Jag har precis fått en elräkning från Västringen på 14000 kronor. Dom verkar ta betalt för "uppskattad" förbrukning som dom säger att Kungälvs energi givit dem. Uppskattningen ligger fn på 17000 kwh per år. Jag har ingen aning om vad förbrukningen i ett nybyggt hus bör ligga på men det här låter högt.

Huset ligger vid kusten i Göteborgsområdet, är nybyggt vinkelhus med inredd vind, 215 kvm, golvvärme på bottenvåningen, radiatorer på öv. Bergvärme pump på 7kw. Vi har en 2 tons täljstenskamin som vi eldat i nästan varje dag då det varit minusgrader. Det enda vi har överdet vanliga som drar energi är en bastu som vi använt ca 20 gånger.

Vore mycket tacksam om någon har några siffror att jämföra med?

Jag ska träffa Västringen på måndag för att gå igenom den oändliga lista av obegripliga debiteringar dom skickat mig.

Berit
 
Hur långt är ett snöre?

Skämt åsido, du har säkert blivit debiterad utifrån en preliminär förbrukning under den aktuella perioden? Hur lång tid avses, och hur många kWh?

Om du gör en avläsning och meddelar ditt elnätsbolag skickar de sedan mätarställningen vidare till elförsäljningsbolaget, så att ev. överdebitering justeras. Såvida ni inte har en hög förbrukning p.g.a. feljusterad värmepump borde ni inte vara oroliga. Kolla för säkerhets skull hur elpatronen använts i er VP. Kanske har den gått långa perioder?
 
Hmm jag visste att det var en minst sagt luddig fråga...

Jag har hållit koll på patronen och den har knappast gått alls sedan mätaren byttes från byggström till vårt nuvarande abonnemang. Jag misstänker att dom baserat förbrukningen på byggtiden vilket var under en vinter. Först stod stora fläktar på för att torka plattan och sedan (tror jag) att pumpen installlerades och kopplades på innan bergvärmehålet borrades, dvs den gick 100% på patronen i ett par hundra timmar. Patronen har inte gått mer än 10 timmar sedan dess.

Min avläsning visar ca 4000 kwh lägre än deras uppskattning.

Dom säger att dom har bakåtdebiterat ända till början av bygget - men vi har kontinuerligt betalat fakturor till Västringen och dom läste ju av mätaren när byggelen kopplades bort.

Får se vad vi kommer fram till på måndag.

Berit
 
Hos mig läser Sydkraft bara av 1 ggr/år. Alla andra gånger prelimenärdebiteras jag på vad de tycker verkar lagom. När de sen läst av på riktigt får man återbäring, eller får man betala extra beroende på om man dragit mer eller mindre el än de gissat...
 
Det verkar vara likadant här. Hittills har dom bara läst av mätaren en gång. I början av juli. Och resultatet av den avläsningen fakturerades 1 november!

Jag har sida efter sida med pytteliten stil med det mest underliga debiteringar. Hundratals "prisbyten". När dom aldrig läser av hur vet dom vilka dagar jag använt min el? Eller gör dom helt enkelt så att dom ser till att det "uppskattas" ett stort antal kwh de dagar då elen är dyr och dom och Nuder tjänar bra.

Och allt snack om att man ska köra sin tvätt etc på natten för att "elen är billigare då". Billgare för vem? Västringen? Så att dom tjänar mera? Vad jag kan se så får jag betala samma pris vid midnatt som mitt på dagen.

Berit
 
Hemma på min gata i stan (England) så kommer det en liten gubbe och läser av mätaren före varje faktura, varje kvartal eller månad beroende på hur man vill ha det. Är man inte inne när han kommer så ligger det ett litet frankerat kort som man fyller i med sin egen avläsning och lägger på lådan, alternativt skickar in via nätet. Inga groteska över- eller underdebiteringar med andra ord.

