Hej
Jag undrar vilka regler som gäller i ett nytt område, där vi har blivit tilldelade en tomt och skrivit kontrakt att vi ska tillträda 1 april -06 (tomten är ej betald), grannen har därimot startat sitt bygge och vi tror att hans garagegrund står ca 2,5 m från vår tomtgräns.
Vem är det då som ska bli tillfrågad om man får ställa garaget så nära ? är det kommunen, för vi har inte blivit tillfrågade.
Är det någon som har ett bra svar ???

Tacksam för alla bra svar
 
Det beror lite på (stadsplanerat område etc).

Hör med kommunen vad som gäller i just ert fall. Bygglov lär väl grannen ha, så det blir nog svårt att få garaget flyttat...
 
Vid bygge närmare gräns än 4 meter krävs generellt grannemedgivande. Vid nya områden reglerar man gärna i kontraktet vad som gäller för exempelvis garage eftersom många vill placera dessa ganska nära gränsen. Eftersom ni inte äger tomten ännu kan mycket väl nuvarande ägare skrivit på grannemedgivandet. Jag tycker det är fult att göra så men det görs. Håller med föregående talare - kontakta kommunen så får du svart på vitt vad som gäller!
 
Är det inte 4,5 meter? Och varifrån räknar man? Fasadliv eller takutsprång?
 
På det område vi tänkt att bygga på tillåts 1m -> garage, 4.5 m -> huskropp. Det är bestämt i planen. Ska däremot huskroppen ligga närmare måste grannen godkänna det.

Tror att detta förfarande blir vanligare iom att tomterna blir allt mindre o husen större.
 
Stig-Rune skrev:
På det område vi tänkt att bygga på tillåts 1m -> garage, 4.5 m -> huskropp.
Samma för oss.. Bygglov sökt för 4,5 från gräns till huset och 1 meter till garaget.
Väntar just nu på bygglovet som förhoppningsvis kommer om nån vecka.. dom förhandssvar vi fått än av alla "höga" gubbar i kommunen är det inga problem.
 
elene skrev:
Hej
Jag undrar vilka regler som gäller i ett nytt område, där vi har blivit tilldelade en tomt och skrivit kontrakt att vi ska tillträda 1 april -06 (tomten är ej betald), grannen har därimot startat sitt bygge och vi tror att hans garagegrund står ca 2,5 m från vår tomtgräns.
Vem är det då som ska bli tillfrågad om man får ställa garaget så nära ? är det kommunen, för vi har inte blivit tillfrågade.
Är det någon som har ett bra svar ???

Tacksam för alla bra svar
det är ägaren till tomten som skall tillfrågas vad gäller avvikelser från planen/lagar.
När man bor i villaområde med relativt små tomter har man små möjligheter att stoppa grannens garagebygge som hamnar närmare gränsen än 4.5 meter. Men jag själv klarade detta för en del år sedan (efter lång tid och många problem) Kammarrätten ändrade på kommunens och länsstyrets beslut. Jag hade begärt personlig inställelse till kammarrättens förhandling, vilket föregicks av syn på platsen.
Jag var inte alls avog till ett garage i tomtgränsen, men behövde man lägga det 30 meter in på tomten så det kom att skugga min uteplats, undrade jag. Man kunde lägga det närmare gatan, föreslog jag, så störde det inte oss. Men det gick ju inte tyckte hus-
ägaren(grannen) då kom det att skymma deras burspråk!!!! Jag såg på höjdarna från kammarrätten att det här utspelet hade man inte räknat med. Det blev alltså inget garage. Efter alla mina turer med det här garaget, kom jag att förstå, efter samtal med boverk, lagskrivare m fl, hur allvarligt det är när man påbörjar förändringar som missgynnar andra. Det kan gälla gamla mäniskor som är födda i huset och helt plötsligt en dag, står där ett 2-plans hus framför gamlingens= en 6-barns familj har flyttat in. Att få en så radikal förändring av sitt invanda boende, sätter sina spår.

ps. får inflika här, grannen skall tillfrågas som det står i pbl. Det betyder, om grannen inte motsätter sig en byggnad (garage,friggebod) upp i tomtgränsen, så innebär det mindre arbete för kommunen (man behöver inte utreda och skicka skrivelser till de berörda grannarna) Men om grannen säger nej, ingen byggnad närmare gränsen än 4.5m, så betyder det inget, han har blivit tillfrågad bara. = kommunen avgör.
 
