Hejsan

Jag ska montera ett IKEA kök på solida betongväggar. Vill höra vilka dimensioner på skruv och plugg ni rekommenderar? IKEA själva vill inte ge några som helst riktlinjer.

Överskåp, underskåp och högskåp kommer att monteras på dessa skenor: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-upphaengningsskena-foerzinkad-60205664/ med cc 30 mellan varje skruv

Överskåpen är 3st 60x80 skåp.

Har köpt 8mm x 51mm universsalpugg och 5mm x 50mm monteringsskruv. Men jag funderar ifall det är lite klent för kök?

Vad skulle expertpanelen rekommendera?
 
Enklast är att köra en 6mm betongskruv. Borra och köra rakt i med knacken.
 
5mm x 50mm monteringsskruv låter lite dåligt.
6mm x 75mm är nog bättre.
Om betongen är skör/spröd så kan pluggen lossna om den är för kort.
 
E evoline skrev:
Hej, lånar tråden istället för att skapa en ny.

Hittar inga tjocka montageskruvar, bara 4,2x65 eller 4,2x85 eller 4,8x70.
Funkar dessa skruvar i länken nedan till brun plugg i betongvägg?

[länk]

[länk]

[länk]

Länka gärna om ni har andra tips.

Tack på förhand
Hej, jag hade samma problem med en snett monterad hängskena IKEA, köpte nylonplugg av bästa kvalite o den skruv som rekades till den, något i stil med något kring 5-6 mm o sedan 80 mm längd , men det i en murstock med mkt gammalt lös puts osv. K-rauta pga söndag , men kunde köpt på Bauhaus också,

Nästa gång behövde jag fästa något i källaren , betong ifrån 1935 med sina egenheter , pratade med Beijer lokalt o de visade olika varianter o lösningar o hade mer än full koll, kanon sedan för naturligtvis blev ett hål extra svårt , hade inte klarat det utan deras tips. Har bra kontakt med dem, så priset blev inte alls dyrt, i praktiken proffsrådgivning för någon hundralapp. Så rätt person på Beijer , xl bygg osv kan vara guld värd.

Men i ditt fall låter det som mer rejäl betong , så inte lika känsligt som det är i min vägg.

Ikea vill nog slippa ifrån o rekommendera något med tanke på varierande köksväggar kan vara, helst icke nyare betongväggar.
 
R Robert-san01 skrev:
Försök hitta en skruv som inte har skär eller borrspets. Du vill ha så mycket som möjligt kvar av pluggen så den klämmer bra.

Är det en stadig betongvägg skulle jag rekommendera betongskruv och skippa pluggen.

Edit: typ något som denna. [länk]
Vet inte om det är lättbetong eller hårdbetong (lägenheten är från 1961) och aldrig själv använt betongskruv förut.

Är det skillnad på brun plugg och nylonplugg?

Får åka till en bygghandel och fråga de, men vill ha lite info innan.


Tack på förhand
 
E evoline skrev:
Vet inte om det är lättbetong eller hårdbetong (lägenheten är från 1961) och aldrig själv använt betongskruv förut.

Är det skillnad på brun plugg och nylonplugg?

Får åka till en bygghandel och fråga de, men vill ha lite info innan.


Tack på förhand
Har inte utbildning på fästelement på djupet, men som jag förstod det kunde en bra nylonplugg ge bättre fäste än plastplugg om man behöver mer grepp i materialet. Och kratsar du i hål i betong så känna lättbetong direkt , lossnar urlätt. Medans rejäl betong verkligen kräver att man tar i.
 
AXS
Vill slå ett slag för spikplugg! Finns i småpack ganska billigt på Bauhaus och de sitter som attans.

8mm klarar flera hundra kg.
 
AXS AXS skrev:
Vill slå ett slag för spikplugg! Finns i småpack ganska billigt på Bauhaus och de sitter som attans.

8mm klarar flera hundra kg.
Spikplugg har jag använt men till att fästa reglar på taket när jag sänkt taket för spotlights.

Tror inte det är så lätt med spikplugg till dessa skenor.
Skena monterad på vägg med öppna fästpunkter, en del av sänkt taksystem för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
 
AXS
Borde inte vara något problem?
Trä på brickan mellan skalle och plugg och sen är det bara att banka. Eller så skruvar du, det funkar det med.
 
AXS AXS skrev:
Borde inte vara något problem?
Trä på brickan mellan skalle och plugg och sen är det bara att banka. Eller så skruvar du, det funkar det med.
Tänkte att huvudet inte är platt på spikplugget, den är som en tratt.

https://www.bauhaus.se/spikplugg-n-z-fzb-4
 
AXS AXS skrev:
Borde inte vara något problem?
Trä på brickan mellan skalle och plugg och sen är det bara att banka. Eller så skruvar du, det funkar det med.
Och om du skulle behöva justera, det är det som är vitsen med IKEA och de brickorna.
Borra, plugga, dra i skruv/skena, justera och dra fast. Är man ovan som TS, skruva alltid.
 
Välj en annan plugg än de klassiska gröna, bruna, blå, etc, i betongvägg.
 
E evoline skrev:
Vet inte om det är lättbetong eller hårdbetong (lägenheten är från 1961) och aldrig själv använt betongskruv förut.

Är det skillnad på brun plugg och nylonplugg?

Får åka till en bygghandel och fråga de, men vill ha lite info innan.


Tack på förhand
Är det bara riktig betong i väggen och inte Leca eller annat löst så är betongskruv toppen. VI fäster allt med dessa om det bara är riktig betong. Det är som att skruva i trä med träskruv.

Betongskruv är det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.