Hej,

Jag isolerade en 20-fots container under mitten på Augusti för att ha som förråd tills jag har ett garage. Bor i nyproducerad villa.

Först skruvade jag ihop en ram till taket, klädde den med plast på ovansidan med ca 15cm överhäng runt om, sen skruvade jag den i containern med farmarskruv utifrån. Sen tejpade jag mer byggplast på överhänget med T-flex, noggrant. Skruvade ihop väggregelramar och satte fast på samma sätt utifrån, med ca 3cm springa mot golvet för att avlufta spalten som trots allt blir mot korrugeringen. Vid det laget tänker jag att det kommer bli fuktigt mellan plast och plåt och jag vill att det rinner ut på golvet istället för att vara kvar där inne.

Isolerad och inredd 20-fots container med synliga reglar och byggplast, inomhusutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan satte jag isolering i facken och stängde igen med OSB. Dörrarna är också isolerade på samma vis.

Inre av en 20-fots container isolerad med OSB-paneler, isoleringsmaterial, och byggplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt containern sitter det luftventiler, 4 eller 5st per sida. Byggplasten har nog täppt igen dessa eftersom de sitter på den inre korrugeringen.

Blå 20-fots container med rostfläck och ventiler, inbäddad i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag drog sedan in en trefas-kabel och satte en byggcentral där inne. Köpte ett element med fläkt och en luftavfuktare på Jula. Den första veckan tömde jag behållaren (2 liter) varannan dag. Sedan avtog det och nu är det kanske nån deciliter i tanken när jag kollar med 1-2 veckors mellanrum. Ibland är den tom. Det är torrt och varmt där inne och luktar fräscht.

Men en dag för snart två veckor sedan, när jag skulle flytta runt lite och få bättre ordning på mina prylar, såg jag att jag har mögel på golvet. Det syntes först inte, för det är bara precis i luftspalten som jag lämnat, där det inte verkar torka upp, som det är nån slags vitt skum. Svårt att få med på bild.

Vy under OSB-panel som visar en luftspalt nära golvet i en isolerad container, med tecken på fukt och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag borstade bort det jag såg och ställde en till fläkt längre in (avfuktaren och elementet står vid dörren ungefär, för där sitter elcentralen). Det har knappt blivit värre på 2-3 veckor, och där jag torkade bort möglet blir det fortfarande fuktigt, men inget nytt mögel vad jag har sett.

Var jag dum som isolerade på det här viset? Borde jag ha stängt igen helt mot golvet? Sätta dit nya luftventiler på utsidan så det blir bättre cirkulation mellan plast och plåt?

Eller räcker det om jag torkar bort möglet? Kan jag pensla på nåt medel som motverkar nytt mögel?

Mottager tacksamt råd, tips och kommentarer.
 
Intressant bygge!

Jag skulle byggt väggen hela vägen ner.
Nu möter luften inne direkt plasten på plåtväggen, kondens uppstår och efter ett tag som du fått erfara även mögel.
Läste inte så noga att jag förståd poängen med att lämna några centimeter längst ner oisolerat, men ja tror att lika mycket isolering på golv,vägg och tak hade varit att föredra utan några glipor. Och 2st hål för ventilation inifrån och ut, 1st hål i vardera ände.
5st på var sida lät mycket.
En annan sak som kanske inte påverkar så mycket men jag hade inte viljat skruva så många hål i väggarna för att fästa reglarna, borde gå att bygga hela regelverket stabilt utan att göra något hål i plåten.
 
Jag tänkte att det blir fukt i skiktet mellan isolering och plåt oavsett, och jag ville ha öppet nedtill så jag inte stängde in det, och inte såg vad som hände. Funderade på att isolera med PU-skum istället, då hade det ju blivit helt lufttätt och hade känts bättre med helt stängt mot golvet.

Ventilationshålen som sitter längs sidorna satt redan där, inget jag kapat upp själv. Eftersom de sitter i den inre korrugeringen så är det ju plast mot dem, och isolering som trycker mot plasten, så de är förmodligen blockerade helt eller delvis.

Läste lite forumtrådar om ventiler i förråd och kom fram till att det är minst lika bra med en avfuktare, så jag tog den vägen istället. Kapade dock upp luftventilerna i dörrarna så att lite luft kommer in. Dock inget naturligt drag eftersom bägge sitter på framsidan.

