Låter bra!

Rörelsedetektorer verkar finnas många vettiga men jag har inte hittat någon prisvärd inomhus kamera än. Någon som har tips?
 
R Robban66 skrev:
Låter bra!

Rörelsedetektorer verkar finnas många vettiga men jag har inte hittat någon prisvärd inomhus kamera än. Någon som har tips?
Unifi gillar jag
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
T
gol gol skrev:
Håller inte med dig om det.

Bara 1:a grundläggande kravet, att larmsystemet ska funka även vid strömavbrott, är svårare att implementera än man kan tro. Även om man sätter UPS på Homey, WiFi-router och annan utrustning som behövs för larmsändning så får man inte glömma att Z-wave och Zigbee-enheterna inte får vara routade över strömmatade noder (om du inte har UPS på hela huset). Eftersom systemet själv bestämmer routingen, så innebär det I praktiken att man inte kan ha några 240V-noder i samma Z-wave/Zigbee-nätverk som magnetkontakterna och rörelsedetektorerna. Utan routing, begränsas räckvidden till några få meter. Felövervakningen av de trådlösa enheterna är dessutom nästan obefintlig och om någon använder en störsändare så lär du inte få någon som helst felindikering.

Men självklart väljer var och en själv efter vilka krav man har och sin plånbok.
Vi vanliga dödliga villaägare får troligen inte besök av Jönssonligan...

Men för all del, har man pengarna och gärna slösar dom på dyra larmlösningar så kör :)
 
T test1 skrev:
Vi vanliga dödliga villaägare får troligen inte besök av Jönssonligan...

Men för all del, har man pengarna och gärna slösar dom på dyra larmlösningar så kör :)
Om du inte ens tycker att ett larmsystem ska fungera vid strömavbrott så har vi väldigt olika syn på baskraven för ett system för brand- och inbrottsdetektering. Jag lägger hellre pengar på saker som har rimlig chans att detektera brand och inbrott än på hobbyprylar som man redan på förhand vet har stora brister. Faktum är att ett riktigt larm där du även kan återanvända alla sensorerna i ditt hemautomationssystem inte är jättedyrt. Många personer lägger betydligt större summor på sina hemlarm i abonnemangsavgifter än vad ett sådant kostar.
 
engs
Fast har man redan Athom för automatisering, med nån rörelsedekare, ha koll på dörrar med sensorer etc.
Är merkostnaden för att addera heimdal-appen och använda den som larm, kanske 10 min av sin tid.
Det är bättre än inget alls.
 
engs engs skrev:
Fast har man redan Athom för automatisering, med nån rörelsedekare, ha koll på dörrar med sensorer etc.
Är merkostnaden för att addera heimdal-appen och använda den som larm, kanske 10 min av sin tid.
Det är bättre än inget alls.
Självklart är det så om man redan investerat tungt i Z-Wave/Zigbee-detektorer.

Men för er som läser detta som ännu inte köpt på er massa Z-Wave/Zigbee-prylar, så är mitt tips att satsa på ett proffslarm, helst med trådade detektorer och återanvänd larmets detektorer i ditt hemautomationssystem i stället. Du får då en fantastisk bra bas att bygga vidare på, där du hanterar drift/säkerhetskritiska saker i larmsystemet och okritiska saker i hemautomationssystemet. Det bästa av båda världarna.
 
  • Gilla
millefeuilles och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde en Netatmo inne kamera nu, ska bli kul testa!
 
R Robban66 skrev:
Jag beställde en Netatmo inne kamera nu, ska bli kul testa!
Vilken Netatmo blev det?

Hur har allt gått med larmet? Jag är sugen att göra något liknande!
 
Hej!

Jag köpte netatmo indoor camera welcome. Har inget att jämföra med men den funkar hyfsat. Inte imponerad men den är ok.

Har kopplat några aqara window/door sensorer till homey som meddelar om dörrar öppnas eller står öppen. Testade shellys window/door sensor innan men den fick jag aldrig att fungera.

Har inte börjat med Heimdal än. Inte riktigt sett mervärdet med den då jag redan övervakar med flöden i homey.

men ska bygga vidare med mer grejer så får vi se hur jag gör då.
 
Tack för svar! Vad tycker ni talar för Netatmo vs Nestkamerorna?
 
Vad är Heimdal för nåt ni skriver om? frågar eftersom jag själv har en Homey som ska styra mitt hus och jag klurar på vilket larm vi ska ha osv.
 
hoffret hoffret skrev:
Vad är Heimdal för nåt ni skriver om? frågar eftersom jag själv har en Homey som ska styra mitt hus och jag klurar på vilket larm vi ska ha osv.
Finns en app Heimdall du kan lägga till i Homey som ska ge en viss larmfunktion, men inte testat än
 
”Viss larmfunktion”? Vad menas med det, ljud?

Jag har precis installerat 2 st Eufy kameror med stöd i Homey. Kamerorna har en inbyggd larmfunktion, dvs ljud/siren som kan triggas från Homey.

Min plan är att när rörelsesensorerna (fibaro) eller kamerorna detekterar rörelse samtidigt som Homey är satt i ”away” så drar sirenerna igång plus att jag får pushnotis. Kanske att alla lampor i huset börjar blinka.
 
  • Eufy Indoor Cam 2K Pan & Tilt övervakningskamera med siren och pushnotis-funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Grymt! Ska gå in o läsa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.