Blir det billigare och lättare att låna så går väl priserna upp? Hur tänker utredaren motverka det så att det inte bara blir moment-22?
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir det billigare och lättare att låna så går väl priserna upp? Hur tänker utredaren motverka det så att det inte bara blir moment-22?
Ja precis, ännu fler kommer få svårt att köpa när priserna går upp och nya stimulanser måste till...
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast sköter man sina betalningar är man väl inte en bortskämd gnällspik som förväntar sig att andra gör jobbet.

Då är det bara att deras sätt att sköta sina liv inte faller dig på läppen.
Om du sköter dina räntekostnader och amorteringar så kan du också spara ihop till kontantinsatsen...
Men om du tycker det låter som en bra idé att öka befolkningens belåning ytterliggare så fine kör på de :crysmile:
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
...När fan ska dagens ungdom lära sig att spara???
När det börjar bli svårt att låna..?
 
Redigerat:
  • Gilla
rickardg och 2 till
  • Laddar…
N
Buford Buford skrev:
När det börjar bli svårt att låna..?
Det är ej svårt att låna!

Skärpning.

Man får helt enkelt köpa de man har råd med eller???
 
Ska staten göra något för ungdomar i behov av ett första boende borde man se till att med subventioner och enklare byggregler se till att det byggs små billiga hyresrätter.

Måste ju finnas massor av kontorshus som går att bygga om till lägenheter. Det ger åtminstone lite mer arbetstillfällen än att staten ska agera bank och låna ut pengar till folk att köpa bostadsrätter och villor.

Eller tänker jag helt fel?
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Det är ej svårt att låna!

Skärpning.

Man får helt enkelt köpa de man har råd med eller???
Det bästa vore om folk köpte det de hade råd med, och att lönerna höjdes istället för att möta konsumtionshungern med lättnader och stimulanser för lån.

Det är inte svårt att låna och enklare kommer det behöva bli, om vi vill fortsätta på den inslagna banan.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
En utredning tillsätts för att ta reda på hur man kan underlätta för förstagångsköpare att ta sig in på den ägda bostadsmarknaden.

Du kan läsa artikeln här: Statligt lån kan bli aktuellt för förstagångsköpare
Vore kanske bättre med att bygga billigare hyreslägenheter, där "ungdomarna" inte behöver hosta upp en insats eller skuldsätta sig, oavsett hur fördelaktiga lånen är. Vem har förresten sagt att alla skall bo i BRF eller småhus?


Tycket inte att staten skall möjliggöra högre belåning är 85% (vilket är rätt högt det med). Antar att det skall finansieras med skattemedel också. I egenskap av skattebetalare så vill jag i så fall maximera räntan på detta lån, då jag inte inte anser att staten skall bedriva denna allmoseverksamhet de sysslar med. Som delägare i staten (i egenskap av skattebetalare) så anser jag att jag vill ha valuta för min risk, och statens risk. Anser inte en etablerad bank att du är är kreditvärdig (att du inte kan betala tillbaka), inte skall då staten gå in och göra det då, och om de skall göra det, så skall det vara en ränta överstigande bluestep och alla andra sista chansen-"banker".

Började själv i en hyresrätt, med human hyra och normal storlek. Detta gjorde att jag kunde spara ihop en hel del pengar för att köpa mig något senare. Kan jag, så kan alla andra också. Handlar i slutändan om prioriteringar och egna val. Sittande regering verkar leva efter att alla skall någon from av jämställhet eller social jämlikhet, där ens val och prioriteringar inte skall spela in på utkomsten. Hela det tankesättet är ju inte jämställt eller rättvist eller socialt jämlikt. Vi är alla en produkt av våra val, och beroende på val så kan vi inte ha samma möjligheter.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Mer allmännytta riktad mot ungdomar och studenter är grejen. Dvs öka utbudet.
Detta med bostadspriser är ett bra exempel på när enbart fria marknadskrafter (företag eller privatpersoner) inte automatiskt främjar en sund och vettig prisbild när efterfrågan är stor.
 
  • Gilla
Jafson
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Vore kanske bättre med att bygga billigare hyreslägenheter, där "ungdomarna" inte behöver hosta upp en insats eller skuldsätta sig, oavsett hur fördelaktiga lånen är. Vem har förresten sagt att alla skall bo i BRF eller småhus?


