Har köpt en begagnad AWAB-pall som vi gjort ren från rost och limrester.
Har skurit till ett bordstablett i plast för att limma på pallen och de två stegen.

Men tänker att vi kanske då och då vill byta motiv på den. Att använda
vanligt lim känns då lite sisådär, massor med besvär att få bort det.

Så min fråga är, har du förslag på något lim?
  • Sitter bra men om vill ta bort plasten så kan "dras av" utan större problem
  • Gärna som inte biter direkt, så kan glida plastbiten till rätt plats
  • Gärna som går lätt att få bort limrester som sticker fram i kanterna
Nu kan jag inget om lim, men tänkte på typ transparent våtrumssilikon eller liknande?

Nedan lånad bild på en AWAB-pall

Renoverad begagnad AWAB-pall i metall med ljusblå plastdetaljer på sittytan och stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sådan pall har jag också. Ett tag stod den i ett uthus och då blev den rätt ful. Plasten hade delvis lossnat, så den rev jag bort. Gjorde väl rent så pass att det blev jämnt - inte mer.
Jag hittade en spillbit av plastmattan som vi har i köket. Med de gamla plastbitarna som mallar skar jag till den "nya" plasten och limmade med kontaktlim. Några limrester i kanterna blev det inte. Och det var inte alls svårt att lägga bitarna rätt från början. Det är 20 år sedan och det håller än. Det är en riktig arbetspall, som jag använder nästan varje dag.

Jag vet att du inte är så pigg på kontaktlim, men det fungerar ju. Men jag kan ju inte dra bort den och byta mönster,
 
Magnus E K
Dubbelhäftande tejp?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Dubbelhäftande tejp?
Ja, eller ännu bättre, dubbelhäftande folie.
 
Sådana pallar håller en hög kvalitet som inte längre tillverkas, inte någonstans i världen! De håller i flera generationer med ett enkelt underhåll: bara torka av - och byta ut plastfötterna efter några årtionden. Pallarna förekommer på kvalitetsauktioner och de är inte så billiga heller.

Det kanske är något att tänka på innan man klistrar på något med ett lim som inte går att tvätta bort. Någonstans i samband med pyssel- och kollage finns limmet Fixogum, som kan tas loss om man bara stryker lim på ena sidan. Kan det vara något? Gummiklister Fixogum 50 Gram (mattonbutiken.se)
Eller kan det finnas något söm förskolorna också använder?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.