Var hittar jag texten där det står att man ej får dra EKRK (Kulo) i rör.
Min granne har en kulo som han vill dra genom en 30cm tjock betongvägg (torrt till torrt utrymme) och frågade mig om han kan använde kulo.
Nja... blev mitt svar och rådfrågar detta eminenta forum.
Jag har nu tillbringat X-antal timmar med ELSÄK-FS 1999:5, Elsäkerhetshandboken 2004 och internet utan att hitta svar.
 
Om jag inte missminner mig så får man dra in kulo 20 cm dolt i vägg. Jag tror inte att det kan vara något problem att gå rätt igenom en 30cm vägg.
 
Knivigt läge ;D

Kör på, i med kabeln genom betongväggen, vad ska hända ?
 
Kap 52 Tabell 52F Val av ledningssystem

Som not till denna tabell står att kulo endast får förläggas lätt skönjbar.
 
Ok, tack MickeM!

Nu kommer tolkningsfrågan:
Skall det tolkas som OK att gå genom en vägg (i detta fall 30cm tjock), om den är fast förlaggd (vilket den blir i och med klamring).?

Vad är lätt skönjbar?
-Att man kan se var kabeln går in och ut i hålet?
-Att det räcker att se var kabeln går in i hålet (den kanske avslutas i botten på kulodosa i andra änden)
-Att man ser kabel överallt, dvs. inte gå igenom vägg alls?

Edit: Min tolkning är att Kulo aldrig får förläggas i rör oavsett om den skalas eller ej!
-Rätt eller fel?


Hmm, jag har aldrig tänkt på detta förrut faktiskt.  :p
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Jo här är en tolkningsfråga.
Kablen får bara användas för öppen fast förläggning och tolkar detta som att den skall synas i hela sin sträckning man har dock tillåtit att man t.ex tapetserar över kablen och den blir ju då lätt skönjbar.

Utdrag ur guiden sidan 73.
Man får vid övergång från dold rörinstallation till öppen förläggning dra EKRK till en kopplingsdosa eller apparatdosa i ett dolt rör maximalt 20cm.
Om man avmantlar kablen så att de enskilda parterna motsvarar oskadade grundisolerade ledare kan de, utan mellanliggande kopplisdosa dras i ett rör av isolermaterial fram till t.ex. ett takutlopp för en ljusarmatur.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara tillåtet att mantla av den biten som skall gå i rör mitt på en kabel eftersom du då bryter skyddsjordningn för kabelmantlen som finns i moderna "kulo" EKRK.

Min tolkning av detta är således att man inte får dra kablen i rör genom väggen.
 
MickeM skrev:
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara tillåtet att mantla av den biten som skall gå i rör mitt på en kabel eftersom du då bryter skyddsjordningn för kabelmantlen som finns i moderna "kulo" EKRK.
Detta börjar bli intressant det här: :D

Tyvärr har jag inte guiden själv. :'(

Hur är det egentligen med Kulon´s mantel?
I Föreskrifterna 471.2.2 (Sid 84) står det:
Skydd mot indirekt beröring erfodras inte för följande material:
-...
-...
-Kulokabels metallmantel.
-...

Vad ska man då med mantel på kulo till (endast för att få bort störningar eller?) ???
 
Varför man har mantel på kulokabeln vet jag faktiskt inte. Mekaniskt skydd?

Att man undantagit mantlen på kulokablen kan vara för att man skall få använda den kabel som fortfarande fanns/finns i lager och utöka befintliga installationer
I den nya EKRK:n finns biledare för att skydda mantlen.

Utdrag från frågor och svar "Elsäkerhetsverket".

Huvudregeln är att EKRK endast får användas med biledaren ansluten till skyddsjord. Vid utbyte eller komplettering av befintlig installation, inom ett utrymme enligt vad som framgår av 471.2.2, krävs dock inte att aluminiummanteln skyddsjordas. Om man däremot förlägger en ny kabel från elcentralen in till ett sådant utrymme skall EKRK:ns biledare anslutas till skyddsledarskenan.

Bakgrund
Kulokablar har ojordad aluminiummantel och yttermantel av PVC. I händelse av skada på ledarisoleringen (grundisoleringen) kan aluminiummanteln bli spänningssatt.

