Hej! Jag ska bygga ett skrivbord som har två möjliga höjder – en för vuxna och en för barn. Min tanke är att nedre delen av benen ska gå att sätta på/ta av på ett enkelt sätt. Vad skulle ni välja för lösning? Har funderat på gängskruv tex. Benen är 30 mm x 30 mm och i furu.
 
  • Enkel skiss av justerbart bordsben i furu på pappersbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Beroende på bordets konstruktion kanske det är lättare att ha två uppsättningar ben. Att sätta förlängningsbitar på benen riskerar att bli ostadigt och är nog svårt att få snyggt utan riktiga snickerimaskiner. Det är iofs svårt att få till bordsben också.
 
tommib tommib skrev:
Beroende på bordets konstruktion kanske det är lättare att ha två uppsättningar ben. Att sätta förlängningsbitar på benen riskerar att bli ostadigt och är nog svårt att få snyggt utan riktiga snickerimaskiner. Det är iofs svårt att få till bordsben också.
Ja, jag har tänkt den tanken jag också. Skulle helst vilja vilja förlänga om det finns någon lösning som verkar vettig och stadig.

(Min tanke är att göra en ram med ben för att få det stadigt upptill mot skivanoch har redan köpt material till det så vill helst köra på den lösningen)
 
Hur stor är höjdskillnaden?
Vad har ni för stol?
Höj och sänkbar stol med en pall att ha fötterna på löser mycket ')
 
  • Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju massa olika sätt att göra det, så det beror nog på stil och estetik. Vill du att nedre delen av förlängningen är (nästan) osynlig? Om den får synas så kan man ju ta en rundstav och stoppa den i ett långt hål i benet, borra hål tvär genom benet och fler igenom rundstaven och fästa med en mindre rundstavnyckel. Typ som en teleskopkonstruktion.

Eller så sågar du av det långa benet vid den höjden där det passar och borrar och limmar rundstav i korta biten, sedan borrar du passande hål i benet.

Eller andra sätt!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur stor är höjdskillnaden?
Vad har ni för stol?
Höj och sänkbar stol med en pall att ha fötterna på löser mycket ')
Cirka 15 cm. Ingen av stolarna är höj- eller sänkbar. Vi har inte plats för det. Barnen är små (3, 5).
 
Tilman Tilman skrev:
Det finns ju massa olika sätt att göra det, så det beror nog på stil och estetik. Vill du att nedre delen av förlängningen är (nästan) osynlig? Om den får synas så kan man ju ta en rundstav och stoppa den i ett långt hål i benet, borra hål tvär genom benet och fler igenom rundstaven och fästa med en mindre rundstavnyckel. Typ som en teleskopkonstruktion.

Eller så sågar du av det långa benet vid den höjden där det passar och borrar och limmar rundstav i korta biten, sedan borrar du passande hål i benet.

Eller andra sätt!

Ja helst nästan osynlig men inget måste. Fokus på stabilt och hållbart och enkelt att ta loss/sätta dit.

Jag förstår tyvärr inte det första du skriver om teleskopkonstruktion.

Den andra delen förstår jag nog. Typ som en träpluggning fast med rundstav och utan limmet? Blir det stabilt tror du? Låter rimligt för mig att fixa!
 
tommib
Har du erfarenhet av att bygga möbler? Jag har det inte själv i större utsträckning men jag har erfarenhet av massa annat snickeri. Att snickra möbler är inte okomplicerat även om det verkar så när man har den färdiga produkten i handen/hemmet.

Du har ben som ska vara 30x30 mm. Att borra ett perfekt centrerat rakt hål i två bendelar som ska fogas ihop med en inpassad rundstav verkar som en enkel lösning ända tills man faktiskt försöker utan att ha riktiga verktyg. Visst går det men det kommer sannolikt kräva en jigg av hög kvalitet för att det ska bli bra. "Nästan osynlig" tror jag är extremt svårt med handverktyg. Teleskopkonstruktionen som beskrivs kan du likna vid en krycka (om jag förstår beskrivningen rätt). Det kommer inte bli stabilt med så klena dimensioner och utan krysstag.

Om jag förstår dig rätt vill du ha ett skrivbord till barnen som de ska kunna ha som du sedan snabbt kan bygga om för att du ska kunna använda det vid behov (dagligen??). Det ska dessutom vara estetiskt tilltalande (en slutsats jag drar av virrvarrskivan). Det tror jag är en orealistiskt förhoppning om du inte har ganska mycket erfarenhet och tillgång till verkstad.