Tycket inte att staten skall möjliggöra högre belåning är 85% (vilket är rätt högt det med). Antar att det skall finansieras med skattemedel också. I egenskap av skattebetalare så vill jag i så fall maximera räntan på detta lån, då jag inte inte anser att staten skall bedriva denna allmoseverksamhet de sysslar med. Som delägare i staten (i egenskap av skattebetalare) så anser jag att jag vill ha valuta för min risk, och statens risk. Anser inte en etablerad bank att du är är kreditvärdig (att du inte kan betala tillbaka), inte skall då staten gå in och göra det då, och om de skall göra det, så skall det vara en ränta överstigande bluestep och alla andra sista chansen-"banker".

Började själv i en hyresrätt, med human hyra och normal storlek. Detta gjorde att jag kunde spara ihop en hel del pengar för att köpa mig något senare. Kan jag, så kan alla andra också. Handlar i slutändan om prioriteringar och egna val. Sittande regering verkar leva efter att alla skall någon from av jämställhet eller social jämlikhet, där ens val och prioriteringar inte skall spela in på utkomsten. Hela det tankesättet är ju inte jämställt eller rättvist eller socialt jämlikt. Vi är alla en produkt av våra val, och beroende på val så kan vi inte ha samma möjligheter.
Det kanske börjar bli glesare med personer som lyckas spara ihop till sin första handpenning, med tanke på prisutvecklingen. Själv köpte jag en lägenhet och betalade 60.000kr i handpenning 2005, idag går samma lägenhet för runt 2.2 miljoner. För att då kunna fylla på med spekulanter och hålla prisbilden genom hela kedjan av stigande priser, där säljarna kan förvänta sig någon halv miljon/miljon I vinst varje gång de byter bostad, för att till slut ha råd att köpa hus, kanske en sådan lösning är det enda som funkar, när bankerna inte vågar ta risken..?
 
Redigerat:
T test1 skrev:
Men om du tycker det låter som en bra idé att öka befolkningens belåning ytterliggare så fine kör på de
Nja, jag kan tänka mig en stor mängd liberaliseringar av bostadsmarknaden för att öka utbudet och därmed pressa priserna, men nymoralistiska lösningar där man tycker att det är lämpligt att använda statliga påbud för att fostra ungdomen lockar mig inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Höjda löner låter lockande. Det kör vi på!
Jag kan möjligen hitta några problem emd det om jag anstränger mig, men det låter jag bli. ;)

För övrigt så är det väl inte så att banken nödvändigtvis inte tycker att en person är kreditvärdig till mer än 85%, det är ju ett regelverk som införts av staten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Höjda löner låter lockande. Det kör vi på!
Jag kan möjligen hitta några problem emd det om jag anstränger mig, men det låter jag bli. ;)

För övrigt så är det väl inte så att banken nödvändigtvis inte tycker att en person är kreditvärdig till mer än 85%, det är ju ett regelverk som införts av staten.
Klart det finns problem med att ge folk mer i plånboken, oavsett om det sker genom höjda löner, eller stimulanser till att låna. Men om problemet är att folk inte kan spara ihop till kontantinsatsen idag, lika lätt som för 10-15 år sedan, kanske det är lönerna som inte hängt med?? Som exemplet jag gav ovan. 2005 betalade jag 60.000kr I kontantinsats (10%) idag går samma lght för ca 2.2 miljoner vilket ger en kontantinsats på 330.000 (15%) eller 220.000 om man hade haft kvar kravet på 10%.. Det hade tagit betydligt längre tid att spara ihop till för min del..

Och nej, det finns säkert de som bankerna tycker skulle klara av högre lån än 85% och det kan man idag i sådana fall enkelt lösa genom div lån för att snabbt "spara" ihop till kontantinsatsen. Har dock fått till mig av bekanta att bankerna inte alltid är så förtjusta i den typen av lösningar.
 
Konstigt men "Staten och kapitalet" spelas upp i min skalle också.
 
Fairlane
Buford Buford skrev:
Men om problemet är att folk inte kan spara ihop till kontantinsatsen idag, lika lätt som för 10-15 år sedan, kanske det är lönerna som inte hängt med?? Som exemplet jag gav ovan. 2005 betalade jag 60.000kr I kontantinsats (10%) idag går samma lght för ca 2.2 miljoner vilket ger en kontantinsats på 330.000 (15%) eller 220.000 om man hade haft kvar kravet på 10%.. Det hade tagit betydligt längre tid att spara ihop till för min del..
Klart att det är så att lönerna inte hängt med i prisutvecklingen för en bostad. Som du skriver så har ju lägenheten ökat med knappt 300% på 15 år och det har givetvis inte lönerna gjort.
Jag tror dock inte att det hade varit vettigt med en sådan löneökning heller, då hade vi haft en grym inflation och kanske skulle samma lägenhet kostat 10 miljoner idag ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.