Hej allesammans

Nån som vet var man kan hitta snygga, helst i metall, elementskydd.
Sånna som man kan måtbeställa? inte ett enda element i huset är av samma storlek...

Tacksam för alla tips
:)
 
Gå till en lokal plåtslagare, det gjorde jag...finns ju en uppsjö av olika "galler" att välja mellan..

Lycka till! :)
 
Jag var oxo ute efter elemenskydd, fastnade för lundbergs med diagonala ribbor men priset ... 1500:-/element :surprised:.
Gjorde ett själv på prov med en egen design, blev faktiskt riktigt nöjd  :D å då gick det på <400:-
 
Och här är en bild på MITT elementskydd  :cool:
 
  • DSC00045.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmmm, snyggt faktiskt. ::)
 
Ja det var ett snygg elementskydd. Vi får ge det ett försök och se om vi lika bra resultat.

 
Ok så skall det låta  ;)
Här följer en kort beskrivning av skyddet i 16mm MDF
Gavlarna är två bitar som är ihopskuvade, en bit som skruvas mot väggen och den synliga delen på gavlarna (ihopskuvade som ett L).
Gavel och front är ihopfäst nertill genom att en kloss på 200*50mm har sågats av i en 45gradig vinkel mitt på, som två kilar. ena kilen skruvas platt på gaveln och ena stående på fronten, detta för att fronten hängs på och kilarna + dragningkraften gör att fronten och gavel strävar mot anligg. längst upp så har gavel & fron fästs ihop med ett vinkeljärn.
Hålen har sågat ur med hjälp av cirkelsåg (som körs mot en planhyvlad bräda) ca 25mm springor är det + fräsfasningen. Ändarna är runda genom att innan sågning borra 25mm hål, kommer dock på nästa elementskydd att såga detta rakt med sticksåg.
Spåren på fönsterbrädan är gjorda med cirkelsågen. skulle säkert kunna vara bredare än själva klingan, men det funkar.
Verktyg:
Handöverfräs
Cirkelsåg
Sticksåg
Borr 25mm + hålsåg 110mm
Färgspruta
mm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.