Hej!

Jag har ägnat tid att söka efter tips och råd gällande renovering av mitt gamla tak, men hittat inget som refererar just mitt undrande.

Jag äger ett gammalt torp och det börjar bli lite bråttom att byta takpannor. Taket renoverades på 80-talet med bara lekt och begagnade lerpannor.

Som jag under åren har kunnat observera, finns det inget läckage ännu, dock del av norrsidan längst högra vindskiva börjar deformera takpannornas placering, detta p g av några bärläkt och delar av strölekt är i dåligt skick.

Underläget består i sin helhet av det gamla stickspån (pärtor) som för det mesta, befinner sig i relativt bra skick. Det krävs framför allt en ordentligt sanering innan jag ska börja.

Min fråga lyder:

Kan jag behålla det gamla underlaget dvs stickspån (pärtor) och börja jobba ovanpå det lagret….? Kan jag montera nya strölekt ovanpå med bra luftspalt och sedan fortsätta som vanligt…? Eller kanske lägga skivor på det nya strölekt…? Är detta tokigt…? Har ni någon rekommendation eller tips och jätte gärna en massa kommentarer?

Ps Bilderna visar statusen på vinden. Bilderna är tagna under regnperiod och från det sämsta sida av taket, dvs det högra norrsidan.



Tack på förhand!

Undervinkel av ett gammalt torptak med synliga stickspån och bjälkar, indikerar behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt tak med trälekt och underlag av stickspån som syns i bra skick trots ålder, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Av ren nyfikenhet: hur ser taket ut utifrån? Har själv ett gammalt förråd (från skiftet 1800-1900-tal, oklart hur gammalt taket är) där pannorna börjat glida neråt. :thinking:
 
Hej Maria.
Jag har inte omedelbart tillgång till takets utsida, tyvärr. Kan återkomma lite senare.
med bilder.
Tackpannorna ser ojämna ut i sin höjd och har lätt att röra sig neråt. Jag har justerad dem tillbaka ett antal gånger.
Detta tyder klar på att bärläkt är i dåligt skick och inte kan bära pannan rätt.
 
J Jylais skrev:
Hej Maria.
Jag har inte omedelbart tillgång till takets utsida, tyvärr. Kan återkomma lite senare.
med bilder.
Tackpannorna ser ojämna ut i sin höjd och har lätt att röra sig neråt. Jag har justerad dem tillbaka ett antal gånger.
Detta tyder klar på att bärläkt är i dåligt skick och inte kan bära pannan rätt.
Som jag befarade, då har vi samma problem hos mig. :sweat:
 
Det viktigast är att vatten inte rinner igenom till underlaget... Än så länge är det en relativ lätt åtgärd att bita bärläkt. Senare blir det värre...
 
Här får du en bild på den delen av taket som snart måste åtgärdas. Slitet tak med trasiga och mossbelupna tegelpannor som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jylais skrev:
Här får du en bild på den delen av taket som snart måste åtgärdas.[bild]
Ja, det där var ju inte så fagert. Våra plattor på skjulet ligger "slätt och rakt" men har på vissa ställen glidit ner så det glipar i hörnerna. Icke bra...
 
Om jag inte minns helt fel så brukar man lägga oljehärdad board/masonit på sticketaket. Sen läktar man, tror jag
 
Tack för svaret.
Jo, det är lite min tanke också.
Man skulle vilja få det bekräftat att någon som kan eller har gjort liknande renovering. Eller om det kanske finns bättre alternativ...
 
Synd att jag såg detta nu och inte i maj när du frågade... Hur blev det, gjorde du något?