Det finns ingen generell regel om hur nära man får bygga tomtgräns.

Den regel som länge fanns var att det av brandsäkerhet (undvika spridning av brand) skulle vara minst 9 meter mellan (huvud-)byggnader. Därav låg 4,5 meter på ömsom sidor om tomtgränsen. Numera gäller brandsäkerhet om minst 8 meter mellan byggnader = 4 meter på ömsom sidor om tomtgräns. Om man däremot gör en brandsäker konstruktion kan man av säkerhetsskäl bygga närmare, ett exempel är lägenhetsavskiljande väggar i ett parhus.

Att det sedan också av andra skäl anges i nya detaljplaner vissa avstånd till tomtgräns är en annan fråga. Anges inget i detaljplan är det alltså de generella reglerna som gäller (och de är många i PBL :surprised:).

Det är fasaden som räknas.

Lycka till!  :) :) :)
 
På vår tomt ska vi placera garaget ca 2 m från tomtgräns. Detta stör dock ingen granne då vår tomt är en hörntomt. I planbestämmelserna på vårat område står det 2,5 m fr tomtgräns då det gäller sidobyggnad (garage) och 4,5 m fr tomtgräns då det gäller huvudbyggnad (själva huset).

Det finns andra på samma område som byggt garage så nära som 1 m från tomtgräns mot grannen och det verkar ha fungerat det med. Kanske är de goda grannar?

En grundregel är väl att man bör kunna passera garaget på sin egen tomt. Sedan kan grannarna ha synpunkter om det stör deras boende väsentligt på något sett.

Om våra grannar tänker lägga garaget långt in på sin tomt kommer jag likt saturnus protestera vilt, då det kommer störa min tomt och se mycket fult ut.

På vårat område bygger flera Älvsbyhus i vinkel och det finns inga gränser för hur de vill frångå planen och lägga garage inne på tomten och placera huset på konstiga sätt. Detta blir resultatet då man inte kan ändra husets planlösning utan försöker få tomten att passa till huset och inte tvärtom som tex jag försöker göra. Blir mycket intressant att se hur de husen blir och hur stora avsteg kommunen gör för att tillmötesgå dessa husbyggare, det kommer jag använda i min egen argumentation om de inte vill tillåta mina "små" avsteg från plan.
 
Familjen_Bygg skrev:
Det finns ingen generell regel om hur nära man får bygga tomtgräns.

Den regel som länge fanns var att det av brandsäkerhet (undvika spridning av brand) skulle vara minst 9 meter mellan (huvud-)byggnader. Därav låg 4,5 meter på ömsom sidor om tomtgränsen. Numera gäller brandsäkerhet om minst 8 meter mellan byggnader = 4 meter på ömsom sidor om tomtgräns. Om man däremot gör en brandsäker konstruktion kan man av säkerhetsskäl bygga närmare, ett exempel är lägenhetsavskiljande väggar i ett parhus.

Att det sedan också av andra skäl anges i nya detaljplaner vissa avstånd till tomtgräns är en annan fråga. Anges inget i detaljplan är det alltså de generella reglerna som gäller (och de är många i PBL :surprised:).

Det är fasaden som räknas.

Lycka till!  :) :) :)
Bra inlägg och redogörelse för hur vilseledande pbl kan vara. När Plan- och bygglagen kom 1987 var meningen, och det blev det väl också, en förenkling av byggförfarandet.
Men det finns ändå en rad bestämmelser som inriktar sig på just 4.5 meter till tomtgräns. I PBL 8 kap. 4§ kan man läsa om plank och komplementbyggnad där 4.5 m till tomtgräns gäller. Om grannen samtycker att "friggeboden" får placeras närmare gränsen än 4.5m , behövs inget bygglov. Inget samtycke = bygglov

2. med mur eller plank anordna skyddande uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre an 1.8 m , inte sträcker sig mer än 3.0m ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4.5m = behövs inget bygglov om det gäller en eller tvåbostadshus.

I regelverket brukar även prickemark vara 6 m. dvs avståndet huset--gatan, men det går att tänja på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.