Hej!

För det första får ni ursäkta min kluddriga bild.

Bor i ett hus där vår primära uppvärmning är ved men vi kör även elradiatorer vid behov. Huset har i många år vart fritidsboende men nu är det ett helårsboende.
Jag står i stånd att isolera innertaket till sovrummet på vinden där det idag ligger 10 mm kutterspån.
Som ni ser i bilden så försvinner värme upp till sovrummet, vilket är bra, för att sedan rätt så fort försvinna ut i vindsutrymmet.
Många funderingar kring detta, förstås.

Den relativa luftfuktigheten är inte speciellt hög, men mäter man fuktkvoten här och var på råsponten är det högt. Ser mögeltillväxt på något ställe.
Taket lades om när det var fritidsboende och min tanke är att det möjligtvis är ett papptak med ångbroms.
Fukten vädras liksom inte ut (vinden är visserligen inte 100% tät, men det är en ½-våning på vinden så en stor del täcks ju med denna papp).

1. Först om främst tänker jag att jag kan slänga på lite träfiberskivor utan ångbroms på innertaket ovan sovrummet utan att det gör speciellt mycket eftersom denna "enhet" står rätt så fritt i den övrigt oisolerade vinden. Tänker jag rätt? Kanske lämna en luftspalt ut mot sidorna, takfallet, kattvinden?

2. Men på sikt har jag funderingar på att isolera åtminstone halva vinden, där det går en skiljevägg.
Här är jag orolig eftersom jag då inte längre kan syna taket (nej, jag tänker inte isolera utifrån, för dyrt och för stort projekt!).
Hur ska jag tänka kring ventilation här? Tegel>Läkt>Papp>Råspont>Luftspalt? (hur mycket?)>Masonite?>Träfiber?>Ångbroms?>Pärlspont/gips/liknande?
Bör jag ordna spjäll i gavlarna för att kunna ventilera?
Eller bör jag ha det i takfoten?
Eller inte alls?

Många frågor, som sagt. Hoppas att jag kan bolla med någon av er.

För övrigt tycker jag att det är konstigt att mätte en fuktkvot på 21% på sovrumsgolvet. Teorier kring detta?
 
  • Handritad skiss av husets interiör som visar uppvärmningsflöden och fuktproblem i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen 10 mm och inte 10 cm spån på vinden? Om det inte är alltför stor yta skulle jag skaffa säckar med spån och ösa upp så du har minst 30cm!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Som minst är det 10 mm men det ligger rätt ojämnt. På vissa ställen är det kanske runt 30 mm.

Har vart inne på någon slags lös isolering också! Det är en rätt liten yta.
Du menar att helt enkelt bara fylla på med kutterspån?

Jag är inne på att kanske ta ut det gamla som är uppblandat med en massa muslort och annat och passa på att kika på hur det ser ut.

På bilden så ser du en "sarg" på sidan som slutar vid taket. Det är cirka 25 cm.
Funderar på om det är bra att lägga isolering hela vägen upp dit mot taket eller om man ska lämna som en luftspalt. Då kan jag antingen fylla på med max 24 cm spån (beroende på hur mycket luftspalt jag vill ha) eller lägga skivor som jag fasar av kanterna på. Det var lite därför jag var inne på fasta skivor.
 
  • Vindisolering med kutterspån i varierande tjocklekar upp till 30 mm, sarg synlig längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll upp rejält med kutterspån. Köper du billigt på granngården (packade balar som folk använder till stall, de köper in spånet från hyvlerier)
 
F Frosk skrev:
För övrigt tycker jag att det är konstigt att mätte en fuktkvot på 21% på sovrumsgolvet. Teorier kring detta?
Vad fick dig att mäta där i första hand? Finns det en antydan till fukt? Har du mätt på fler punkter i golvet och vad fick du då för värden?
Kommer kanske in vatten via murstocken? Felmätning?
 
24 cm blir ju en bra början. Kommer göra skillnad, täck inte för luftintaget vid takfoten om den finns där.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad fick dig att mäta där i första hand? Finns det en antydan till fukt? Har du mätt på fler punkter i golvet och vad fick du då för värden?
Kommer kanske in vatten via murstocken? Felmätning?
Jag mätte på en jäkla massa punkter av ren nyfikenhet.
Ingen antydan till fukt överhuvud taget! Andra punkter såg bättre ut.

Tror faktiskt inte det. Kanske har det att göra med att under där på våningen nedanför står spisen och vi saknar köksfläkt. Det är nära badrummet med och den fläkten har strulat. En teori...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
24 cm blir ju en bra början. Kommer göra skillnad, täck inte för luftintaget vid takfoten om den finns där.
Det blir det onekligen. Blir ju inte sämre i varjefall!
Lutar åt det då.

Ingen stress med detta projekt egentligen så får se om det kommer fler infallsvinklar från folk.
RF är som sagt bra och det är ju inte direkt kallt (hittills) denna vinter.

Det som oroar mig är som sagt den höga fuktkvoten i underlagstaket som pappen vilar på! Tycker det borde torka ut när det ligger runt 50-60% i RF på vinden. Men kondenseras det i pappen så spelar det kanske ingen roll.
 
Ordna med fläktarna i kök och badrum så är det nog lugnt.
 
Otroligt billigt och hyffsat bra är det också. Har isolerat en del med spån. Köper du packat, från tex granngården, så är det ordentligt packat. Det skall ligga luftigt, lagom packat, så räkna med att en bal nog blir nästa dubbelt så mkt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.