P Patrik Friberg skrev:
Bra förslag!
Sen antar jag att huset måste vändas för entrén bör vara placerad på den södra fasaden.

Detta förslag skulle vara perfekt att efter färdigställande, med hjälp av attefallsmöjligheterna, komplettera med en rejäl entré eller tvättstuga på prickmarken. 15 kvm kanske kan räcka till både och!?
Hur planerar man in det? Måste hela huset vara färdigt byggt innan man bygger till då?
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
bonano90 bonano90 skrev:
Hur planerar man in det? Måste hela huset vara färdigt byggt innan man bygger till då?
Ja precis.
Du ritar ett hus som uppfyller alla gällande krav. Men du kanske ritar in tvättmöjlighet i badrummet eller en minimal entré. Det viktiga är att huset uppfyller alla krav på tillgänglighet för rörelsehindrade.
Sedan får du bygglov för det och bygger enligt det, men du passar på att förbereda. T.ex vatten, värme och elmatningar för den kommande tillbyggnaden.
När huset är färdigbyggt och du fått slutbesked så skickar du in anmälan om attefallstillbyggnad som får byggas på prickad mark.
Det viktiga att tänka är att det inte får ske i ett svep. Det måste göras som två separata projekt.
 
  • Gilla
bonano90
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Ja precis.
Du ritar ett hus som uppfyller alla gällande krav. Men du kanske ritar in tvättmöjlighet i badrummet eller en minimal entré. Det viktiga är att huset uppfyller alla krav på tillgänglighet för rörelsehindrade.
Sedan får du bygglov för det och bygger enligt det, men du passar på att förbereda. T.ex vatten, värme och elmatningar för den kommande tillbyggnaden.
När huset är färdigbyggt och du fått slutbesked så skickar du in anmälan om attefallstillbyggnad som får byggas på prickad mark.
Det viktiga att tänka är att det inte får ske i ett svep. Det måste göras som två separata projekt.
Fan va onödigt men å andra sidan måste man ju göra så. Grymma svar, stort tack för hjälpen.
 
Ja, det är lite omständligt men så ser reglerna ut.
Jag vet att det finns de runt om i landet som faktiskt har fått bygga på det viset i ett svep, men jag TROR att det har stramats upp. Handläggaren jag tipsade om i PM tror jag är en sådan som gärna skulle tillåta det om han fick, men även han har ju regler att förhålla sig till. Men testa att hör med honom om hans inställning till det!
 
P Patrik Friberg skrev:
Ja, det är lite omständligt men så ser reglerna ut.
Jag vet att det finns de runt om i landet som faktiskt har fått bygga på det viset i ett svep, men jag TROR att det har stramats upp. Handläggaren jag tipsade om i PM tror jag är en sådan som gärna skulle tillåta det om han fick, men även han har ju regler att förhålla sig till. Men testa att hör med honom om hans inställning till det!
Fick idag reda på att området är kulturmiljöinventerat område och därmed får inga attefallshus uppföras överhuvudtaget... hahaha det blir bara värre och värre
 
bonano90 bonano90 skrev:
Fick idag reda på att området är kulturmiljöinventerat område och därmed får inga attefallshus uppföras överhuvudtaget... hahaha det blir bara värre och värre
Äh, men fy fan vad dystert! Då får du helt enkelt trolla med den byggbara plätten som finns på tomten.
Om det inte är så strama krav på byggnadshöjd i detaljplanen så kanske det är värt att överväga platt tak så maximerar du volymen på övervåningen. Snedtak tar ganska mycket möblerar yta.

Eller så kanske det inte är rätt tomt att bygga på?
Det är såklart surt nu när du köpt den, men tänk på att du ska leva med huset som kanske kommer kännas lite som en kompromiss. Det blir väl t.ex inte möjligt att bygga garage heller med all prickmark?
 
