Är ny på badrumsrenovering. Nu är det gamla utrivet och det har förberetts för ny dusch, toa och tvättställ. De tjocka grå rören är inte utbytta, är det normalt?
 
  • Badrumsrenovering i progress, vägg med exponerad isolering och gamla grå avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oftast finns det ingen anledning att byta grå plaströr om de är oskadade.

Är det en toalett som skall installeras längst in mot hörnet?
Isåfall tycker jag att anslutningen av toaletten i T-korset (om jag ser rätt) ser lite mystisk ut.
Men det är nog bäst att låta någon van rörmokare uttala sig om utformningen. Själv hade jag försökt få till det så att toalettens avlopp gick med så få och så milda svängar som möjligt. T.ex. genom att använda ett T-kors med 45-graders anslutning av klosetten.
 
Stödet för monteringsramen för brunnen ser lite klent ut.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det tog några sekunder innan jag fattade att bilden är vriden 90 grader. Jag hann i alla fall att tänka "Vad i helvete har dom gjort!?" :dizzy:
 
  • Gilla
scalare2000 och 4 till
  • Laddar…
Håller med om att det känns inte bra att ansluta med 90 grader T-rör till toaletten. Då spolningen kommer rakt ut mot en rörvägg som bromsar upp. Det gör att det fördelar sig åt båda hållen för att slutligen en del lägger sig vid duschanslutningen och handfatet. Det är bra att handfat och dusch är anslutna ovanför toalett. För att bättra på spolningen. Men om du ändrar till en 45/60 graders vinkel mot stora röret för toaletten så är det bättre.

Är rören av äldre datum så skulle jag byta allt jag kan. Om det går. Då det är en liten summa. Äldre plaströr blir porösa och kan spricka. Vid belastning eller ev rensning.
Jag bytte mina när de var 40 år i samband med renovering.
 
Som några redan nämnt...

Dåligt förstärkt under monteringsplattan för brunnen.

Totalt fel med ett T vid toalettavloppet då det kan rinna åt fel håll och en rensfjäder inte kan följa röret.
 
T
Angående monteringsplattan så är dom ju självklart inte klara med uppreglingen runt denna. Bilden verkar ju vara tagen i samband med att rörmokaren har varit där och dom neanderthalarna brukar ju bara lämna brunnen sådär som på bilden, alltså snickaren får göra resten.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Angående monteringsplattan så är dom ju självklart inte klara med uppreglingen runt denna. Bilden verkar ju vara tagen i samband med att rörmokaren har varit där och dom neanderthalarna brukar ju bara lämna brunnen sådär som på bilden, alltså snickaren får göra resten.
Jag hoppas det, nu har de täkt för och jag kan inte se om de har reglat upp.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men stopp nu....man får inte ha ett t-rör för anslutning av toaletten. Det ska vara ett y-rör. Få stopp på arbetet nu innan det blir dyrt att fixa.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men stopp nu....man får inte ha ett t-rör för anslutning av toaletten. Det ska vara ett y-rör. Få stopp på arbetet nu innan det blir dyrt att fixa.
Inte ens med 45 graders vinkel?

är det ens såhär man förbereder till vägghängd toalett?
 
  • Råbyggnad till förberedelse av vägghängd toalett med träreglar och avloppsrör vid tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från säker vatten:

Diagram som visar korrekt installation av vattenledningar med specifika vinklar enligt standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hann du se om de ändrade något innan golvet las? Annars är det dags att ta bort golvet för kontroll. Nu.
 
  • Gilla
Villavilse
  • Laddar…
V Villavilse skrev:
Inte ens med 45 graders vinkel?
Det är själva T-korset som är problemet, inte det som sitter närmare toaletten.

Angående vägghängd toa så antar jag att du får en nish byggd, och då är det sådär man börjar. Man gör klart tätskikt etc på vanligt vis och sedan ställer man fixturen på det och ansluter avlopp och vatten. Ser ut ungefär såhär senare, innan man klär in det:

PICT3385.jpg
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hann du se om de ändrade något innan golvet las? Annars är det dags att ta bort golvet för kontroll. Nu.
Tack för svar, jag har iaf fått bilder på att de lade in kortreglar runt duschavloppet, jag har inte fått svar angående toaletten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.