Jag har en mutterdragare på 400Nm och ca 480W. Min mutterdragar var chanslös efter att VW hade dragit åt muttrarna på verkstaden. Det krävdes två man och ytterligare en fot för att pressa runt fälgkorset. (Jag glömde att jag hade teleskåpskaftet i källaren). Jag funderar därför att skaffa en kraftigare mutterdragare, jag har hittat en av samma märke på 480Nm och 1080W.

Spontant tänker jag att jag behöver minst 50% mer kraft än den jag har idag, och då undrar jag hur mycket Watt spelar in i bilden? (jag vill inte betala flera tusen för en mutterdragare)

Fråga två, hur använder man en momentstav? Hur vet man när den dragit åt i rätt moment?
(Idag när jag byter hjul, så kör jag mutterdragaren tills den knackar till 2-3 gånger, sen efterjusterar jag med fälgkorset - vilket oftast brukar bli att jag får lätta bulten lite o sen dra åt för hand för rätt känsla)
 
Tror inte de där extra watten hjälper mycket om någon dragit hårt och det suttit ett tag. Jobbar som bilmek själv och har även jobbat på gummiverkstad och när folk har dragit så man får ta till 3/4" grejer med en meter förlängningsrör och det släpper med en smäll så tror jag ingen normal elektrisk dragare drar loss nåt överhuvudtaget. Det är en stor skillnad på att dra åt och lossa nåt som suttit draget ett tag.
Är man osäker på att dra åt är det alltid bäst att göra det manuellt. Rent generellt så kan man säga att det duger bra att man drar åt vad man kan med ett fälgkors typ. Längre hävarm än så behövs inte. Börjar man med nå längre skaft så skenar momentet iväg fort.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Fråga två, hur använder man en momentstav? Hur vet man när den dragit åt i rätt moment?
(Idag när jag byter hjul, så kör jag mutterdragaren tills den knackar till 2-3 gånger, sen efterjusterar jag med fälgkorset - vilket oftast brukar bli att jag får lätta bulten lite o sen dra åt för hand för rätt känsla)
Jag sätter momentstaven mellan mutterknacken och hylsan, och låter knackaren knacka tills jag är säker på att skruven inte vrider sig mer.

Jag anser att staven begränsar momentet så att oavsett kraft (som överstiger stavens märkning) kommer skruven inte att dras hårdare. Eventuellt kommer andra att säga annat, det visar sig snart... :)

En momentstav fungerar endast i kombination med slående mutterdragare.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag sätter momentstaven mellan mutterknacken och hylsan, och låter knackaren knacka tills jag är säker på att skruven inte vrider sig mer.

Jag anser att staven begränsar momentet så att oavsett kraft (som överstiger stavens märkning) kommer skruven inte att dras hårdare. Eventuellt kommer andra att säga annat, det visar sig snart... :)

En momentstav fungerar endast i kombination med slående mutterdragare.
Skulle säga att jag uppfattar det precis likadant. Drar jag åt hjulbultarna med 120-momentstav och känner på dem med manuellt skaft sen så sitter de precis så hårt som jag vill ha dem dragna.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Ja det är så man använder momentstav och det bör ju förtydligas extra. Fungerar bara i mutterdragare.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Antalet Watt (Liter/min för luftdriven mutterdragare) säger igentligen ingenting om hur hårt den drar. Det säger mer hur snabbt den utför arbetet. Effekt är ju kraft x hastighet.
Eftersom det är slående mutterdragare vi pratar om så kan det vara bra att känna till att angivet vridmoment, Nm , beror på hur stumt mutterdragaren kopplas till skruven. Dvs har man en sliten hylsa , lång förlängare, löst arbetsstycke mm mm så kommer man inte uppnå max vridmoment.
Därför kan det hjälpa att med handen vrida hylsan medan maskinen slår. Man tar då bort glappet så maskinen slår hårdare mot stumt arbetsstycke.
 
B Bjober skrev:
Antalet Watt (Liter/min för luftdriven mutterdragare) säger igentligen ingenting om hur hårt den drar. Det säger mer hur snabbt den utför arbetet. .
Tack - i mitt fall elektrisk knackare och inte luft.
 
S Stefan1972 skrev:
Tror inte de där extra watten hjälper mycket om någon dragit hårt och det suttit ett tag. Jobbar som bilmek själv och har även jobbat på gummiverkstad och när folk har dragit så man får ta till 3/4" grejer med en meter förlängningsrör...
tack. jag har låsbult på varje hjul, vilket jag förstår bara kan skruvas upp med knackare. Jag försökte själv att ta loss låsbult med annat än knackare och det går inte pga det grunda mönstret i bult och "nyckel" - som resulterar i förstörd låsbult/nycke då man rundar av mönstret. Ja, många tycker därför att låsbult är skit.
 
Dracula Dracula skrev:
tack. jag har låsbult på varje hjul, vilket jag förstår bara kan skruvas upp med knackare. Jag försökte själv att ta loss låsbult med annat än knackare och det går inte pga det grunda mönstret i bult och "nyckel" - som resulterar i förstörd låsbult/nycke då man rundar av mönstret. Ja, många tycker därför att låsbult är skit.
Då sitter låsbultarna för hårt. De skall du bara dra dit manuellt och inte med knackare.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
Upplysande

Take away är väl att inte dra åt mer än ca 1 till 1,5 sek, annars skjuter det över mål.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.