Funderade också på det där med håltagning i plåten, men kom fram till att jag ville göra så, för att allt skulle sitta stadigt. Känns inte som något problem så här i efterhand.

Men om lösningen är att bara göra tätt mot golvet så är det ju lätt att fixa med en bottningslist, eller hur? Det går ju dessutom lätt att ta bort den för att inspektera om det är en massa vatten i mellanskiktet om man skulle vilja.
 
D DeJi skrev:
Jag tänkte att det blir fukt i skiktet mellan isolering och plåt oavsett, och jag ville ha öppet nedtill så jag inte stängde in det, och inte såg vad som hände. Funderade på att isolera med PU-skum istället, då hade det ju blivit helt lufttätt och hade känts bättre med helt stängt mot golvet.

Ventilationshålen som sitter längs sidorna satt redan där, inget jag kapat upp själv. Eftersom de sitter i den inre korrugeringen så är det ju plast mot dem, och isolering som trycker mot plasten, så de är förmodligen blockerade helt eller delvis.

Läste lite forumtrådar om ventiler i förråd och kom fram till att det är minst lika bra med en avfuktare, så jag tog den vägen istället. Kapade dock upp luftventilerna i dörrarna så att lite luft kommer in. Dock inget naturligt drag eftersom bägge sitter på framsidan.

Funderade också på det där med håltagning i plåten, men kom fram till att jag ville göra så, för att allt skulle sitta stadigt. Känns inte som något problem så här i efterhand.

Men om lösningen är att bara göra tätt mot golvet så är det ju lätt att fixa med en bottningslist, eller hur? Det går ju dessutom lätt att ta bort den för att inspektera om det är en massa vatten i mellanskiktet om man skulle vilja.

Det fuktiga blir när varm inneluft möter kall yta.
Isolerar du hela vägen ner så möter den varma luften inne inte ytterväggen och det blir inte kondens. Förstår ditt tänk men det är fel tyvärr.

En lösning här är att PU-skumma mellan vägg och golv överallt för att inte få kondens.

Eftersom det är viktigt med ventilation och nuvarande ventilationshål har oklar funktion så kan du fylla alla nuvarande ventilationshål med PU-skum och sen ta upp 2st nya, en i vardera ände, ca 100mm i diameter så får luften en chans att röra på sig.
 
Jo jag inser ju att jag tänkte lite fel där.

Räcker 45mm isolering för att inte värmen från insidan ska krypa ut till plåten ändå?

Eftersom utrymmet mellan plast och plåt är "tätt" mellan korrugeringarna, bör jag kanske ha en ventil nedtill i framkant på ena långsidan, och upptill i ovankant på andra långsidan? Eller ska jag ha en i nederkant på bägge långsidorna och en i ovankant på baksidan?
 
D DeJi skrev:
Jo jag inser ju att jag tänkte lite fel där.

Räcker 45mm isolering för att inte värmen från insidan ska krypa ut till plåten ändå?

Eftersom utrymmet mellan plast och plåt är "tätt" mellan korrugeringarna, bör jag kanske ha en ventil nedtill i framkant på ena långsidan, och upptill i ovankant på andra långsidan? Eller ska jag ha en i nederkant på bägge långsidorna och en i ovankant på baksidan?
Egentligen ska plasten sitta precis bakom osb, nu sitter den mot plåten istället.
Är inte golvet isolerat och du har 45mm glipa mellan vägg och golv så kan du isolera golvet 45mm också.
När du plastar allt så blir det lufttätt. Och fukten i luften måste ta vägen någonstans.
Även om det bara är du som andas där inne så avger man en massa fukt som far runt i luften.
När den luften kommer i kontakt med en kall oisolerad yta så blir det kondens.
Så isolera överallt när du har plast. Och skaffa ventilation.
2st hål. 1 hål i varje ände.
Det ena hålet sätter du högt uppe.
Det andra hålet sätter du lägre.
Så kall luft kommer in lågt och den varma luften stiger ut.
 
Redigerat:
Ska täta mot golvet och ta upp ventiler utåt. Men isolera golvet vet jag inte om jag är så sugen på just nu. Golvet är ju slätt och i höjd med dörröppningen nu, om jag bygger upp det så blir det ett steg. Dessutom har jag byggt hyllor och en arbetsbänk efter ena väggen, så det är mycket som måste plockas ner och bäras ut.. kanske i framtiden :)

Tack för din hjälp!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.