Mikael_L Mikael_L skrev:
Att byta stickpropp är ingen åverkan eller modifiering av produkten. Leverantörer har att bevisa att ingreppet har orsakat felet för att en garanti skulle äventyras.

Garantin på bilen försvinner inte för att man byter till nya hjul med aluminiumfälgar.
Garantin på cykeln försvinner inte för att man byter till en annan sadel.
Garantin på mobiltelefonen försvinner inte för att man byter batteri eller sätter på ett skärmskydd.
Garantin på datorn försvinner inte för att man installerar ett annat operativsystem
Garantin på köksblandaren försvinner inte för att man bytt till andra anslutningsrör.

Gemensamt för allt detta, och även stickproppsbytet, är att det är ganska normala och normalt förekommande modifieringar som inte påverkar produkten i sig, och alltså inte heller garantin.

Enda undantaget är ifall säljaren kan bevisa att modifieringen har orsakat felet man åberopar garanti för.
Och här kommer t.ex. en ev felkoppling in, så att ugnen fick 400V.


Köp en perilex stickpropp, klipp kabeln, byt. Byt själv, eller låt en bekant hjälpa dig.
Eller ta hjälp härifrån, med lite text och bilder så kan vi tryggt leda dig i mål.
Detta är tillåtet för vem som helst att göra så länge man vet man gör - dvs att det blir korrekt gjort.
hej, jag hör vad du säger och igen blir gladare än jag om det stämmer. Men skillnaden mellan dina exempel är väl att sadebyte/hjulbyte/operativsystem etc är basala saker som orimligen kan göra större åverkan på din produkt. Däremot tror jag du har fel gällande batteribyte på telefon, öppnar du upp tex en iPhone och byter batteri själv kommer du definitivt ha sabbat garantin. Tror det gäller alla nya telefoner där batteriet är inbyggt och inte bara går att klicka loss som på vissa äldre modeller. Min gissning är att elanslutning till ugn är densamma, tar man bort originalkopplingen så bryter man garantin. Men som sagt, det är bara en gissning och jag skulle vara supernöjd om jag fick hårda bevis gällande motsatsen.

Med det sagt, har du någon källa/direkt erfarenhet på frågan om garanti på stickproppsbyte? Eller är det ditt eget resonemang som gör din slutsats?
 
J Johan_kl skrev:
Men som sagt, det är bara en gissning och jag skulle vara supernöjd om jag fick hårda bevis gällande motsatsen.
Ingen kommer att kunna ge dig "hårda bevis" på hur din spissäljare kommer att agera vid ett hypotetiskt framtida garantianspråk.

J Johan_kl skrev:
har du någon källa/direkt erfarenhet på frågan om garanti på stickproppsbyte?
Har du någon källa på att någon någonsin fått problem med garantin på grund av en utbytt stickpropp?
 
I mina ögon är snacket om att garantin ryker pga utbytt stickpropp eller klippt kabel en forumskröna eller möjligtvis en vandringssägen.
När jag köpte en Dewalt handöverfräs via nätet från UK så var det självklart att byta ut stickproppen från UK standarf till Schuko. Självklart fattar ju handlaren att köparen utanför UK gör "ingrepp" för att kunna använda den.
 
Enligt lagen får man ju ju till och med byta stickpropp själv om det behövs. Så tillverkaren kan väl inte ens kräva att det är gjort av en fackman?
 
useless useless skrev:
Enligt lagen får man ju ju till och med byta stickpropp själv om det behövs. Så tillverkaren kan väl inte ens kräva att det är gjort av en fackman?
Enligt lagen får en lekman bygga om ugnen till en uppvärmd hundkoja om lekmannen så önskar. Det är dock inte helt säkert att tillverkaren anser att detta användningsområde överensstämmer med garantivillkoren. ;)

