Hej,

Vi har precis flyttat in till ett hus som har en hydrofor från 1984 och egen brunn. Trycket i hydroforen sjunker sakta även om vi inte har öppet någon kran och pumpen slår igång när trycket ligger under 4 bar så den får jobba en hel del. Förmodar att det behöver fyllas på luft? Men hur, jag har ingen ventil utan endast en plugg på ovan och framsida. Kan man byta ut pluggen till en ventil? Vågar inte bara lossa med risken att inte kunna fylla på och stå utan tryck.
Hydrofor från 1984 med synlig plugg, tryckmätare och en röd överflödsventil, bredvid en vit varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hydrofortank med manometer och röd överflödsventil i en husinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag stänger ventilen för vatten UT från hydroforen så verkar trycket vara stabilt enligt manometern så jag drar en amatörmässig slutsats att det i alla fall inte läcker vatten innan hydroforen i systemet.

Något jag reagerar på dock är att det rinner lite vatten från en "överflöd"-ventil (röd på bilden) kopplad till kallvattnet men det kanske är i sin ordning? Hydrofor UT -> Varmvattenberedare -> Om den är full så rinner det ut för att inte skapa övertryck?
Överflödsventil med röd topp på vit vattenledning mot bakgrund av en vägg med etiketter och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp i frågan!
 
Ser ut som en medeltida säkerhetsventil?

Vad har du för stopptryck på pumpen?


(Personligen skulle jag byta till hydropress, ny säkerhetsventil, och sen finlira in start/stopp på pumpen som första åtgärd)
 
Ben D Ben D skrev:
Ser ut som en medeltida säkerhetsventil?

Vad har du för stopptryck på pumpen?


(Personligen skulle jag byta till hydropress, ny säkerhetsventil, och sen finlira in start/stopp på pumpen som första åtgärd)
Stopptryck är 6 bar så det pendlar mellan 4-6 bar.

Ja hela systemet har ju ett antal år på nacken så att byta till modernare lösningar diskuteras men börjar här tills dess.
 
M Martin_Fo skrev:
Stopptryck är 6 bar så det pendlar mellan 4-6 bar.

Ja hela systemet har ju ett antal år på nacken så att byta till modernare lösningar diskuteras men börjar här tills dess.
En hydropress tar bort allt meck du kommer ha med din hydrofor. Titta gärna in i din hydrofor så ser du en anledning till..

Kostar nån tusing eller 2.

Säkerhetsventilen bör du byta innan du ens funderar på att öppna ytterdörren. Kostar nån hundring.

Sen bör du ställa ner trycket nån bar..
 
Ben D Ben D skrev:
En hydropress tar bort allt meck du kommer ha med din hydrofor. Titta gärna in i din hydrofor så ser du en anledning till..

Kostar nån tusing eller 2.

Säkerhetsventilen bör du byta innan du ens funderar på att öppna ytterdörren. Kostar nån hundring.

Sen bör du ställa ner trycket nån bar..
Tack för tipsen!
Det blir att kontakta fackman och be om en total översyn och byten.
 
M Martin_Fo skrev:
Tack för tipsen!
Det blir att kontakta fackman och be om en total översyn och byten.
Låter klokt. Bra förutsättningar ger bra resultat(oftast)
 

Bästa svaret

Stäng av pumpen och ventilen före tryckströmbrytaren på vänster sida bild 2 , öppna en kallvattenkran, öppna ventilen som under tanken på höger sida, töm hela tanken. När tanken är tom, gör allt baklänges och starta pumpen. Sen det med trycket ut, lite häftigt normalt start 2,5 bar och stopp ca 4,5 bar i villa Läcker säkerhetsventilen fortfarande så byt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Stäng av pumpen och ventilen före tryckströmbrytaren på vänster sida bild 2 , öppna en kallvattenkran, öppna ventilen som under tanken på höger sida, töm hela tanken. När tanken är tom, gör allt baklänges och starta pumpen. Sen det med trycket ut, lite häftigt normalt start 2,5 bar och stopp ca 4,5 bar i villa Läcker säkerhetsventilen fortfarande så byt.
Tack så mycket för tipsen, det hjälpte - nu är det normalt vattenflöde i kranar och rör!
Ska se över säkerhetsventilen inom kort men nu jobbar inte pumpen ständigt så förhoppningsvis har vi förlängt livet på den.