Svenska Elektriska Kommissionen, SEK har utarbetat en standard för en ny typ av kabel, som fått beteckningen EKRK. Denna kabel är i stort sett utförd som den gamla kulokabeln, men har en biledare som skyddsjordar aluminiummanteln. Beteckningen ”kulo” utgår för att undvika förväxling mellan kabeltyperna.

 
Ponera att man har dragit en EKRK genom en 20cm tjock vägg, sedan renoveras det och gipsas på på bägge sidor och vips har man en 30cm tjock väg, tvingas man då byta kabeln?

Är man osäker så lägg EKK eller EKLK, men jag hade personligen inte hängt upp mig på ett exakt mått på väggtjocklek. kan inte se hur en 20cm tjock vägg kontra en 21cm tjock vägg gör att elsäkerheten försämras.
Möjligtvis att kabeln påverkas genom sämre kylning, men EKRK har ju inte lägre strömvärde än EKK/EKLK!

Är det bara fråga om en vägggenomgång kan man ju skönja kabeln på bägge sidor om hålet!
 
En stilla undran bara; Vart tog det sunda förnuftet vägen ? Vad skulle det elsäkerhetsmässiga problemet vara med att lägga EKRK:n genom väggen ?
 
MickeM skrev:
Varför man har mantel på kulokabeln vet jag faktiskt inte. Mekaniskt skydd?
Precis som med "kulo" skall man kunna göra snygga kompletteringar med utanpåliggande kabel och klemmi-klammer. EKRK går att få riktigt rak och det gamla kulo-bockarna fungerar också.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
MrMagic skrev:
En stilla undran bara; Vart tog det sunda förnuftet vägen ?  Vad skulle det elsäkerhetsmässiga problemet vara med att lägga EKRK:n genom väggen ?
Precis dit jag ville komma!
 
MrMagic skrev:
En stilla undran bara; Vart tog det sunda förnuftet vägen ? Vad skulle det elsäkerhetsmässiga problemet vara med att lägga EKRK:n genom väggen ?
Nog finns det sunda förnuftet finns här allt! >:(

Men eftersom jag fick en fråga och inte kunde svara exakt och med motivering vad som är föreskriftsenligt riktigt (trots att jag är yrkesman), så väcktes intresset för att ta reda på FAKTA och kunna ge ett svar.

Personligen kan jag inte heller förstå vad det elsäkerhetsmässiga problemet med EKRK genom en vägg (eller uppskalad i rör för den delen) skulle vara, så därför frågar jag denna kunskapsbank.

EKRK är en kabeltyp som vi inte får använda på vår industri pga. vår kabelstandard så därför kommer jag i princip aldrig i kontakt med olika förläggningar av den.


Ang. Manteln så blev det en fundering som dök upp "efter resans gång".
Tyvärr så måste jag ha varit trött när jag läste "mantel" som "biledare" (ibland blir det fel). :-[
Det är klart att manteln är till för att ge styvhet i kabeln och biledaren kommit till för att skydda manteln från att bli strömförande.
Så att skala upp en kulo på mitten torde inte vara något problem så länge biledaren är intakt.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
När vi nu är inne på ämnet, finns det någon som kan förklara varför man inte får dra kulo eller EKRK i rör?

Vad är det för elsäkerhetsskillnad mellan den förläggningen och att använda EKLK?
 
hempularen skrev:
När vi nu är inne på ämnet, finns det någon som kan förklara varför man inte får dra kulo eller EKRK i rör?

Vad är det för elsäkerhetsskillnad mellan den förläggningen och att använda EKLK?
Gissning:
Rör har ofta krökar. En styv "kulo" fastnar i krökarna och kräver då väldigt
stor dragkraft för att komma förbi och vartefter böjas när den dras genom krökarna. En stor dragkraft kan dra isär rören och skada kabeln. Det ger att raka rör inte är något fysiskt problem men hur får man folk att hålla sig till att bara dra i helt raka rör? Det går inte, den enda fungerande regeln är ett totalt avrådande. Vilket är lite fånigt när man skall gå genom en vägg och ett kort rakt rör skulle ge en prydligare installation.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.