Jag ska göra om ventilationssystemet i huset från ett icke fungerande självdragssystem till FTX.
Det vanligaste är ju kanaler av spirorör. men jag funderar på om man kan bygge egna kanaler av trä på vissa delar av systemet. Det är endast aktuellt för tilluften.
Fördelarna som jag ser är:
- bättre ljuddämpning
- trät isolerar själv till viss del och blir snyggare när det är oisolerat
- lättare att isolera
- lättare att rengöra, genom att slruva isär kanalen
Nackdelar som jag ser är:
- mer jobb än spiro (men tid har jag)
- åldras snabbare, men enkel att laga
- ej lika brandsäkert som spiro
- högre högre tryckfall i kanalerna jämfört med spiro
Så till frågorna:
Är det ens tillåtet att bygga ventilationskanaler i trä?
Finns det andra för/nackdelar med kanaler av trä?
 
Borde bli något dyrare?

Intressant frågeställning i alla fall....
 
  • Gilla
GoranInfo
  • Laddar…
Borde fastna mer damm på en yta av trä som inte är lika slät som metall, och det blir mer turbulens (och oljud) i en skarp sväng som det blir i en trälåda jämfört med en mjuk sväng som spirorören har men å andra sidan finns det rektangulära metallrör för ventilation med så det är nog inte så stort problem.

Annars är det enda allvarligare dock ganska långsökta problem jag kan tänka mig är om statisk elektricitet skulle vara ett problem i ett icke-ledande rör som skulle kunna skapa urladdning och skapa brand i dammpartiklar i röret, har för mig det varit sådana diskussioner angående spånsugar och plaströr, men då är det högre mycket flöden, men det är nog det som eventuellt regelverk skulle kunna ha problem med.
 
  • Gilla
GoranInfo och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde bli något dyrare?

Intressant frågeställning i alla fall....
Nej, dyrare blir det nog inte, men mer jobb.
Vissa ställen behöver kanalen gå igenom ett rum och då måste man ändå bygga in den.
 
rickardg rickardg skrev:
Borde fastna mer damm på en yta av trä som inte är lika slät som metall, och det blir mer turbulens (och oljud) i en skarp sväng som det blir i en trälåda jämfört med en mjuk sväng som spirorören har men å andra sidan finns det rektangulära metallrör för ventilation med så det är nog inte så stort problem.

Annars är det enda allvarligare dock ganska långsökta problem jag kan tänka mig är om statisk elektricitet skulle vara ett problem i ett icke-ledande rör som skulle kunna skapa urladdning och skapa brand i dammpartiklar i röret, har för mig det varit sådana diskussioner angående spånsugar och plaströr, men då är det högre mycket flöden, men det är nog det som eventuellt regelverk skulle kunna ha problem med.
Eftersom det endast är tilluften (efter filtret) som ska gå i träkanalen så borde det inte vara så mycket damm som fastnar på hyvlade bräder. Å andra sidan är det bättre att det fastnar där än att detgår ut i rummet. Dessutom funderar jag på att sätta in HEPA-filter i den kanalen som går till sovrummet.
Ja, kanske mer turbulens vilket ger mer oljud, å andra sidan så är trä mjukare och dämpar mer, inbillar jag mig
Justdet du säger om statisk elektricitet och brandfara har jag funderat på, men har inte hittat några regler kring det.
Ingen verkar ens fundera på ventilationskanal i trä, så det känns som jag missat något uppenbart
Bodde för många år sedan i ett hus från 50-talet som hade luftburen golvvärme där fläkten satt i en trälåda på vinden och en träkanal gick ner till den gjutna sockeln. Därav idén kring ventilationskanal av trä.
 
Hur tänkte du få det tätt? Blir ganska många skarvar där det kan pysa.
 
  • Gilla
GoranInfo
  • Laddar…
GoranInfo GoranInfo skrev:
Nej, dyrare blir det nog inte, men mer jobb.
Vissa ställen behöver kanalen gå igenom ett rum och då måste man ändå bygga in den.
Njä, det har du rätt i... Om man räknar på 160 mm kanal så kostar den ungefär 100 kr/meter..
För att uppnå samma area blir en fyrkantig kanal 100x200 mm... Det blir en omkrets på 600 mm ungefär.

Osb skulle kosta 30 kr per meter kanal
Plywood 48 kronor
Trossbottenskiva i fibercement ca 72 kronor
Hyllplan i furu 190 kronor per meter kanal
 
  • Gilla
GoranInfo
  • Laddar…
G Golonka skrev:
Hur tänkte du få det tätt? Blir ganska många skarvar där det kan pysa.
Det är relativt korta avstånd, så övertrycket kommer vara ganska marginellt, därför tror jag inte läckaget kommer vara något problem. Det handlar om att lite uppvärmd luft kommer läcka ut på vinden och i rum som ska ha tilluft.
Men bra fråga som får en till att tänka
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Njä, det har du rätt i... Om man räknar på 160 mm kanal så kostar den ungefär 100 kr/meter..
För att uppnå samma area blir en fyrkantig kanal 100x200 mm... Det blir en omkrets på 600 mm ungefär.

Osb skulle kosta 30 kr per meter kanal
Plywood 48 kronor
Trossbottenskiva i fibercement ca 72 kronor
Hyllplan i furu 190 kronor per meter kanal
Byggmax har ytterpanel som är hyvlad på en sida för 12:-/m 120mm bred.
Det blir 48:-/m plus skruv för en area som motsvarar spiro 120mm.
Även om det finns billigare alternativ som du nämner så vill jag ju inte tillföra kemikalier i ventilationen uten rena så mycket det går.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Gillar idén! Isolera med träspån med istället för stickig glasull. Och konstruera FTX-aggregatet av trä också, mekaniskt drivet av ett svänghjul som laddas genom att handveva eller trampa. FTX som det hade sett ut 1820!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Förr hade man kanaler i trä. Jag rev ett badrum från 40 talet i en sekelskifteslägenhet en gång, där satt en frånluftskanal i trä, såg hur din ut som helst 70 år senare. Den gick dock rakt upp igenom hela huset. Det var hyvlade en-tums plank de slagit ihop. Ca 5 tum.
 
  • Gilla
GoranInfo
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gillar idén! Isolera med träspån med istället för stickig glasull. Och konstruera FTX-aggregatet av trä också, mekaniskt drivet av ett svänghjul som laddas genom att handveva eller trampa. FTX som det hade sett ut 1820!
Haha... Jag håller mig nog till ett modernt FTX-aggregat som kan styras över nätet.
 
G guggen skrev:
Förr hade man kanaler i trä. Jag rev ett badrum från 40 talet i en sekelskifteslägenhet en gång, där satt en frånluftskanal i trä, såg hur din ut som helst 70 år senare. Den gick dock rakt upp igenom hela huset. Det var hyvlade en-tums plank de slagit ihop. Ca 5 tum.
Ja, men frågan (som jag nämnt tidigare) är om det finns något i regelverket som förbjuder att bygga träkanaler idag.
 
GoranInfo GoranInfo skrev:
Ja, men frågan (som jag nämnt tidigare) är om det finns något i regelverket som förbjuder att bygga träkanaler idag.
Hoppas inte!
 
De regler som skulle kunna vara relevanta är väl för brandskydd. Men i ett normalt småhus är hela bostaden en och samma brandcell, så det finns inga krav på avskiljning mellan olika utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.