Festools damsugare kostar enligt prislistan med moms:
CT Mini 3319
CT 22 E 5032
CT 33 E 6306
CT 33 LE 7962
CT 44 E 7881
CT 44 LE 9690
CT 55 E 9222

CTM 22 E 7160
CTM 33 E 8299
CTM 33 LE 10057
CTM 44 E 10070
CTM 44 LE 11841
CTM 55 E 11372

CTM innebär att den är klassad för hälsofarligt damm (dammklass M) och LE att den har tryckluftsanslutning.

Skulle gärna handla en men jag köpte en alto 840 i somras så jag avvaktar lite. I alton passar festools slang perfekt.

/Kent
 
kastrom skrev:
Festools damsugare kostar enligt prislistan med moms:
CT Mini 3319
CT 22 E 5032
CT 33 E 6306
CT 33 LE 7962
CT 44 E 7881
CT 44 LE 9690
CT 55 E 9222

CTM 22 E 7160
CTM 33 E 8299
CTM 33 LE 10057
CTM 44 E 10070
CTM 44 LE 11841
CTM 55 E 11372

CTM innebär att den är klassad för hälsofarligt damm (dammklass M) och LE att den har tryckluftsanslutning.

Skulle gärna handla en men jag köpte en alto 840 i somras så jag avvaktar lite. I alton passar festools slang perfekt.

/Kent
So jag beskrivit i en tidigare tråd, så har Alto:n den irriterande egenheten att den låter det tillkopplade elverkygets vartalsreglering att styra även dammsugarens varvtal. Det är enormt irriterande. Kan någon svara på om det även gäller Festools CT22, som är den maskin jag fikar efter som ersättare?

 
Är det så?
Har aldrig tänkt eller hört det men å andra sidan så låter mina verktyg och jag har hörselkåpor på. Men i mitt fall så har jag ingen varvtalsreglering heller så där slipper jag det bekymret :D :D
 
Den här sugen från Alto kan jag varmt rekommendera. Klarar även stora mängder fint slipdamm...

http://www.alto.as/webapp/wcs/store...10101&id=ALTO_i_1_1_0&productId=93098

Finesser som: antistat, halvautomatisk filterrengöring, uttag för elverktyg m.m.


Kostar en slant (finns bl.a. på Jula) men billigare än Festool som jag också övervägde.

Köpte f.ö. min från Tyskland vilket gjorde den mycket prisvärd.

 
CT22:an håller det varvtal du har ställt in oavsett hur maskinen körs.
 
Om man nu ska göra en väl fungerande budgetlösning på en dammsugare till diverse maskiner, vad ska man satsa på då ? autostart måste vara med. :)
 
Som jag tidigare svarat så köpte jag en Alto 840 som jag tycker funkar helt ok, och andra med mig.

Jag köpte den på Bauhaus för under 1000:- kommer inte ihåg exakt men det var på kampanj.
 
den finns med i deras kampanjblad.. går ut idag.. 995 pix.. jula har den för 1495..
>:( >:( >:(
 
Hej!

Lånar denna tråd lite...

Detta kanske är en dum fråga, men hur fungerar detta med styrningen av damsugaren från maskinen.

Är det så att man pluggar verktygets vanliga kontakt i damsugaren, så känner den när maskinen förbrukar energi?

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Hej!

Lånar denna tråd lite...

Detta kanske är en dum fråga, men hur fungerar detta med styrningen av damsugaren från maskinen.

Är det så att man pluggar verktygets vanliga kontakt i damsugaren, så känner den när maskinen förbrukar energi?

/Jonas
Ja, så är det. Exakt hur det är kopplat vet jag inte. Kanske kan någon elkunnig svara på det?
 
Tror inte jag behöver någon förklaring....

Det jag undrade var om det annars fanns någon slags standard för styrsignal som skall skickas till sugaren...

Tänkte att det borde man sett någonstans...

Tackar för svaret.

/Jonas
 
lite elektronik som "känner" av om det går(förbrukas) effekt på uttaget.. ;)
 
Så länge du inte snålar för mycket, jag handlade en Kärscher för 500 pix med den är förpassad till biltjänst nu.
Är inne på en Festo 22:a men får avvakta ett tag.
 
Har själv en Alto 840, fungerar bra till mindre maskiner men nackdelen med styrningen av dammsugaren med ansluten maskin är att effekten på sugen och maskinen adderas vilket ibland kräver rejäla proppar.

Och sugkapaciteten räcker inte till för en bordscirkelsåg.

Ser att de anger sugkapacitet 3600 l/min för 840 som kostar 1495. Jämför det med Julas billigaste spånsug på 15000 l/min för 1995.
 
Kan någon tipsa mig om var jag får tag på en adapter att sätta mellan sugslangen och verktyget? Jag har en Alto 840 och vill ha en övergång från sugslangen och verktyget som har ett rund, mindre port.
Jag har kollat på Classe, Jula, Fredells utan att hitta något som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.