P Patrik Friberg skrev:
Äh, men fy fan vad dystert! Då får du helt enkelt trolla med den byggbara plätten som finns på tomten.
Om det inte är så strama krav på byggnadshöjd i detaljplanen så kanske det är värt att överväga platt tak så maximerar du volymen på övervåningen. Snedtak tar ganska mycket möblerar yta.

Eller så kanske det inte är rätt tomt att bygga på?
Det är såklart surt nu när du köpt den, men tänk på att du ska leva med huset som kanske kommer kännas lite som en kompromiss. Det blir väl t.ex inte möjligt att bygga garage heller med all prickmark?
Vi har redan börjat gå i de tankarna faktiskt. Vi kan ha gjort fel bedömning från början. Ska träffa en jurist imorgon för att se vilka möjligheter finns att ändra detaljplanen för bara min tomt. Annars anlitat vi arkitekt som får maximera den byggbara ytan. Helt jävla sjukt vilken otur... Tänker att arkitekten ska få prata med den bygglovshandläggare du nämnde tidigare så kanske han släpper på vissa krav.
 
Oj. Kulturmiljö lär inte göra det enklare att få till en frimärksplan. Det var något annat hus som byggts på frimärksplan. Har du kollat när det skedde? Är det ett under förra PBL?
 
R Robert-san01 skrev:
Oj. Kulturmiljö lär inte göra det enklare att få till en frimärksplan. Det var något annat hus som byggts på frimärksplan. Har du kollat när det skedde? Är det ett under förra PBL?
Det skedde 2005. Kommunen beslutade själva att göra en frimärksplan och ägaren styckade av direkt efter det och sålde.
 
bonano90 bonano90 skrev:
Det skedde 2005. Kommunen beslutade själva att göra en frimärksplan och ägaren styckade av direkt efter det och sålde.
OK! Det var under den äldre PBL. Vet inte om det även påverkar detaljplaner, det har haft stor betydelse för hur man tolkar detaljplaner.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vem hörde du det av?

Det enda jag hittar är följande: [länk]

Din fastighet ligger ej inom detta område..
Bygglovsavdelning sa det. Jag hittar inte heller någon karta som visar det
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vem hörde du det av?

Det enda jag hittar är följande: [länk]


Här är detaljplanen för min fastighet.
[länk]


Din fastighet ligger ej inom detta område..
 
O
bonano90 bonano90 skrev:
Bygglovsavdelning sa det. Jag hittar inte heller någon karta som visar det
Ett tips är att verkligen säkerställa att så är fallet. Kolla runt lite om det kanske har getts startbesked för andra attefallsåtgärder i närheten. Det är inte vilket område som helst som kan klassas som "särskilt värdefullt" så att säga och därmed vara ett så kallat 8:13-område.
 
P Patrik Friberg skrev:
Ja, det är lite omständligt men så ser reglerna ut.
Jag vet att det finns de runt om i landet som faktiskt har fått bygga på det viset i ett svep, men jag TROR att det har stramats upp. Handläggaren jag tipsade om i PM tror jag är en sådan som gärna skulle tillåta det om han fick, men även han har ju regler att förhålla sig till. Men testa att hör med honom om hans inställning till det!
P Patrik Friberg skrev:
Ja, det är lite omständligt men så ser reglerna ut.
Jag vet att det finns de runt om i landet som faktiskt har fått bygga på det viset i ett svep, men jag TROR att det har stramats upp. Handläggaren jag tipsade om i PM tror jag är en sådan som gärna skulle tillåta det om han fick, men även han har ju regler att förhålla sig till. Men testa att hör med honom om hans inställning till det!
Jag har faktiskt alldeles nyligen fått startbesked för Attefallstillbyggnad trots att jag inte ens påbörjat bygget av huvudbyggnaden. Men precis som du säger är det många kommuner (kanske de flesta?) som inte godkänner det förfarandet. Vissa kommuner är mer pragmatiska än andra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.