Hydroforen var helt full med vatten till toppen, inte konstigt att trycket hoppade upp och ner...
Vi tömde den faktiskt inte utan vi tappade ut ca 1/3 vatten, drog sedan igång pumpen och testade.
Sänkte även trycket något så nu triggar den på 2,5 och stoppar på 4,5.
/Martin
 
En liten parantes bara : Om vi antar att hydroforen är på 150 l och du tömt 1/3 , så betyder det, att luftvolymen och därmed också vattenuttaget mellan från-och-tillslag, blir c:a 9 l. Om du istället följt "Bästa svaret" och tömt hela behållaren, så hade det blivit c:a 27 l d.v.s. pumpen har startat betydligt färre gånger i normal drift.
 
  • Gilla
Martin_Fo och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnt så bör du tappa ur mer vatten än bara 1/3 ifall du inte har en luftnippel att fylla på luft med. Pluggen i toppen kan du byta mot en luftnippel om du vill men jag hade nog också i så fall monterat ett siktglas på framsidan av hydroforen för att lätt kunna avgöra vattennivån i tanken.

Att byta en fullt fungerade hydrofor mot en hydropress med gummiblåsa skulle jag aldrig göra. Det enda underhåll du behöver göra med en hydrofor är att fylla på luft 1-2 gånger om året och det tar ett par minuter per gång. Min hydrofor är från 1967 och fungerar fortfarande, hur många gånger man behövs byta gummiblåsa i en hydropress under den tiden vågar jag knappt gissa på.

Tillägg: säkerhetsventilen bör som sagt bytas direkt.
 
  • Gilla
NoOne2k och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En liten parantes bara : Om vi antar att hydroforen är på 150 l och du tömt 1/3 , så betyder det, att luftvolymen och därmed också vattenuttaget mellan från-och-tillslag, blir c:a 9 l. Om du istället följt "Bästa svaret" och tömt hela behållaren, så hade det blivit c:a 27 l d.v.s. pumpen har startat betydligt färre gånger i normal drift.
Tack för informationen, mycket intressant.
Nyfiken som man är - hur räknar du för att få fram ca 27L för vattenuttaget?
Alltid lär man sig något nytt!

/Martin
 
Töm HELA hydroforen på vatten!
Att bara släppa ut en 1/3 ger för liten luftvolym och därvid startar pumpen för ofta.
 
M Martin_Fo skrev:
Tack för informationen, mycket intressant.
Nyfiken som man är - hur räknar du för att få fram ca 27L för vattenuttaget?
Alltid lär man sig något nytt!

/Martin
Antag att volymen är 150 l och pumpens område är 2,5 - 4,5 bar
tappa ur 1/3 = 50 l som ersätts med luft vid 1 bars tryck.
vid 2,5 bar är luftenmängden då 50/2,5 = 20 l och vid 4,5 bar är den då 50/4,5 = 11 l.
skillnaden 20-11 =9 l
motsvarande för helt tömd tank blir då:
150/2,5 = 60 och 150/4,5 = 33 och skillnaden blir 60-33 = 27 l

Edit: Ser nu att jag räknat med absoluttryck och det vanliga för vattenpumpar är troligen övertryck och då blir det lite mer räknande, men principen för undanträngd luft och vattenkapacitet är samma . ;) Om man pumpar övertryck från början i hydroforen, så får man också andra siffror.
 
Redigerat:
M Martin_Fo skrev:
Hydroforen var helt full med vatten till toppen, inte konstigt att trycket hoppade upp och ner
Du har kanske som jag, dåligt med syre i vattnet, då kommer vattnet att äta upp luft/syre och tanken blir full av vatten och pumpen får hicka, så gör som jag skrev och andra med, töm hela tanken så går inte pumpen så ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.