Köpte nyss ett hus och putsen på murstocken här hemma höll på att trilla ner av sigsjälv. Så häromdagen började jag knacka ner den istället för att gå och samla bitar och dammsuga hela tiden. Planen är att putsa om den i vår när kaminen inte behövs för uppvärmning längre.
MEN när putsen knackades ner lossnade en hel kloss med puts/murbruk (murstocken är både murad och putsad med kalkbruk), kanske 4cm bred. Så nu är det hål rakt in i rökkanalen där vår kamin är kopplad.

Jag ska mura igen detta hålet med en bit tegel och nytt kalkbruk idag. Men hur länge bör man vänta innan kaminen kan användas igen?

Det ska kanske tilläggas att hålet är precis i höjd med där kaminen rör är kopplat till murstocken och temperaturen är nog ganska hög just här vid eldning.
 
Trillar den isär så lätt så kanske det är läge att undersöka den i övrigt också? Kalkbruk är ju lite förrädiskt så för med tiden blir det ju bara sand typ och tappar nåt bärighet och det börjar röra på sig så blir det snabbt glipor om bruket försvinner.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Trillar den isär så lätt så kanske det är läge att undersöka den i övrigt också? Kalkbruk är ju lite förrädiskt så för med tiden blir det ju bara sand typ och tappar nåt bärighet och det börjar röra på sig så blir det snabbt glipor om bruket försvinner.
Ja det är möjligt att den behöver en kontroll. Men detta var iaf inte en sten som trillade ur utan en klump med bruk. Troligtvis någon som gjort en taskig lagning nån gång i tiden och inte orkat hugga till en tegelsten så att den passade. Tänkte mig att fixa detta, möjligt att det bara blir provisoriskt, så att vi kan hålla oss varma resten av vintern iaf. Sen får det kanske bli en mer omfattande kontroll innan vi putsar om den.
 
J Joakim88 skrev:
Ja det är möjligt att den behöver en kontroll. Men detta var iaf inte en sten som trillade ur utan en klump med bruk. Troligtvis någon som gjort en taskig lagning nån gång i tiden och inte orkat hugga till en tegelsten så att den passade. Tänkte mig att fixa detta, möjligt att det bara blir provisoriskt, så att vi kan hålla oss varma resten av vintern iaf. Sen får det kanske bli en mer omfattande kontroll innan vi putsar om den.
Du ska nog vara försiktig med att använda den innan provtryckning. Om den läcker kan koloxid kan ni dö.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.