Vi har ett tegeltak som fått lite välbehövd kärlek. Tegelpannor har tagits ner, rörgenomföringar tagits bort, takpapp fixats, läkt bytts ut och tegelpannor lagts på igen. jag har gjort jobbet själv med hjälp av min byggmentro och det har varit enormt lärorikt! Nu var sista steget att plåtslagaren skulle komma och plåta in den gamla skorstenen som inte längre används utan bara inneburit en väg in för fukt och regn på vinden.

När plåtslagaren skulle sätta på plåthuven märker han att hela den översta kragen på den gamla skorstenen är lös och söndervittrad - och därmed omöjlig (och farlig) att fästa skorstenshuven i! Nu är min fråga - kan jag helt enkelt knacka bort den översta kragen på skorstenen? Eller behöver jag mura upp en ny krage också?

Jag har streckat den del av skorstenen som är lös på bilden här nedan. Det verkar framför allt vara bruk som kragen består av (kan inte se några tegelstenar), men under kragen är det stadigt och fint med tegelstenar.
 
  • Mossbeklädd skorstenskrag med markerade sprickor, bakgrund med lantlig miljö och byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på toppen av en skorsten med söndervittrat murbruk och mossa, markerad för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndervittrad skorstenskrage med mossa på tak mot bakgrund av röda och gröna lador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på hur den ser ut kan det nog va lite mer dåligt. Men skorstenar har en minihöjd som dom ska va över tak, så mura upp det du tar bort så bråkar inte sotarn.
 
Används den inte alls så kan man ju avsäga sig sotningen på den pipan och göra som ni har tänkt? Fast oavsett om man river bort första lagret eller inte så borde man ju rimligen kunna göra huvan så man skruvar den i resten av plåten och inte i skorstenen?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Med tanke på hur den ser ut kan det nog va lite mer dåligt. Men skorstenar har en minihöjd som dom ska va över tak, så mura upp det du tar bort så bråkar inte sotarn.
Den skorstenen har ingen användning idag, förutom eventuellt för ventilation. Det finns en relativt ny kamin som har en en egen skorsten bredvid.
 
S Stefan1972 skrev:
Används den inte alls så kan man ju avsäga sig sotningen på den pipan och göra som ni har tänkt? Fast oavsett om man river bort första lagret eller inte så borde man ju rimligen kunna göra huvan så man skruvar den i resten av plåten och inte i skorstenen?
Ja, jag tänker också så.. det jag är orolig för är om det skulle påverka eventuell ventilationsfunktion om jag tar bort kragen.
 
Tänkte följa upp lite :) Har pratat med ett företaga som utför skorstensrenovering och enligt dem är den övre ”kragen” där av estetiska skäl - och för att att leda bort vatten (vilket ju inte kommer behövas i mitt fall eftersom hela skorstenen ska plåtas in).

Jag har tagit bort ”kragen” och hittade där sönderrostade järnstänger som antagligen fungerat som inre armering. Plåtslagaren skulle fixa nya för att staga upp innan de plåtar in det sista. Så här såg det ut när jag plockat av kragen samt innan jag plastade in hela skorstenen i väntan på plåtslagaren!
 
  • Öppen skorsten med avlägsnad krage och synliga sönderrostade järnstänger, i väntan på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten under renovering med borttagen kragen som avslöjar sönderrostade järnstänger och öppet tegelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.