Hej.
Jag har sökt bygglov för fönsterbyte och en ny altandörr.
Jag fick tillbaka från kommunen att jag måste komplettera altandörren med plattform + räcke.


Därför kommer här två frågor till det allvetande forumet:
(Självklart kontaktar jag även kommunen för dessa frågor, men vill gärna ha lite kött på benen för att underlätta hanteringen av ärendet så mycket som möjligt)

1. Stämmer det att jag måste ha plattform + räcke trots att jag har 2 entréer sedan tidigare?
Dörren leder ut till gräsmatta belägen drygt 50cm under golvnivå. Det är alltså inte tal om utgång till uteplats eller altan.
(Är plattform och räcke kanske för att hindra fallrisk med tanke på nivåskillnaden?)

2. Vilka mått måste denna plattform + räcke ha?
Dörren är en pardörr som öppnas utåt, modulmått 1250



Illustration av en husfasad med flera fönster och en dörröppning utan plattform eller räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Linjeteckning av en pardörr i modulmått 1250 som öppnas utåt, markerat för diskussion om plattform och räcke.
Förmodligen är det fallrisken som de anser är farligt här, men du har väl tänkt att ha någon sorts altan/trappa redan eller ska du bara ha altandörren sådär?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om det är fallrisk, kan det möjligen räcka med trappsteg?


Tanken är att på sikt ha ett par trappsteg, men i nuläget ska dörren inte användas.
Att vi vill sätta den redan idag beror på att vi byter alla fönster och då vill vi få med denna direkt (det sitte
 
Sätt ett räcke och kalla det fransk balkong. Räcket kan du ta bort om du vill eller ändrar dig och vill ha trapp
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Sätt ett räcke och kalla det fransk balkong. Räcket kan du ta bort om du vill eller ändrar dig och vill ha trapp
Synd att jag vill ha dörrarna utåt..
Det är ju varken särskilt avancerat eller kostsamt att bygga en plattform + räcke, men jag vill ju helst inte ha det där och det känns ju onödigt att bygga det eftersom jag kan riva det en kvart efter att det fyllt sin funktion..
 
Hej @LAnsgar,
Jag är osäker på svaren till dina frågor, men tänker högt kring en alternativ approach som eventuellt minimerar krångel:

Rita in trappan/altanen utanför altandörren på ditt bygglov. Så blir handläggaren nöjd och godkänner bygglovet. Nu har du två år på dig att påbörja arbetet och först efter fem år ska bygget vara avslutat. Ditt byte av balkongdörr och fönster sker snarast, men du kan ju vänta med trappan/altanen tills det passar dig; det vill säga så länge du avslutar bygget av trappan/altanen inom fem år. Det kanske ändå ligger inom din tänkta tidsram?

Från Boverket själva:
"Ditt bygglov slutar gälla om du inte har påbörjat byggnadsarbetet inom 2 år, eller om du inte har avslutat byggnadsarbetet inom 5 år, räknat från dagen då beslutet vann laga kraft."
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/guider/guide-for-bygglov-och-byggprocessen/
 
  • Gilla
LAnsgar och 2 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Synd att jag vill ha dörrarna utåt..
Det är ju varken särskilt avancerat eller kostsamt att bygga en plattform + räcke, men jag vill ju helst inte ha det där och det känns ju onödigt att bygga det eftersom jag kan riva det en kvart efter att det fyllt sin funktion..
Finns det verkligen krav på att du ska kunna öppna dörren? Ska det verkligen bort skulle jag kasta ihop ett räcke av spillvirke som kan tas bort så fort slutbesiktningen är godkänd.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Dom lär inte besiktiga detta, du får bara anmäla själv att det är klart och att du har följt din egenupprättade kontrollplan. Synd bara att plattformen revs direkt efter att du fick slutbesked....
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
Fick svar från kommunen och det är inte fallrisken som är problemet utan man måste tydligen ha en plattform av tillgänglighetsskäl.. (Känns som ett så typiskt fall av att hamna i kläm..)

Blev hänvisad tilll SS 91 42 21:2006 Entrédörr, normalnivå.
Teknisk ritning som visar mått för en tillgänglighetsanpassad entréplattform, i enlighet med SS 91 42 21:2006 standard.

Har övervägt massa alternativ och jag tror jag tar och ritar in en rejäl plattform så får vi en liten altan av farten - så är det ingen stress att ordna uteplatsen sedan..

Så kan jag kanske ta med rådet från splinter att ta god tid på mig att bygga färdigt..
 
Tog lätta vägen ut och skickade in ett nytt förslag med en liten stängd vädringsbalkong. Hoppas detta är en godkänd lösning!

Schematisk ritning av en liten stängd vädringsbalkong vid sidan av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en fasad med en liten stängd vädringsbalkong framför ett fönster, enkel konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ju lätt ihopsmällt på ett par eftermiddagar så får ha det så tills vi bygger en ordentlig uteplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.