Har ett utrymme i källaren som förra ägarna inredde som bastu, men tycker inte dörren passar in riktigt, blir rätt mörkt invändigt och dörren sluter absolut inte tätt. Den har även en tendens att svälla och öppnas när man kastar bad på bastustenarna.

Så tänkte investera i en "riktig" bastudörr i typ glas av något slag. Borde ju kunna förbättra ljusbilden där inne något och slippa få det så instängt.

Men är lite osäker på hur komplicerat det är att passa in en ny dörr. Är väl lämpligare att byta ut karm och allting antar jag? Dörren som sitter nu är cirka 62 x 189 cm stor. Karmen är ju dold bakom dörrfodren. Antar att de är fastspikade.
 
  • Öppen bastudörr som leder till mörkt, träpanelbeklätt bastuutrymme i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En standard trädörr med vit färg och enkla handtag i en korridor, med skyltarna "kallvatten" och "varmvatten" ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PetterFetz
  • Laddar…
Såklart byter du ut även karmen! Bort med fodren så kan du mäta ytterkarmmåttet på dörren/karm
 
J Jörgen Ö skrev:
Såklart byter du ut även karmen! Bort med fodren så kan du mäta ytterkarmmåttet på dörren/karm
Känner mig sjukt dum i huvudet men hittar inga skruv eller spikhål i fodren... de kan väl ändå inte ha limmat dit den? Sen har de målat på med nån färg men brukar ju i regel synas var spikar sitter även om det målas över.
 
B bradgard skrev:
Känner mig sjukt dum i huvudet men hittar inga skruv eller spikhål i fodren... de kan väl ändå inte ha limmat dit den? Sen har de målat på med nån färg men brukar ju i regel synas var spikar sitter även om det målas över.
Har man varit riktig ordentlig tidigare och spacklat över hålet innan man målat så kan det vara riktigt svårt eller omöjligt att hitta. Nu är det ju inga speciella foder utan vanliga släta så jag hade nog offrat dem och satt nya efter dörrbytet. Ta ett brytjärn och slå in mellan karm och foder och bryt
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Känner mig sjukt dum i huvudet men hittar inga skruv eller spikhål i fodren... de kan väl ändå inte ha limmat dit den? Sen har de målat på med nån färg men brukar ju i regel synas var spikar sitter även om det målas över.
Dom kan vara skjutna med dyckertpistol, då är det inte lätt att hitta om dom är övermålade, men det spelar ingen roll, du ska bända bort fodren iallafall, så som Stuff beskriver ovan.
 
S Stuff skrev:
Har man varit riktig ordentlig tidigare och spacklat över hålet innan man målat så kan det vara riktigt svårt eller omöjligt att hitta. Nu är det ju inga speciella foder utan vanliga släta så jag hade nog offrat dem och satt nya efter dörrbytet. Ta ett brytjärn och slå in mellan karm och foder och bryt
Får bli ett projekt till våren tror jag, nu används bastun ganska flitigt när det är höstväder.

Iofs sitter det bastupanel ända in över karmen på insidan, kanske går att lossa något och mäta därifrån om inte annat :)
 
B bradgard skrev:
Får bli ett projekt till våren tror jag, nu används bastun ganska flitigt när det är höstväder.

Iofs sitter det bastupanel ända in över karmen på insidan, kanske går att lossa något och mäta därifrån om inte annat :)
Men bryter du bara bort fodret på utsidan av bastun så kan du ju ändå mäta utan att det påverkar bastuns fortsatta funktion. Då får du ju dörrhålet och den gamla karmen fullt synlig och mätbar. Då kan du fortsätta använda bastun, även om det kanske inte är så estetiskt vackert från utsidan. Om du sedan handlar och planerar lite så är nog själva bytet snabbt gjort sedan
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men bryter du bara bort fodret på utsidan av bastun så kan du ju ändå mäta utan att det påverkar bastuns fortsatta funktion. Då får du ju dörrhålet och den gamla karmen fullt synlig och mätbar. Då kan du fortsätta använda bastun, även om det kanske inte är så estetiskt vackert från utsidan. Om du sedan handlar och planerar lite så är nog själva bytet snabbt gjort sedan
Poäng där. Då är helgen räddad om jag inte är frisk till jobbet imorgon haha...
 
B bradgard skrev:
Poäng där. Då är helgen räddad om jag inte är frisk till jobbet imorgon haha...
Sen kan du få komma och göra samma operation hemma hos mig :p

Frugan har pratat länge om att det vore trevligt med en glasdörr men bastun har även ett sunkigt spångolv och så småningom måste golvet bilas upp och stammarna bytas så jag lutar åt att riva ut rubbet och börja om istället.
 
S Stuff skrev:
Sen kan du få komma och göra samma operation hemma hos mig :p

Frugan har pratat länge om att det vore trevligt med en glasdörr men bastun har även ett sunkigt spångolv och så småningom måste golvet bilas upp och stammarna bytas så jag lutar åt att riva ut rubbet och börja om istället.
Use the force, Stuff! :p
Karaktär som liknar Yoda från Star Wars utsträcker handen som om han använder Kraften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske lättare att riva ut och börja från början, i längden sett. Vi har ett omålat betonggolv i bastun, hade sett vackrare ut med typ klinkers IMO, (alternativ målar du dit klinkers :D )
 
Var så frustrerad efter jobbet så tog ett stämjärn och bände bort dörrfodren. Såg väldigt tight ut mellan karm och den lättklinker man har i väggen, hade för mig att det är bruklgt med typ kilar emellan, 69 cm bredd, 194 cm höjd. Antar att man bör hacka upp ett par cm extra eller? :)
 
  • Dörrkarm utan foder som avslöjar tight mellanrum och lättklinker i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm utan fodret avslöjar tight utrymme med lättklinker och en träkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.