytaren.
Jag med. :D Försökte nog mest vara "bror duktig"...
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Var ser du att man måste dra jord till strömbrytare, det är väldigt ovanligt och gäller mest retro prylar.
E El-Löken66 skrev:
Och sen ska han ha dimmer med nolla plötsligt. Då kan hon köra 4G lika bra.
En PEX--isolerad kabel är så späd så det märks ändå ingen skillnad.
Men som sagt här i citaten ovan.
Det finns ibland skäl att spara PE-ledaren och/eller dra 4-ledare.
Känner jag att det finns den minsta risk att strömbrytaren kan komma bytas till en DALI-kontrollenhet, så sparar jag jorden, då den behövs till åtminstone många av Helvars enheter. Man kan ju också spara typ 4cm jordledare, så går det att skarva på i dosan om det skulle vara så.

4-ledare kan ju vara smart att välja ibland. Misstänker man att det kan komma att bytas till dimmer i framtiden, eller kompletteras med ett uttag där, så är det en bra förberedelse. Stupar dock ibland på att det inte finns någon lämplig 4g1,5 i bilen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag klipper som regel helt enkelt bort jordledaren. I alla fall om det gäller en dryg meters kabelstump mellan en dosa uppe vid taket ovanför brytaren.
Den korta biten är snabbt och enkelt att byta i någon okänd framtid.
Och en treledare ner till en strömbrytare med oklippt jord är ändå praktiskt helt oanvändbar till något annat ändå, vill man komplettara med ett vägguttag t.ex. så måste den ändå bytas till en 4-ledare då.
Gör jorden någon nytta alls i kopplingsschemat jag bifogade, ingen jord på vare sig lampor eller brytare?
 
Till anslutningspunkten dvs lampan ska du ta med den och hopkopplad på vägen i dosan. Och har du i nuläget inget att koppla den till vid lampan isolerar du bara änden på tråden.

Ner till brytaren i ditt fall finns ingen anledning att göra annat än klippa i båda ändarna så blir det tydligt. Som sagt passar det bra om det är en kort sträcka och det i stort är otänkbart att den skulle kunna komma till användning där som tex med brytaren och 3G1.5 kabel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.