E
U Uffe A skrev:
På bilden ser det it som det är kabelkanaler
Är det kanaler godkända för enkelisolerade ledare hade jag använt brun till fast fas och svart till bruten fas och tändtråd till belysningen
Förutsatt att inkommande fas är brun
Om detär installationskabel hade jag använt treledare
K koskar skrev:
inne i förrådet EKLK 3G1,5mm..
Kör med treledare till brytaren så länge du inte tänkte sätta ett uttag intill.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
E
E Emil_K skrev:
Kör med treledare till brytaren så länge du inte tänkte sätta ett uttag intill.
Och sen ska han ha dimmer med nolla plötsligt. Då kan hon köra 4G lika bra.
En PEX--isolerad kabel är så späd så det märks ändå ingen skillnad.
 
E El-Löken66 skrev:
Var ser du att man måste dra jord till strömbrytare, det är väldigt ovanligt och gäller mest retro prylar.
Nej det menar jag inte att man måste men i detta fall pratade vi om att använda en kabel med tre ledare.

E El-Löken66 skrev:
Då kan hon köra 4G lika bra.
Det kan man så klart men nu hade TS en "EKLK 3G1,5mm" och jag menar att den går utmärkt att använda här.
 
  • Gilla
koskar
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det menar jag inte att man måste men i detta fall pratade vi om att använda en kabel med tre ledare.

Det kan man så klart men nu hade TS en "EKLK 3G1,5mm" och jag menar att den går utmärkt att använda här.
Elektrisk kopplingsschema med märkta ledningar och strömbrytare för inkoppling av en lampa.

Skulle du villja hjälpa mig att förtydliga Alfredo? =)
 
  • Gilla
Marra74
  • Laddar…
K koskar skrev:
[bild]

Skulle du villja hjälpa mig att förtydliga Alfredo? =)
Nu är inte jag Alfredo, men jag svarar ändå.

A till D, B till 2, 3 till E. C, 1 och F kopplar du ihop.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Papperskatt Papperskatt skrev:
Nu är inte jag Alfredo, men jag svarar ändå.

A till D, B till 2, 3 till E. C kan du antingen koppla direkt till F, eller även koppla 1 till dem.
1:an får inte ligga löst i kopplingsdosan. C-F-1 kopplas ihop i dosan sedan sätter du en toppklämma eller kopplar den till blindplint precis som @Alfredo skriver.
 
  • Gilla
koskar
  • Laddar…
Papperskatt Papperskatt skrev:
A till D, B till 2, 3 till E. C kan du antingen koppla direkt till F, eller även koppla 1 till dem.
Precis, men koppla "absolut" ihop C/F/1 i dosan och inte "antingen". Man vill inte ha en ej ansluten/fungerande tråd för skyddsjord i brytaren även om den idag inte kommer att användas. Någon kan i framtiden förutsätta att den faktiskt är inkopplad och då "ställa till det".
 
  • Gilla
koskar
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar!
 
Du ska inte koppla mer än det på bilden? T.ex. Uttag
 
T Tompafix skrev:
Du ska inte koppla mer än det på bilden? T.ex. Uttag
Jo det är nog tänkt ett par uttag, dock inte under strömbrytaren.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Precis, men koppla "absolut" ihop C/F/1 i dosan och inte "antingen". Man vill inte ha en ej ansluten/fungerande tråd för skyddsjord i brytaren även om den idag inte kommer att användas. Någon kan i framtiden förutsätta att den faktiskt är inkopplad och då "ställa till det".
T Tompafix skrev:
1:an får inte ligga löst i kopplingsdosan. C-F-1 kopplas ihop i dosan sedan sätter du en toppklämma eller kopplar den till blindplint precis som @Alfredo skriver.
Ja, jag insåg det efter att jag hade svarat, mitt inlägg är redigerat.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Jo det var ju bara ett exempel men nog har jag sett många installationer med vanlig treledare.. Det jag var ute efter är ju mer vad som är korrekt och riktigt? Ska man alltid dra fyrledare för att få normala fasfärger eller hur gör "proffsen"?
Använder blå som tändtråd från strömbrytaren, som sen kanske (oftast! ) byter färg innan den går vidare till lampan.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Problemet är ju om inkommande nolla passerar samma dosa som den blåa tändtråden. Är det garanterat då att ingen förväxling kan ske?
Inte av dom som har rätt att pillra där ... :D
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
I dosan ska samtliga ledare för skyddsjord vara sammankopplade. I brytaren bör den "skyddas" med en toppklämma eller på en "blindplint".
Jag klipper som regel helt enkelt bort jordledaren. I alla fall om det gäller en dryg meters kabelstump mellan en dosa uppe vid taket ovanför brytaren.
Den korta biten är snabbt och enkelt att byta i någon okänd framtid.
Och en treledare ner till en strömbrytare med oklippt jord är ändå praktiskt helt oanvändbar till något annat ändå, vill man komplettara med ett vägguttag t.ex. så måste den ändå bytas till en 4-ledare då.
 
  • Gilla
Engar
  • Laddar…
Hur är det med kablar nuförtiden då? Förr har jag nå minne av EKK 3X1.5 eller har jag drömt? Utan jordledare alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.