Hej vänner.
Bygger en bastu i al 190 x 130. ( höjd 200). Jag kommer bara att ha en lav fast då lite bredare istället.

När jag läser Tylös bruksanvisning står det att aggregatet ska vara minst 2 cm över laven Varför ?

Jag vill ju ha upp laven något högre än normalt ( 70 cm ) för att få lite varmare.( trappsteg)
Måste då aggregatet vara ovanför 70 cm ? varför kan det inte vara under ?
Förstår att det tar lite längre tid att värma upp bastun dessto längre ner agregatet sitter . eller ?

Det set lite dumt ut att ha aggregatet högt då det sitter i ett fönster . Vill alltså få ner aggregatet och upp med laven . Vad kan bli fel ?

Tack mvh Johan
 
Redigerat:
Du skriver att enligt Tylö ska laven vara över aggregatet, så vad är problemet?
 
Sorry tvärt om ..aggregat över laven . ska ändra
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
OK, märkligt. Står det att det måttet är relativt den nedre laven? Jag har två lavar och att ha aggregatet över den över laven går knappt, så kommer det för nära taket.

Måtten aggregatet måste ha fritt från golv och tak borde vara de viktigaste.
 
P Pin skrev:
OK, märkligt. Står det att det måttet är relativt den nedre laven? Jag har två lavar och att ha aggregatet över den över laven går knappt, så kommer det för nära taket.

Måtten aggregatet måste ha fritt från golv och tak borde vara de viktigaste.
Nej det gäller bara den första laven.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jonil152 skrev:
Hej vänner.
Bygger en bastu i al 190 x 130. ( höjd 200). Jag kommer bara att ha en lav fast då lite bredare istället.

När jag läser Tylös bruksanvisning står det att aggregatet ska vara minst 2 cm över laven Varför ?

Jag vill ju ha upp laven något högre än normalt ( 70 cm ) för att få lite varmare.( trappsteg)
Måste då aggregatet vara ovanför 70 cm ? varför kan det inte vara under ?
Förstår att det tar lite längre tid att värma upp bastun dessto längre ner agregatet sitter . eller ?

Det set lite dumt ut att ha aggregatet högt då det sitter i ett fönster . Vill alltså få ner aggregatet och upp med laven . Vad kan bli fel ?

Tack mvh Johan
Baserat på Tylös råd undrar man ibland om någon där någonsin badat bastu...nåväl

Du sätter väl bara aggregatet normalt avstånd från golvet och laven så högt som det är möjligt och praktiskt.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Illustration av installation av bastuaggregat med erforderliga minsta avstånd angivna för säkerhetsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är i tillfälle avstånd nr 11 är under 100mm (och ned til 30mm) då ska stenmagasin vara över lavnivå(min 20mm-avstånd nr 10 i bild)
Detta är brandsäkerhet-om laven är nära och över stenmagasin så blir träverk upvärmd potensielt til antändningspunkt.
Är avstånd i sidled mer än 100mm så kan du ha laven högre än aggregatets stenmagasin.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
hemmm1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.