Börja med att fundera på vad du har för inkommande ledare.
Därefter så tänk efter vad som belysningen behöver och vad du behöver för ledare till strömbrytaren för att kunna tända och släckas.
(De här ledarna kopplar du ihop i kopplingsdosan)
 
Frågan är ju ganska intressant. Vad är brukligt? Det är ju fasen som ska manövreras och brytas och med utanpåliggande kabel kanske man bara har vanlig svart/blå/jord.
Vad är fel och vad är rätt?
 
S Stefan1972 skrev:
och med utanpåliggande kabel kanske man bara har vanlig svart/blå/jord.
Då skaffar man en kabel med ytterligare en ledare. Den med svart som fas är ändå så gammal.
 
useless useless skrev:
Då skaffar man en kabel med ytterligare en ledare. Den med svart som fas är ändå så gammal.
Jo det var ju bara ett exempel men nog har jag sett många installationer med vanlig treledare.. Det jag var ute efter är ju mer vad som är korrekt och riktigt? Ska man alltid dra fyrledare för att få normala fasfärger eller hur gör "proffsen"?
 
E
S Stefan1972 skrev:
Jo det var ju bara ett exempel men nog har jag sett många installationer med vanlig treledare.. Det jag var ute efter är ju mer vad som är korrekt och riktigt? Ska man alltid dra fyrledare för att få normala fasfärger eller hur gör "proffsen"?
Vad är din fråga Stefan?
Om man kan dra en 2-ledare och använda brun som fas och blå som tändtråd mellan strömbrytare.

Jo vars, sålänge du kan garantera att ingen förväxlingsrisk finns. Är allt monterat i ens uppsyn kan man ju säga att så är fallet.

Men alltså då inte för infälld installation, ja nu vet jag inte vad som gäller för lös kabel i vägg men skulle tro nej.

Illustration av en 2-ledare med brun och blå tråd för elinstallation.
 
useless useless skrev:
Då skaffar man en kabel med ytterligare en ledare. Den med svart som fas är ändå så gammal.
Jag skulle använda befintlig kabel mellan brytare och dosa utan betänkligheter, naturligtvis under förutsättning att den är i bra skick. Känns väldigt överarbetat att dra en kabel med fler än tre ledare till brytaren, luktar nästan lite hempul. :p

Installationen i övrigt kanske har svart fas och då är det väl inget fel att fortsätta med det?

Från:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/mars/far-jag-anvanda-bla-ledare-som-tandtrad/

Artikel om användning av blå ledare som tändtråd enligt elinstallationsreglerna SS 436 40 00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är ju om inkommande nolla passerar samma dosa som den blåa tändtråden. Är det garanterat då att ingen förväxling kan ske?
 
useless useless skrev:
Är det garanterat då att ingen förväxling kan ske?
Allt går väl att förväxla men pratar vi om en utanpåliggande installation enligt skissen så tycker jag det borde vara helt normalt att enbart använda kabel med tre ledare till allt. Har dock inga källor/standarder/"lagar" att hänvisa till men det har säkert någon annan. :)
 
Då återstår ju frågan hur elektriker gör?
 
U Uffe A skrev:
Börja med att fundera på vad du har för inkommande ledare.
Därefter så tänk efter vad som belysningen behöver och vad du behöver för ledare till strömbrytaren för att kunna tända och släckas.
(De här ledarna kopplar du ihop i kopplingsdosan)
FK3G1,5 mm² från central till förråd, inne i förrådet EKLK 3G1,5mm..

Skall jordkabel ligga "löst" i dosa och brytare?
 

Bästa svaret

K koskar skrev:
Skall jordkabel ligga "löst" i dosa och brytare?
I dosan ska samtliga ledare för skyddsjord vara sammankopplade. I brytaren bör den "skyddas" med en toppklämma eller på en "blindplint".
 
E
useless useless skrev:
Problemet är ju om inkommande nolla passerar samma dosa som den blåa tändtråden. Är det garanterat då att ingen förväxling kan ske?
Japp, det är garanterat då du skiftar färg i dosan, blå går endast till strömbrytare och blir därmed skarvade mot brun, orange eller vad man nu har som TT.
 
På bilden ser det ut som det är kabelkanaler
Är det kanaler godkända för enkelisolerade ledare hade jag använt brun till fast fas och svart till bruten fas och tändtråd till belysningen
Förutsatt att inkommande fas är brun
Om det är installationskabel hade jag använt treledare
 
Redigerat:
E
Alfredo Alfredo skrev:
I dosan ska samtliga ledare för skyddsjord vara sammankopplade. I brytaren bör den "skyddas" med en toppklämma eller på en "blindplint".
Var ser du att man måste dra jord till strömbrytare, det är väldigt ovanligt och gäller mest retro prylar.

Å andra sidan kan man kanske hävda att man har lite bättre övervakning på kablarnas skick om man har en jordtråden med, kanske skruven går genom röret och det löser vid 30 mA istället för att det ligger och spelar med 10A bakom?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.