Hinner man inte läsa av inom en vecka så kommer det en uppskattad faktura. Är man inte nöjd med den så är det bara att läsa av då och riva fakturan.

Med tanke på att jag blev utskälld när jag efter tre strömlösa dagar i januari ringde upp och försiktigt frågade om dom hade någon aning om när strömmen skulle vara tillbaka, så har jag inte det minsta god vilja mot de här företagen.

Sheriffen i Nottingham var en trevlig prick jämfört med dessa utsugande skurkar.

Berit
 
Som tidigare skrivits,
De allra flesta elbolagen erbjuder idag möjlighet till att själv läsa av elmätaren och rapportera in avläst förbrukning. Kan ske via web, telefon eller andra lösningar. Kolla med din leverantör!
Vi hade också mycket stort trassel när vi köpte vårt hus, och bytte elmätare i samband med detta. Tror jag fick 4-5 justeringsfakturor på grund av mätarbytet. Den sista nästan ett halvår efter bytet.
//GoForIt
(som glädjer sig åt att vara närmast oberoende av elförbrukning för uppvärmning - Pellets! ;))
 
Elnätsföretagen och elleverantörerna har olika principer idag när det gäller debitering. Det kommer bli obligatoriskt med debitering av faktisk förbrukning i framtiden, minns inte exakt men tror det blir 2009, liten tröst idag.

Kanske kan jag förklara hur de debiterat. Du har en s.k. schablonprofil där den totala förväntade förbrukningen läggs ut över året, och sedan preliminärdebiteras du för den. Som bas har de säkert använt förbrukningen under byggtiden.

Att det då blir en överdebitering från det att byggelen kopplades bort är rimligt. Att de däremot efterdebiterar dig nu för något som förbrukades före förra avläsningen verkar orimligt. Om jag minns rätt har Fortum och/eller Vattenfall en frivillig regel att inte efterdebitera förbrukning som skett längre bort än 1-2 år (kolla det), oavsett om det är avläst eller ej. Kan du kanske använda i argumentationen.

F.ö. kan jag rekommendera att byta elleverantör. Nu har du ett s.k. tillsvidareavtal som alltid är en fördel för elleverantören.
 
Wigert skrev:
Att det då blir en överdebitering från det att byggelen kopplades bort är rimligt. Att de däremot efterdebiterar dig nu för något som förbrukades före förra avläsningen verkar orimligt. Om jag minns rätt har Fortum och/eller Vattenfall en frivillig regel att inte efterdebitera förbrukning som skett längre bort än 1-2 år (kolla det), oavsett om det är avläst eller ej. Kan du kanske använda i argumentationen.

F.ö. kan jag rekommendera att byta elleverantör. Nu har du ett s.k. tillsvidareavtal som alltid är en fördel för elleverantören.
Låter sant.

Vi ligger mycket riktigt med rörligt pris. Ska binda och byta leverantör.

Men kan Västringen verkligen debitera oss el för byggtiden så här långt i efterhand? Mätaren lästes av och byttes ut i mars förra året. Den räkningen har vi betalat. Kan dom bara komma på att "oj vi behöver lite mera vinst i kassan - vi går tillbaka några år och höjer priserna för våra kunder"?

Vi har enligt mätaren förbrukat ca 10000 kwh. Vi har fått en faktura på 14000 kronor och nu har det kommit en till på över 5000 kronor, dvs nästan 2 kronor per kwh. Inte vad dom skyltar med på sin hemsida.

Jag ska prata med kommunens konsumentrådgivare och ska träffa Västringen i eftermiddag. Rapport följer.

Berit
 
Nått som jag INTE kan begripa är hur man kan få fördebitera nått som dom uppskattar, helt jävla sanslöst !!!!
 
Förmodligen är räkningen på 5.000 en preliminärdebitering för kommande period som baseras på en för hög förbrukning. Mitt råd är att direkt läsa av mätaren och ringa både nätbolaget och Västringen så de får in nya värden så skall det lösa sig.

