Vad är detta för något, står cat-5e på?
Hand håller ett Cat-5e nätverksuttag framför en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en CAT-5e nätverksuttagskonsol mot en ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sen har jag ett sånt uttag, det är till fiber det förstår jag men vad är det övre för något?
Ett öppet nätverksuttag med en ansluten CAT-5e Ethernet-kabel, dammigt omkring installationsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Båda är vanliga RJ45 ethernetuttag. Den vita för utanpåliggande montering ser det ut som. Den är andra är infälld i dosa. Dvs vanlig utp-kopparkabel som är kontrakterad i dem. Eller det som folk felaktigt kallar internetkabel.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Okej tack för snabbt svar, dom sitter bredvid varandra så jag vill ta bort det utanpåliggande, så det borde inte vara någon fara eller?
 
Har du uttag på fler ställen i bostaden, inte så att det utanpåliggande är inkommande?
 
Har ett par uttag i huset men dom är likadana som den andra i dosa.

Har fiber ingången på andra sidan rummet sen dragit nätverkskabel från den till dosan i väggen som går vidare till ett annat rum.

Dom sitter bredvid varandra så jag fattar inte vad den utanpåliggande gör för nytta.
 
Svårt att se på bilden är det en kabel ansluten till den övre?
 
A Andy78 skrev:
Svårt att se på bilden är det en kabel ansluten till den övre?
Ja
 
Ser ju ut som det finns en antennkabel tillsammans med kabeln för den utanpåliggande. Kanske nått som är efterdraget i samma rör som antennkabeln?

Kan det vara värt att köpa en kabeltestare som att lista ut vilka uttag som är kopplade till varande.
 
Mats-S
C lallas skrev:
Kan det vara värt att köpa en kabeltestare
Eller wifi istället kanske. Moderna wifiroutrar är assnabba :)
 
Om det utanpåliggande uttaget, det på den översta bilden, är kopplad via kopparkabel till något annat RJ45-vägguttag i huset så skulle iaf jag inte ta bort det. Ju bredare infrastruktur, desto bättre. Man vet aldrig när man vill koppla in något i andra änden ;).

För att testa vilket uttag i huset det leder till kan du ju plocka bort alla eventuella kablar du har i router/mediaomvandlare och bara koppla en kabel till uttaget i fråga. Sedan gå runt och koppla in med laptop med ethernet-port i respektive uttag i huset och se var du får uppkoppling.
 
Kan du ta en annan bild av den övre så man se hur det är anslutet, kommer kabeln från hålet i väggen?
 
K Krille kula skrev:
jag vill ta bort det utanpåliggande
Ta inte bort något om du inte vet var det går. Det är värden för flera tusen kr om man sen behöver återställa. Jag skulle föreslå att du byter till ett infällt uttag om det utanpåliggande anses för klumpigt.
 
Cat 5E är en standard för LAN, lokalt nätverk alltså de kablar mm som du kopplar mellan t.ex. router och dator.
Det kan vara mycket från en inkommande signal till förlängning för att man inte ska behöva dra (ny) kabel genom hela huset. Den kan ha använts både för data-förbindelser (PC t.ex.) och för TV/TV-boxar.
Som andra skrivit, Klipp inte, den kan vara värdefull, jag skulle vilja ha en sådan med har våndats i flera år med att koppla upp den. Jag har köpt både kontakter, kabel och verktyg men allt är ju så smått. Jag kan inte ens se skillnaden på färgerna i kabeln.
 
K Krille kula skrev:
Vad är detta för något, står cat-5e på?
[bild] [bild]



Sen har jag ett sånt uttag, det är till fiber det förstår jag men vad är det övre för något?
[bild]
CAT 5 är kategorin vilken hastighet kabel klarar som Max. CAT 8 är snabbast . Har man snabbt fiber och bygger nytt nätverk är CAT 5 inte en framtidssäker kabel, hade satsat på CAT 7 eller snabbare vid fiber .
 
F Fredde0007 skrev:
CAT 5 är kategorin vilken hastighet kabel klarar som Max. CAT 8 är snabbast . Har man snabbt fiber och bygger nytt nätverk är CAT 5 inte en framtidssäker kabel, hade satsat på CAT 7 eller snabbare vid fiber .
Cat 5 är inte samma sak som cat 5E, det senare klarar 1Gbs så den är rätt framtidssäker inget som kommer behöva bytas ut i bostäder på ett bra tag.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.