Det
C Cia 66 skrev:
Blev den här som jag fann på Colorama :Hagmans Dammbindning 1K. En strykning och det blev superbra[bild]
Det blev ju jättefint, härligt!
 
  • Gilla
Viktoria77
  • Laddar…
Hej

Wow - super fint vägg. Jag är engelskman så uppskatta tegelvägg!! Jag har gjort likadana hemma hos mig med skorstenen i både i en liten toalett och på övervåningen. jag funderade på någon form av impregnering som finns till och med på Bauhaus men tillslut jag lämnade väggen som det var efter jag hade borstade men en stål pensel . Det blir ingen bekymmer/damm/små bita murbruk som ramla. . Det ser fint ut oavsett!
I den liten toalett jag lagt på lite murbruk c efter en tips från en kollega ( jobba i byggbranschen ) och det matchade inte alla när det handla om kulören. Han sa det kommer gör det men inte alla. den gamla murbruk var inte grå som murbruk C var. Det jag behövde var mer vit/beige. Så det är nånting att tänkte på om du bestämma reparera lite.

Hälsningar





C callsone skrev:
Hej,

Har läst lite på forumet här med lika olika rekommendationer men inte riktigt hittat något som passar mig.. Jag har tagit fram en tegelvägg i köket som jag vill behandla. Den ska borstas av så viss del av putsen(stora bitar som sticker ut) som är kvar försvinner men jag vill ändå behålla den med en "hinna av puts" på teglet. Väggen är som ni ser inte i närheten av spis/ugn eller vatten.

Till min fråga: Finns det någon dammbindare eller annan behandling jag kan använda för att hålla väggen intakt till utseende men motverka att det lossnar puts, damm etc om man går emot den?

Stort tack på förhand!
 
Hej!

Snyggt!

Hur behandlade du väggen? Bara sprutade på med blomspruta eller någon annan metod? Pensel?

C callsone skrev:
Hej,

Alabaster. Finns på byggfabriken om du bor nära någon sådan alt webshop.
 
Hej.Tack. Använde en vanlig pensel.
 
Snyggt, tack för svar!
 
C callsone skrev:
Tack för era svar! Jag körde med vattenglas, blev riktigt bra. Inget som dammar och knappt någon skillnad till utseende!
Hej!
Skulle du vilja lägga upp en efterbild? Hur ser ytan ut i förhållande till obehandlade före-bilden?
 
Absolut. Före->under behandling->efter
 
  • En obehandlad välvdt tegelvägg i ett rum med dekorativa golvplattor och en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad välvda tegelvägg i ett rum före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välvda tegelväggen före renovering, med ojämnt murbruk och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BobboEriksson
  • Laddar…
Under var snyggare än efter.
 
Immobil Immobil skrev:
Under var snyggare än efter.
Ja på en pizzeria hade jag nog velat ha så
 
Tack! Stiligt!
 
Hej Callsone!

Jag är i startgroparna att knacka ner putsen på murstocken här, min fråga till dig är om du behövde behandla väggen med saltsyra innan den blev så fin som i dina "före" bilder?
 
W Whipthor skrev:
Hej Callsone!

Jag är i startgroparna att knacka ner putsen på murstocken här, min fråga till dig är om du behövde behandla väggen med saltsyra innan den blev så fin som i dina "före" bilder?
Hej!

Jag hade ”turen” att allt bruk satt väldigt löst så jag fick loss allt hela vägen in till teglet. På några ställen satt de lite hårdare men då använde jag en vanlig piassavakvast(lite hårdare borst). Rekommenderar inte en stålborste som jag även testade på ett litet ställe, det ger märken på teglet.

Sen släpper rätt mycket puts när du penslar med vattenglas också!

Tips är att se om du kan slå loss lite större bitar med hammaren när du börjat få ner lite bruk. Det gick betydligt snabbare än att använda hammare och stämjärn!

/Callsone
 
C callsone skrev:
Hej!

Jag hade ”turen” att allt bruk satt väldigt löst så jag fick loss allt hela vägen in till teglet. På några ställen satt de lite hårdare men då använde jag en vanlig piassavakvast(lite hårdare borst). Rekommenderar inte en stålborste som jag även testade på ett litet ställe, det ger märken på teglet.

Sen släpper rätt mycket puts när du penslar med vattenglas också!

Tips är att se om du kan slå loss lite större bitar med hammaren när du börjat få ner lite bruk. Det gick betydligt snabbare än att använda hammare och stämjärn!

/Callsone
snyggt! Ska göra precis samma på en vägg med väldigt lika de utseende på teglet, körde du bara på med vattenglas direkt ur flaskan outspädd med pensel?
 
  • Gilla
callsone
  • Laddar…
M Msarps skrev:
snyggt! Ska göra precis samma på en vägg med väldigt lika de utseende på teglet, körde du bara på med vattenglas direkt ur flaskan outspädd med pensel?
Hej! Sorry för sent svar och tack! Japp jag hällde upp vattenglas i en skål och penslade direkt på väggen. Tycker de gick supersmidigt!
 
  • Gilla
Msarps
  • Laddar…
För bästa resultat med vattenglas ska det fasas in.
Börja med att blanda 1/6 och dra på. Vänta och nästa blandning 1/5 och fortsätt ner så till 1/2-2.5.
Då får man djupast inträngning och en bra homogen yta.
Kör du för tjockt lager direkt så suger det olika och du får olika djup på glaset som resulterar i en flammighet.
 
  • Gilla
Msarps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.