Hej. Har en bänkdiskmaskin som jag vill koppla.
En bekant säger att det är bara och vrida på avstängning och sedan koppla och eventuellt koppling man kanske måste skaffa ?
 
  • Kökskran med avstängningsventil för diskmaskinsanslutning under diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel grå slang med vit plastkoppling, möjlig koppling för bänkdiskmaskin i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underskåp med avloppsrör, vattenlås och anslutningen för en bänkdiskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av kranen,det lilla vredet, och testa om det är samma dimensioner. I så fall så är det bara att koppla in. Glöm inte avloppsslangen sedan....
 
  • Gilla
Solanlol
  • Laddar…
Jag installerade bänkdiskmaskin hos svärmor för en massa år sedan. Diskmaskinen stod på diskbänken och var kopplad direkt till blandaren mha någon sorts adapter, dvs uppe på diskbänken, inte under diskbänken. Sedan var det bara en kraftig avloppsslang som låg löst ner i vasken.
 
jarlh jarlh skrev:
Jag installerade bänkdiskmaskin hos svärmor för en massa år sedan. Diskmaskinen stod på diskbänken och var kopplad direkt till blandaren mha någon sorts adapter, dvs uppe på diskbänken, inte under diskbänken. Sedan var det bara en kraftig avloppsslang som låg löst ner i vasken.
Men en avloppsslang som ligger löst i vasken och där plötsligt hett vatten pumpas ut är ingen god ide - risk för brännskador. Den ska kopplas till avloppet under diskbänken.

TS har ju en blandare med anslutning för vattnet till diskmaskinen under diskbänken, och då är det där den ska anslutas.
 
  • Gilla
Solanlol
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men en avloppsslang som ligger löst i vasken och där plötsligt hett vatten pumpas ut är ingen god ide - risk för brännskador. Den ska kopplas till avloppet under diskbänken.

TS har ju en blandare med anslutning för vattnet till diskmaskinen under diskbänken, och då är det där den ska anslutas.
Det finns dessutom anslutning till avloppsslangen förtejpad med eltejp så det är bara att koppla in sig.
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
TS har ju en blandare med anslutning för vattnet till diskmaskinen under diskbänken, och då är det där den ska anslutas.
Men hur ska han få ner slangarna under diskbänken då diskmaskinen står ovanpå?

Den bänkmaskinen som jag installerade hade allt ovanpå. Fast det var ju 20 år sedan.
 
jarlh jarlh skrev:
Men hur ska han få ner slangarna under diskbänken då diskmaskinen står ovanpå?

Den bänkmaskinen som jag installerade hade allt ovanpå. Fast det var ju 20 år sedan.
jag har plats i skåpet jämte underbänken där vanlig diskmaskin stod innan. Jag får ha en bänkdiskmaskin på golv nivå, blir lite jobbigt att fylla den kanske. Men kommer ändå användas sällan när man har gäster osv
 
jarlh jarlh skrev:
Men hur ska han få ner slangarna under diskbänken då diskmaskinen står ovanpå?

Den bänkmaskinen som jag installerade hade allt ovanpå. Fast det var ju 20 år sedan.
Eftersom TS har fotat i bänkskåpet under så antog jag att man tänkt sig dra ner slangarna dit. Alternativt att ha den där nere. Alternativet är ju att byta ut blandaren så man får uttag på ovansidan.
 
  • Gilla
Solanlol och 1 till
  • Laddar…
Solanlol Solanlol skrev:
jag har plats i skåpet jämte underbänken där vanlig diskmaskin stod innan. Jag får ha en bänkdiskmaskin på golv nivå, blir lite jobbigt att fylla den kanske. Men kommer ändå användas sällan när man har gäster osv
OK, då blir det ju mycket enklare. Bara att koppla in och köra!
 
  • Gilla
Solanlol
  • Laddar…
Tack allihop för svar. Återkommer med bild när jag har kopplat eller om fler frågor dyker upp
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.