Hej!

Vi bygger om ett förråd till nytt gästrum (kommer användas typ 1 gång om året) då vi ska få en liten till.

Det jag vill göra är att ställa in en skivstångsställning där så jag kan köra knäböj, mark och bänkpress, ställningen är egentligen bara två pelare som stången läggs på. Inget avancerat. Dessa kommer flyttas bort när gäster är på besök.

Just nu är där bara betongplatta, ska lägga plast och cellplast 30mm x2, spånskiva 22mm och något golv av billigare modell. Laminat antagligen. Inga fuktproblem what so ever för den som tänkte på det. Totala bygghöjden blir ungefär 9cm.

Behöver jag förstärka detta golv?
Låt oss säga att jag tränar marklyft, får upp ca 250kg, plus mig själv på 100kg. Stötdämpande mattor kommer användas på 30mm men skulle golvet få sig en liten törn så är det inte världens grej. Får vara lite mer försiktig bara.

Ska jag regla på något sätt under där jag tränar? Lägga mindre isolering och fler spånskivor?
Mer stryktålig isolering än den cellplast s80 som jag tänkt använda?
Eller klarar det sig helt enkelt som det är?


Tack på förhand alla kloka människor.
 
Du kan få mycket god träning utan att behöva slänga ifrån dig vikter.
Dom som hörs minst på gym är ofta starka ;)
(I tävlingar förstår jag att det sker vid 1-reps maxbelastning)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jo jag har tävlat inom styrkeyft men i och med att jag blev pappa för två år sedan så la jag det på is.
Nu vill jag börja lite seriösare igen.

Jag menar inte att vara dryg men det känns lite orelevant om vad din uppfattning gällande gapande och slängde med vikter är när min fråga är ifall denna konstruktion klarar av belastningen. Hoppas du förstår vad jag menar.

Har du någon uppfattning av ifall detta skulle innebära att isoleringen krossas/komprimeras och/eller jag bör tänka annorlunda.
Tack.
 
  • Gilla
Dennis K och 1 till
  • Laddar…
Det golv du beskriver håller garanterat för 250+100 kg punktbelastning. Behöver man inte ens räkna på.
Menade inte heller att vara dryg, men det är faktiskt många som tränar och slänger vikter från hög höjd, och det frestar naturligtvis på golvet mycket, mycket mer.
Så frågan om hur man gör sin träning är relevant.
Och det går att vara försiktig även som tävlare... en bekant på gymmet jag går på har vunnit SM i bodybuilding veteranklass. Inte ett skrammel eller dunk från honom i lokalen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.