Det är förmodligen inte någon extra debitering av el från byggtiden. Jämför mätarställningen på mätaren med den uppskattade mätarställningen på fakturan så ser du säkert att de "ligger före" er mätare.
 
Det här är rörigare än jag trodde.

18 August 2003 kopplades byggel in.
Vi betalade löpande fakturor från Kungälvs Energi både för nät och elförbrukning.

1 Mars 2004 delades Kungälvs Energi upp i Kungälvs Energi som blev nätleverantör och Västringen som blev elleverantör.

17 Mars 2004 lästes vår byggel av och ersattes av permanent el.

Sedan dess har vi bara fått fakturor från Kungälvs Energi. Av någon anledning har inte fakturorna från Västringen kommit fram. Trots att dom skickat till samma address som Kungälvs Energi.

1 Juli 2004 läste Västringen av mätaren igen. Resultatet av detta fakturerades 1 November 2004.

Har pratat med konsumentrådgivaren och enligt henner så är prissättningen fri. Har vi inget skrivet avtalat pris med Västringen så kan dom debitera precis vad dom vill för vilka perioder dom vill. 50 kronor kwh kan vi rättsligt inte göra ett dyft åt.

Berit
 
Hej Berit!

Lite sen in i diskussionen men...

Fick du ingen sån där fin redovisning över beräknad energiåtgång från TH när ni byggde? Den kanske skulle kunna ligga till grund för uppskattad förbrukning?

Annars verkar elbolagens taktik vara att skicka så många fakturor och avstämningsfakturor att man till slut är såpass förvirrad att man slutar tänka och istället börjar hoppas att de har koll på vad de gör. Men man kan ju börja undra ibland... det var inte längesedan vi fick en faktura kopplad till en lägenhet vi bodde i för två år sen!
 
17MWh/år verkar väl inte helt tokigt. Vårt hus drar 14-15MWh/år (140kvm/Göteborg/bergvärme).

Angående preliminärdebiteringen så erbjuder ju flera elbolag möjligheten att rapportera självavläsningar via nätet när helst man vill, även Kungälv Energi har det på sin hemsida. Man måste komma ihåg om man byter elbolag att rapportera både till elbolaget och nätbolaget.
 
Tror vi har gjort av med ca 11-12 kwh men då har vi bara bott heltid i huset de senaste 6 månaderna.

Det var en hel del saker som bidrog till röran. Tillbringade ca en timme hos Västringen och gick igenom fakturor.

Mätarna (byggström och sedan ordinarie ström) var visserligen avlästa men inte fakturerade sedan mars 2004. Avläsningen som gjordes 1 juli 2004 fakturerades i november 2004... och skickades till vår lägenhet i London, som vid det laget var obebodd, vilket jag informerade Kungälvs Energi (numera enbart nätinnehavare) om, men inte Västringen (som ltagit över leverans av el). Hade aldrig fått någon räkning från Västringen och väntade mig därför ingen.

Jag betalade nätavgfiterna till Kungälv Energi. Räkningarna var sida efter sida med obegripliga siffror så jag bara tittade på summan och det såg sansad ut.

Har sparat alla mina räkningar för de senaste 10 åren i London och bara nätavgifterna i Sverige motsvarar min totala kostnad för el och gas i London... 16000 kr mer per år för att värma sitt hus i Göteborg än i London alltså... London ligger visserligen längre söder ut och huset i London var ca 95 kvm mot ca 200 i Göteborg. Huset i London blåste det å andra sidan rakt igenom. Huset i Göteborg är ett välisolerat nybygge.

Man lär så länge man lever.
1. Kräv att få läsa av mätaren före varje fakturering
2. Förhandla till ett bättre pris. Vi låg på vad Västringen kallar för "tills vidare pris". Vad det nu är. "Screw you"?

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.