Hej!

Jag håller på att renovera hemma. Det är en lägenheten från 30-talet på södermalm. I lägenheten finns det ett antennuttag (tror jag). Det går två kablar från det, en ner i golvet och en upp i taket.
Vad är detta, kan jag bara klippa bort den? Hur hittar jag vem som ansvarar för det?

Mvh
Fredrik
 
  • Gammalt antennuttag med två kablar, en uppåt och en nedåt, mot vit vägg med smuts och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Papperspappan
  • Laddar…
EN för radio och en för tv. Har ni kabeltv-nät i huset?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Och du kan inte bara klippa bort det utan du måste först ta reda på om det är i bruk. Den går helt säkert mellan lägenheterna och skulle den vara i bruk så blir nästa lägenhet i slingan utan signal.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
EN för radio och en för tv. Har ni kabeltv-nät i huset?

Hej!

Ja vi har kabeltv i huset. En liknande dosa från comhem. Men jag har ju ingen aning om vem som har hand om denna.
 
E elmont skrev:
Och du kan inte bara klippa bort det utan du måste först ta reda på om det är i bruk. Den går helt säkert mellan lägenheterna och skulle den vara i bruk så blir nästa lägenhet i slingan utan signal.
Hej!

Ja exakt min tanke också. Därför jag försöker utreda om den är i bruk. Men hur vet jag det?
 
Earwoods Earwoods skrev:
Hej!

Ja exakt min tanke också. Därför jag försöker utreda om den är i bruk. Men hur vet jag det?
Koppla in en tv i uttaget?
 
Earwoods Earwoods skrev:
Hej!

Ja exakt min tanke också. Därför jag försöker utreda om den är i bruk. Men hur vet jag det?
Fråga föreningen du bor i?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Fråga föreningen du bor i?
Hej! Det har jag gjort. De sa telia. När jag ringde telia så berättade de att de inte har kört antenn-uttag på 20 år.
Frågan är om detta är ett antenn-uttag? Det ser ju likadant ut som kabeltv-uttaget?

Appendix Appendix skrev:
Koppla in en tv i uttaget?
Ja. Det är ett ganska bra förslag. Men ska inte ens ha tv i lägenheten, så hade varit smidigare att bara få besked om det används eller inte...
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Earwoods Earwoods skrev:
Hej! Det har jag gjort. De sa telia. När jag ringde telia så berättade de att de inte har kört antenn-uttag på 20 år.
Frågan är om detta är ett antenn-uttag? Det ser ju likadant ut som kabeltv-uttaget?


Ja. Det är ett ganska bra förslag. Men ska inte ens ha tv i lägenheten, så hade varit smidigare att bara få besked om det används eller inte...
Telia har garanterat inget med det uttaget att göra. Är garanterat någon gammal kvarleva sedan föreningen hade en klassisk antenn på taket innan kabel-tv från Telia. Så föreningen bör kunna besvara frågan. Fråga annars grannen över och under dig hur de har gjort :D
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag tror knappast att Telia har nått nät för antenn i huset utan det är föreningen som har det. Möjligen är det TELIA som levererar till huset. Så du får fråga igen om vem som sköter om centralantenn, ofta brukar någon vaktmästare veta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror knappast att Telia har nått nät för antenn i huset utan det är föreningen som har det. Möjligen är det TELIA som levererar till huset. Så du får fråga igen om vem som sköter om centralantenn, ofta brukar någon vaktmästare veta.
Finns vaktmästare ens kvar (de som t.o.m. hade egna lokaler i området när man växte upp)? Brukar tyvärr vara någon extern firma som inte har någon historik om huset.
 
Koppla ur den och vänta några dagar. Om inte telia ringer och frågar så är det nog ingen fara att klippa bort den? :D
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Koppla ur den och vänta några dagar. Om inte telia ringer och frågar så är det nog ingen fara att klippa bort den? :D
Hej! Ja det är en smart idé. Om jag börjar med att koppla bort den så lär jag ju höra om någon klagar!
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
F
Risken är ju att du får betala grannens felsökningsavgift. Jag skulle bli rätt lack om det visar sig att grannen kapat antennkabeln.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Ser inte kontakterna konstiga ut? Inte som vanlig tv/radio. Inte speciellt troligt att det används idag analoga nätet är ju nedsläckt.
Skulle vara om någon använder det till marksänd digital-tv typ boxer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.