Hej!

Har ett Aqua Expert Järn- och Manganfilter, med samma sorts Kaliumpermanganatbehållare som på bilden där. Detta har funkat till belåtenhet i "alla år" (10+), men senaste halvåret har det kommit en unken lukt/smak på vattnet när vi använder mkt.

Tog kontakt med AquaExpert, som föreslog nytt filter till 40 000, vilket säkerligen skulle funka bra, men man är ju sugen på att komma undan billigare. Köpte nya filtermassor för 3000, i hopp om att det skulle kunna göra att filtret orkar med även när vi använder mycket vatten.

När jag öppnar upp själva filterbehållaren för att byta filtermassa, efter att ha släppt på trycket genom bottenventilen, så står det lila vatten högt uppe i filterbehållaren - flera decimeter ovanför filtermassan. Backspolades natten innan (har körd varje natt ett tag i hopp om att det skulle göra skillnad).
Fråga 1: Skall det se ut så, med lila vatten i filtret? Och följdfråga; om inte - var är problemet?

I behållaren för kaliumpermanganat står det alltid vatten ovanför filterduken. I din sammanfattning av funktionen säger du att det inte skall se ut så.
Fråga 2: Hur göra för att fixa detta?

Fråga 3: För den händelse att svaren på fråga 1 och 2 inte kan anses lösa mitt problem med vattnet; någon idé om felsökning?

Med vänlig hälsning Roger Amundsen, Söderhamn
 
hahalj
V Vodgev skrev:
Hej!

Har ett Aqua Expert Järn- och Manganfilter, med samma sorts Kaliumpermanganatbehållare som på bilden där. Detta har funkat till belåtenhet i "alla år" (10+), men senaste halvåret har det kommit en unken lukt/smak på vattnet när vi använder mkt.

Tog kontakt med AquaExpert, som föreslog nytt filter till 40 000, vilket säkerligen skulle funka bra, men man är ju sugen på att komma undan billigare. Köpte nya filtermassor för 3000, i hopp om att det skulle kunna göra att filtret orkar med även när vi använder mycket vatten.

När jag öppnar upp själva filterbehållaren för att byta filtermassa, efter att ha släppt på trycket genom bottenventilen, så står det lila vatten högt uppe i filterbehållaren - flera decimeter ovanför filtermassan. Backspolades natten innan (har körd varje natt ett tag i hopp om att det skulle göra skillnad).
Fråga 1: Skall det se ut så, med lila vatten i filtret? Och följdfråga; om inte - var är problemet?

I behållaren för kaliumpermanganat står det alltid vatten ovanför filterduken. I din sammanfattning av funktionen säger du att det inte skall se ut så.
Fråga 2: Hur göra för att fixa detta?

Fråga 3: För den händelse att svaren på fråga 1 och 2 inte kan anses lösa mitt problem med vattnet; någon idé om felsökning?

Med vänlig hälsning Roger Amundsen, Söderhamn
Låter som du har liknande problem som jag haft. Vårt vattenfilter är ett återkommande tema i underhållet här.
Kolla gärna denna tråden där jag beskriver ett av mina problem och hur jag löste det, låter som ditt ungefär. https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenfilter-och-sinande-brunnar.321597/
 
hahalj
V Vodgev skrev:
Hej!

Har ett Aqua Expert Järn- och Manganfilter, med samma sorts Kaliumpermanganatbehållare som på bilden där. Detta har funkat till belåtenhet i "alla år" (10+), men senaste halvåret har det kommit en unken lukt/smak på vattnet när vi använder mkt.

Tog kontakt med AquaExpert, som föreslog nytt filter till 40 000, vilket säkerligen skulle funka bra, men man är ju sugen på att komma undan billigare. Köpte nya filtermassor för 3000, i hopp om att det skulle kunna göra att filtret orkar med även när vi använder mycket vatten.

När jag öppnar upp själva filterbehållaren för att byta filtermassa, efter att ha släppt på trycket genom bottenventilen, så står det lila vatten högt uppe i filterbehållaren - flera decimeter ovanför filtermassan. Backspolades natten innan (har körd varje natt ett tag i hopp om att det skulle göra skillnad).
Fråga 1: Skall det se ut så, med lila vatten i filtret? Och följdfråga; om inte - var är problemet?

I behållaren för kaliumpermanganat står det alltid vatten ovanför filterduken. I din sammanfattning av funktionen säger du att det inte skall se ut så.
Fråga 2: Hur göra för att fixa detta?