Frågan om garanti har nog inget att göra med "lag" eller behörighetsfrågor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Man måste hålla isär garanti och reklamationsrätt.
Reklamationsrätt är lagstadgat och där gäller att ursprungliga fel kan reklameras och ska fixas/ersättas av säljaren. Och just fokus på ursprungligt fel gör att byte av stickpropp inte ens blir inblandat, inte förrän säljaren kan leda i bevis att just detta orsakat felet så det inte var ursprungligt. Se denna länk (som vänder sig till företagare/säljare)
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Garanti är något som säljaren/tillverkaren utfäst och erbjuder. Garanti kan i princip vara vad som helst, så där får man helt enkelt lusläsa garantivillkoren för att veta vad som gäller.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt lagen får en lekman bygga om ugnen till en uppvärmd hundkoja om lekmannen så önskar. Det är dock inte helt säkert att tillverkaren anser att detta användningsområde överensstämmer med garantivillkoren. ;)

Frågan om garanti har nog inget att göra med "lag" eller behörighetsfrågor.

Nej, det var kanske lite otydlig vad jag menade... Jag skummade igenom ett par manualer för slumpmässigt utvalda spisar för att se hur eventuella formuleringar brukar se ut. Standardskrivningen verkar vara att byte av sladd/stickpropp ska göras av en behörig fackman och det var just det kravet jag är lite frågande till.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen kommer att kunna ge dig "hårda bevis" på hur din spissäljare kommer att agera vid ett hypotetiskt framtida garantianspråk.

Har du någon källa på att någon någonsin fått problem med garantin på grund av en utbytt stickpropp?
nja, om någon bytt ut sin stickpropp och sedan faktiskt nyttjat garantirätt efter det - det hade jag tagit som hårt bevis. Det borde ju alltså inte vara helt otroligt att någon faktiskt hamnat i den situationen och inte långsökt att någon därmed kunnat bekräfta tesen på så vis.

på samma sätt, såsom du vet efter vår dialog, har jag givetvis inga hårda bevis åt andra hålet heller - att garantin inte skulle gälla. Då hade lixom vi inte haft något kvar att diskutera

hursomhelst så stänger jag ner nu från min sida då jag inte tror vi kommer längre. Tar in en elektriker så får vi bestämma tillsammans och propp eller uttag ska bytas.

Med vänlig hälsning,
Johan
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
I mina ögon är snacket om att garantin ryker pga utbytt stickpropp eller klippt kabel en forumskröna eller möjligtvis en vandringssägen.
Jag tror också på en skröna ;) https://www.byggahus.se/elektriska-skronor-och-myter#sida-8
Jag hoppas att TS inte försöker sätta en ny standard för hur många gången man ska ifrågasätta enhälliga svar som ges...
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
useless useless skrev:
Standardskrivningen verkar vara att byte av sladd/stickpropp ska göras av en behörig fackman och det var just det kravet jag är lite frågande till.
Om vi pratar om ett frivilligt garantiåtagande kan nog den som lämnar garantin kräva det. Har dock väldigt svårt att tro det kravet i praktiken inverkar på ett garantiärende.

Görs bytet fel och ugnen förstörs lär garantilämnaren (med rätta) hävda att garantin inte gäller oavsett vem som bytt. Beror felet på helt andra saker kommer nog ingen att efterforska vem som utfört bytet av stickpropp. Säger kunden "givetvis var det en elektriker som installerade" är nog detta svårt att ifrågasätta så länge som bytet är korrekt utfört.

Formuleringen är nog mest en "friskrivning" och ett försök att avråda "okunniga" från felaktiga ingrepp.

Sen är det ju intressant om "Standardskrivningen verkar vara att byte av sladd/stickpropp ska göras av en behörig fackman". Det betyder ju att tillverkaren/säljaren medger att sladd/stickpropp bytes, vilket väl är det TS oroar sig kring.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror också på en skröna ;) [länk]
Jag hoppas att TS inte försöker sätta en ny standard för hur många gången man ska ifrågasätta enhälliga svar som ges...
hej och välkommen in i matchen

Ifrågasätter ingens kunskap här. Men för egen skull vill jag förstå om det är någon som faktiskt vet och har praktiskt erfarenhet i exakt detta ämne. Jag håller också med om allt som skrivs i teorin, men återigen är det något man lärt sig i kontakt med företag i frågor som kommer kosta dom pengar är att det man själv tycker är helt självklart och rimligt, inte nödvändigtvis är det när man hamnat i tvist med ett företag. Därför jag frågat fler ggr om någon faktiskt varit med om detta i eget fall, eller om det snarare är en konsensus bland lekmän att det bör vara såhär. Men det hjälper mig inget i en potentiell tvist att ”alla mina kompisar på byggahus sa att det var så”

men återigen, jag är nöjd med diskussionen och alla råd som jag fått. Så stänger ner nu, tack!
 