En mindre estetiskt tilltalande lösning är att köpa ett höj/sänkbart skrivbord från IKEA och ev byta skivan. Lägsta höjden är 65 cm vilket är lite högre än ett normalt barnbord (IKEA Kritter är 50 cm högt). Är det möjligen dessa mått du tittat på för att komma fram till 15 cm?

En annan tänkbar lösning är att använda "förlängningsfötter" för vuxenhöjden som verkligen bryter av istället för att försöka dölja dem. Fyrkantsrör VKR 40x40 där du helt enkelt sticker ner bordsbenen för att höja upp den (fyll rören med en träbit eller liknande) kanske kan vara något om du målar/lackar dem snyggt. Att få en smed att svetsa på fyrkantiga fötter på rören är nog inte så dyrt men man måste hitta någon som vill göra det lilla jobbet.

Jag förstår att du har tänkt dig en lösning som du gärna vill realisera, det känns trist att skjuta ner den men jag tror inte riktigt på den. Om du vill ha mer lateralt tänkande ideer kring detta kanske du kan beskriva problemet i ett vidare perspektiv än hur man bygger ett skrivbord?
 
S Sandra Maria skrev:
Cirka 15 cm. Ingen av stolarna är höj- eller sänkbar. Vi har inte plats för det. Barnen är små (3, 5).
Radikalt förslag:
Med så små barn kanske det vore en bättre idé med ett eget skrivbord för barnen.
Det kan ju vara lite mindre, och stå bredvid det andra bordet.

Så får de vuxna ha sina papper ifred, och barnen får ha sina "leksaker" ifred.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Radikalt förslag:
Med så små barn kanske det vore en bättre idé med ett eget skrivbord för barnen.
Det kan ju vara lite mindre, och stå bredvid det andra bordet.

Så får de vuxna ha sina papper ifred, och barnen får ha sina "leksaker" ifred.

Jo! Det vore det bästa. Vi har haft ett skrivbord till dem i lekrummet. Det är där jag nu hade tänkt bygga ett skrivbord som också fungerar för mig pga vill kunna jobba hemma också när barnen är hemma sjuka. Bor i en trea och finns tyvärr inte annan plats i ett rum som går att stänga.
 
Låter som att det inte dagligen ska användas av en vuxen. Skulle det då ev fungera med typ lådor med ev en kant på och ställa upp bordet på de gångerna? Min yngsta la bara dit små skivor under bordsbenen för att få det i nivå med en byrå som står brevid.
Gör lådor typ 20x20x15 med en kant på borde det stå stadig och klara en knuff från ett lekande barn om man inte återställt efter arbetsdagen.
 
  • Gilla
Sandra Maria
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Låter som att det inte dagligen ska användas av en vuxen. Skulle det då ev fungera med typ lådor med ev en kant på och ställa upp bordet på de gångerna? Min yngsta la bara dit små skivor under bordsbenen för att få det i nivå med en byrå som står brevid.
Gör lådor typ 20x20x15 med en kant på borde det stå stadig och klara en knuff från ett lekande barn om man inte återställt efter arbetsdagen.
Vilket bra förslag! Så enkelt. Vad tror du om en sådan här lösning? Blir den för ranglig tror du? Det kommer vara cirka 80 cm mellan benen så om jag ska få in en stol kan inte lådorna vara så breda.

Sett uppifrån. Benen mörka fyrkanter och alltså 3 cm breda och lådan ca 10 bred.
 
  • Ritning sett uppifrån med två mörka fyrkantiga ben och en smal låda mellan, avstånd 80 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du ha ben på skrivbordet? Du skulle kunna ha skivkonstruktion med fasta konsoler som du kan flytta mellan två olika fästpunkter i väggen. Eller använd elfasystem om du vill göra det ännu enklare för dig.
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
S Sandra Maria skrev:
Vilket bra förslag! Så enkelt. Vad tror du om en sådan här lösning? Blir den för ranglig tror du? Det kommer vara cirka 80 cm mellan benen så om jag ska få in en stol kan inte lådorna vara så breda.

Sett uppifrån. Benen mörka fyrkanter och alltså 3 cm breda och lådan ca 10 bred.
Tänkte mig 4 st lådor som då uppifrån är 20x20 cm och 15 höga. Då kommer det garanterat stå stadigt och med en list runt kanten så kommer inte bordet kunna åka av lätt.
 
  • Gilla
Sandra Maria
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.