Jag har fått Grohe vattenfelsbrytare monterat.
Men jag lyckas inte få den att ansluta till mitt Wifi nät. Är det någon klok person som har lyckats?
 
Har du en trådlös router kan det hända att appen i telefon ,brytaren och routern inte ligger på 2,4Ghz nätet ... Hade liknande problem med en gräsklippare .kolla så inte det står 5g eller liknande på ssid i telefonen.
 
Så länge som du är på samma subnätverk (tex 192.168.1.1/24) så ska det kvitta vilka ssid dom olika enheterna är anslutna mot.


Jag har ett Wi-Fi-nät kallat IoT som ligger på 2.4GHz samt ett Wi-Fi-nät kallat Kalkon på 5GHz, och det trådade heter Moses, alla ligger i dagsläget på samma subnät så alla enheter kommer åt varandra utan problem.
 
Jag tror att du kan ha rätt.
Ska prova .
Återkommer senare
 
Testade att stänga av 5Ghz delen av routern , och hade bara 2,4Ghz igång. Men uppkopplingen mellan vattenbrytaren och mobilen fungerar bra men när jag ska koppla upp allt mot wifi då fungerar det inte? Tacksam om någon har tips.
 
Har det löst sig? Jag har nämligen exakt samma problem med min.
 
Hej
Tyvärr inte..
Riktigt irriterande
jag har fiber och comhem i mitt hus.
 
Har du löst det nu?
 
Jag fick igång den igår kväll. Jag provade med internetdelning från en mobil ifall det var min router som krånglade. Av någon outgrundlig anledning hittade Grohen mitt vanliga Wifi direkt, på första försöket.
 
Exakt samma problem, beskriv gärna hur ni löste det.
Anslute du enheten till internetdelningen på mobilen?
 
Hej!
Det verkar som att Grohen måste kunna söka bland flera nätverk för att kunna hitta något överhuvudtaget. Jag har provat min teori flera gånger och varje gång jag delar internet från en telefon så hittar Grohen dels telefonen som jag delar ifrån samt mitt ordinarie nätverk. Det kommer alltså upp två valbara nätverk i Grohe-appen. Delar jag Inte nätverk från en telefon, utan bara har igång mitt vanliga nätverk så hittar Grohen inget nätverk alls.
 
Den jäkla grunkan är ett elände som farmor skulle sagt, eftersom man får vika sig dubbel för att få kontakt med den igen om man byter wifilösenord är den allt annat än smidig. Min är för tillfället urkopplad då jag tröttnade! Betyg 1 får den av mig, exakt samma betyg som mitt tålamod är jag rädd!
 
MrJay
Ett jättevanligt problem är att enheten antingen inte stödjer 5Ghz bandet, kanalnummer över 11 eller 802.11n eller nyare vilket innebär att man måste köra i legacy läge (802.11b eller 802.11g). Tyvärr tenderar alla ”smarta” hemmagrejer typ AC, värmepump och dylikt bygga på föråldrad teknik.

EDIT: Visst hade man rätt.. enl. deras FAQ (https://www.grohe.se/sv_se/smarthome/sense-faq/): Routern måste stödja HTTPS, 2,4 GHz och IEEE 802.11b/g/n. Port 80 måste vara öppen och endast wifi-kanalerna 1–11 kan användas.
 
Jag har inte löst det. Orkade inte hålla på längre. Fattar faktiskt inte vad jag sk höra..
Vore glad om någon har ett bra svar
 
T Triumph1966 skrev:
Jag har inte löst det. Orkade inte hålla på längre. Fattar faktiskt inte vad jag sk höra..
Vore glad om någon har ett bra svar
Hej!

Jag har hittat en lösning som funkar, åtminstone för mig. Verkar vara nåt knas med senare versioner av appen.

Min lösning (för Android):

Ladda ner en äldre appversion av Grohe Sense. Jag tankade ner version 1.5.1 på ApkPure (googla!).

Aktivera internetdelning i din telefon.

Gå in i appen och välj inställningar för wifi om du tappat anslutningen och följ instruktionerna, alternativt direkt från förstasidan i appen om du installerar brytaren för första gången.

När du följt instruktionerna i appen kommer du kunna välja ditt 2.4 ghz-nätverk och skriva in lösenordet.

OBS! Låt bli att uppdatera appen till senaste versionen (släppt 16 nov 2020). Jag provade att göra det och det tog bara några dagar innan enheten återigen tappade anslutningen till routern.

Appen borde ju så klart inte kunna påverka en upprättad anslutning helt av sig självt, men så verkar ändå vara fallet. Har nämligen provat att uppdatera appen flera gånger, och varje gång förlorar jag så småningom anslutningen.

Off topic:

Skandalöst att ett så stort företag som Hans Grohe inte förmår att anlita kompetenta apputvecklare. Till exempel påstod Grohe support för flera år sen att IFTTT-kompatibilitet var på gång. Och här sitter vi flera år senare och eländet klarar inte ens det mest basala.

Kul när 70-årige Sven utan smartphonevana ska försöka få ordning på anslutningen. Alternativt alla stackars rörisar som får lägga dyr arbetstid på att krångla med en synnerligen undermålig app.

Grohes support är till råga på allt helt värdelös. Skrev en wall of text där jag förklarade problemen och all felsökning jag genomfört. Fick en länk till deras intetsägande FAQ som svar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.