Jag har ett gammalt torp där jag själv (tillsammans med en kompis) bytte tak i fjol, och det ser ut som att förutsättningarna var ganska lika. Det jag gjorde efter ha pratat med många olika personer och googlat högt och lågt var helt enkelt att:
1. Ta bort alla takpannor och läkt, skorstensstege etc
2. Förstärka en del plankor i undertaket, som alltså var lagda uppifrån och ned,
3. Lägga på oljehärdad masonit
4. Mäta med snören så att det gick att se var taket inte var rakt (och det var väldigt vågigt)
5. Lägga ströläkt (I detta ingick det mycket tidsödande arbetet att göra olika tjocka träbitar för att lägga under ströläkten så att den ligger rakt - en bra taktik är att ta en eller flera små bitar med masonit för att shimsa, men ibland behövdes bitar av läkt eller tjockare.
6. Lägga ströläkt
7. lägga takpannor
8. Fixa med vindskivor och plåt

Vi började måndag runt ett på dagen, körde sen varje dag från ca 9 på morgonen till kl 10-11 varje kväll och var klara fredag kväll. Runt skorstenen var det hyfsat som det var, men en plåtslagare fick komma och fixa till det.

Total kostnad för allt material var drygt 30 000 med vittinge tvåkupigt lertegel. Köptes från Derome, det är bara att höra av sig till en lokal bygghandel så kan de oftast matcha priserna från nätbutiker.

Se för sjuttsingen till att skaffa en bra säkerhetssele, kan köpas för runt tusenlappen på jula. Masonit är sjukt svårt att gå på när man inte har läkten att ta stöd mot, och det är lätt att snubbla när man är trött och det är varmt, vilket är en vanlig kombination när man lägger tak.

Total takyta var ca 80 kvadratmeter.

Jag övervägde också andra läsningar i stället för masonit, tex duk och sånt, men det verkade både dyrare, mer komplicerat och mindre stabilt.

Jag fick anbud från en firma att byta taket enligt samma specifikation, men de skulle ha hutlösa 230 000 kronor, så där sparade jag tvåhundra skattade tusenlappar på en vecka :)


Person firar slutfört takbyte på ett gult hus med nya röda takpannor, stegar och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takrenovering i process, med oljehärdad masonit och ströläkt på plats, ej lagda takpannor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar med att renovera ett tak med masonitskivor och träläkter, synlig byggnadsställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som byter tak med masonitskivor på gammalt torptak med synlig skorsten och stegar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person sitter på tak under renovering, tar bort gammal takläkt och pannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pontus Sundberg och 4 till
  • Laddar…
Jag glömde att lägga till att ett bra tips är att inte sätta upp fågelgaller som en del sätter när de bygger tak. Firman som jag övervägde att ta in sa att om jag inte hade det så skulle garantin gå från 30 år till bara fem år, men jag sa att det är det värt. Det har bott svalor under taket i torpet i många, många år, men de hade inte gjort någon synlig skada, och då var det ändå inget undertak innan, bara vanliga plankor under betongpannorna. En familj ladusvalor äter tydligen en miljon insekter på ett år, varav många myggor och getingar, så utöver att ge en torpig sommarkänsla så blir sommarproblemen lite färre.
Tyvärr gillade inte svalorna att vi tog bort deras bon, men vi hoppas att de kommer tillbaka snart.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Jag har bytt en del tak och när det är frågan om att rikta taken så brukar jag utgå från gavlarna och kontrollera med rätskiva att det inte är någon häng där. Är gavlarna i någorlunda samma höjd lägger jag en regel på varje gavel och spänner ett snöre mellan gavlarna. Sedan skruvar jag en regel på varje takstol och justerar höjden på den med klotsar. Jag brukar ha en stor korg med spillbitar i olika dimension så att jag kan stapla klotsarna till lämplig höjd. Sedan kollar jag att reglarana inte hänger och justerar dem i längsled med klotsarna. När allt är riktat och klart lägger jag ett nytt lager råspont och en ny papp och sedan den taktäckning som önskats.

I vissa fall är det dock enklare att ta en tigersåg och kapa upp det gamla taket i lagom stor bitar och slänga bort det. Sedan ställer man en regel på sidan om varje befintlig takstol och skruvar fast den. Dessa reglar riktas också mot gavlarna med murarsnöre, men man slipper bestyret med att justera med klotsar.
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
Bästa Trallalaaa...!!! Super tacksamt för ditt inlägg!!! Jag har också läst den sent men det är inte försent då jag påbörjade aldrig renovering av taket... Din berättelse ger stor inspiration och hopp att sätta igång med projektet. Just nu har jag inte tid att skriva mera, men jag återkommer igen med andra tacksamma ord!
Hälsningar
Juan Luis
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.