Fråga 3: För den händelse att svaren på fråga 1 och 2 inte kan anses lösa mitt problem med vattnet; någon idé om felsökning?

Med vänlig hälsning Roger Amundsen, Söderhamn
Förtydligande,
Fråga 1: nej, det lila vattnet innehåller kaliumpermanganat som ska reagera med järnet och sköljas ut under backspolningsprocessen. Troligen kärvar ventilen, alternativt är den sönder, vilket gör att hela processen blir knas.

Fråga 2+3: se min länk till tidigare diskussion.
 
  • Gilla
Vodgev
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Förtydligande,
Fråga 1: nej, det lila vattnet innehåller kaliumpermanganat som ska reagera med järnet och sköljas ut under backspolningsprocessen. Troligen kärvar ventilen, alternativt är den sönder, vilket gör att hela processen blir knas.

Fråga 2+3: se min länk till tidigare diskussion.
...och följdfrågan blir då; vilken ventil/vart sitter den?

Tack för hjälpen!

/Roger
 
hahalj
V Vodgev skrev:
...och följdfrågan blir då; vilken ventil/vart sitter den?

Tack för hjälpen!

/Roger
Du ser på bilderna i den diskussionen jag länkade till hur det ser ut på mitt filter. Hur det ser ut exakt på ditt vet jag inte, men principen bör väl vara densamma, på inloppet till filterbehållaren med injektorn för kaliumpermanganatlösningen.
 
hahalj hahalj skrev:
Du ser på bilderna i den diskussionen jag länkade till hur det ser ut på mitt filter. Hur det ser ut exakt på ditt vet jag inte, men principen bör väl vara densamma, på inloppet till filterbehållaren med injektorn för kaliumpermanganatlösningen.
Tackar - jag skall leta när jag kommer hem!

/R
 
Ok, injektor...? Till intaget för kaliumpermanganat. Hur fungerar den? Eller, hur skall den fungera... Den fyller på (blåser ut vatten) men suger inte upp kaliumpermanganat. Det är inget sug i slangen (testat lossa från flottörhuset och känna med fingret). Finns förstås inte reservdelar till denna stenåldersmaskin, så det är laga eller köpa ny anläggning...

/Roger
 
  • Hand håller en defekt injektor från en äldre vattenreningsanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
V Vodgev skrev:
Ok, injektor...? Till intaget för kaliumpermanganat. Hur fungerar den? Eller, hur skall den fungera... Den fyller på (blåser ut vatten) men suger inte upp kaliumpermanganat. Det är inget sug i slangen (testat lossa från flottörhuset och känna med fingret). Finns förstås inte reservdelar till denna stenåldersmaskin, så det är laga eller köpa ny anläggning...

/Roger
Kan tyvärr inte säga vad det är som syns på bilden. Injektorn sprutar in vätskan som kommer från hinken med kaliumpermanganatlösning som då blandas med inkommande vatten in till filtermassan. På mitt filter sitter det en automatventil på inkommande vatten, den ventilen har ett antal lägen som styrs av filterautomatiken under backspolningen för att öppna och stänga för olika flöden. Även injektorn styrs av automatiken via ett kopplat hjul för att öppna och stänga för vätskan som sugs upp pga undertrycket som blir i ventilen när den är i uppsugningsfasen. Om det inte sugs upp vätska kan det vara stopp i slangen, flottören med sin ventil i hinken kan kärva, injektorn med sitt munstycke eller filter kan vara igensatt eller trasigt m.m. Kan också vara automatventilen på inkommande till filtret som är trasigt, som det var i mitt fall. Det finns lite att felsöka om man orkar och vill lösa problemet själv.

Vad gäller reservdelar så har jag vänt mig till https://www.enwa.se/ varje gång jag haft problem, hittills har de lyckats fixa reservdelar till mitt filter efter lite resonemang och uteslutningsmetod via telefon/email. Testade innan jag fick tips om dessa att förklara problemet för min lokala vvs-are som bara skakade på axlarna och sade att han kunde ge mig en offert på ett nytt filtersystem. Blev inget med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vodgev
  • Laddar…
Staffans2000
Kanske inte helt relevant. Men jag kurerade mina akvariefiskars "fenröta" med nämnda substans. Hela akvariet färgades lila. Riktigt vackert och fiskarna som simmade i det överlevde.

Staffan
 
  • Gilla
Vodgev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.