Mikael_L
J Johan_kl skrev:
hej och välkommen in i matchen

Ifrågasätter ingens kunskap här. Men för egen skull vill jag förstå om det är någon som faktiskt vet och har praktiskt erfarenhet i exakt detta ämne. Jag håller också med om allt som skrivs i teorin, men återigen är det något man lärt sig i kontakt med företag i frågor som kommer kosta dom pengar är att det man själv tycker är helt självklart och rimligt, inte nödvändigtvis är det när man hamnat i tvist med ett företag. Därför jag frågat fler ggr om någon faktiskt varit med om detta i eget fall, eller om det snarare är en konsensus bland lekmän att det bör vara såhär. Men det hjälper mig inget i en potentiell tvist att ”alla mina kompisar på byggahus sa att det var så”

men återigen, jag är nöjd med diskussionen och alla råd som jag fått. Så stänger ner nu, tack!
Men du kan ju vända på det också.
Du vänder dig till företaget och vill reklamera att luckans handtag lossnat eller att värmeelementet för övervärme lagt av.
Vad tror du är risken att de börjar fråga ifall du klippt bort stickproppen och sen börja krångla den vägen?

Tror du inte att företaget inser vilken risk de tar att det plötsligt finns en artikel i DN om att de bråkar med Johan i Hässelby och påstår att det trasiga luck-handtaget skulle bero på att stickproppen var bortklippt ...
Tycker du att du har bevis för att någon vitvarutillverkare brukar slingra sig maximalt för att undvika garantiansvar?
Du borde kanske välja en annan vitvarutillverkare då.

Och det är väl även anledningen till att de inte vill bråka på löjliga vis, ryktet torde gå ganska snabbt, och de förlorar intäkter sen.
 
J Johan_kl skrev:
Därför jag frågat fler ggr om någon faktiskt varit med om detta i eget fall
Men även om du får massor med positiva svar på detta säger det inget om hur din säljare kan komma att agera vid ett eventuellt framtida garantianspråk. Vad har du för hjälp av detta egentligen? Trilskas säljaren kan du knappast hänvisa till alla positiva erfarenheter härifrån.

Jag tror allt är sagt i denna fråga från min sida.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du kan ju vända på det också.
Du vänder dig till företaget och vill reklamera att luckans handtag lossnat eller att värmeelementet för övervärme lagt av.
Vad tror du är risken att de börjar fråga ifall du klippt bort stickproppen och sen börja krångla den vägen?

Tror du inte att företaget inser vilken risk de tar att det plötsligt finns en artikel i DN om att de bråkar med Johan i Hässelby och påstår att det trasiga luck-handtaget skulle bero på att stickproppen var bortklippt ...
Tycker du att du har bevis för att någon vitvarutillverkare brukar slingra sig maximalt för att undvika garantiansvar?
Du borde kanske välja en annan vitvarutillverkare då.

Och det är väl även anledningen till att de inte vill bråka på löjliga vis, ryktet torde gå ganska snabbt, och de förlorar intäkter sen.
du är diskussionssugen märker jag

Givetvis kommer man kunna reklamera ett trasigt handtag/lucka etc. Men orelaterat elfel skulle ju eventuellt bli knepigare, som sagt - vad vet jag. Men min tes där är att om något strular med elen eller ugnen är defekt på något vis relaterat till detta, och jag har klippt originalkontakten - att man iallafall potentiellt kan få problem i dialogen med företaget.

Att riskera att hamna i media är väl aldrig kul, men knappast stoppat någon förrän dom faktiskt väl hamnat i media. Då backar en del... men jääääkligt tveksamt om media skulle skriva om en vilsen Hässelbybo som är ledsen för en bytt stickpropp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.