Det finns lite tips under juridik-avdelningen.

Ni kan göra en reklamation via fax eller sms. Annars funkar alltid personligt överlämnande med vittne. (Ni kan avtala tid med honom och låte en bekant + ett vittne överlämna reklamationen.)

Nu var det ett tag sedan jag läste om ett liknande fall, men kolla med er konsumentvägledare om Ni inte sitter ganska säkra om Ni försökt reklamera med hjälp av de adresser som finns på fakturan. Tycker ABSOLUT inte Ni ska betala. Ni har gått längre än Ni behöver. (Antar att vägledaren upplyste om att han har skyldighet att ange priset INKL moms till Er då Ni är privatpersoner.)
 
Nu vet vi att en firma alltid måste ange pris med moms när det gäller privatpersoner. Det visste vi som sagt var inte i början så därför gick vi med på att betala även momsen.

I nuläget är det mest lite småläskigt eftersom tonen från hans sida mest liknar sandlådestadiet. Han ska skicka till inkasso och vattenpumpen som han levererat tänker han åka ut och hämta.....???? Bara att polisanmäla honom i så fall... Han tänker heller inte färdigställa återfyllnaden och heller inte gräva för vårt garage trots att det ingår i vårt avtal. En sån skurk!

Vi är tacksamma för ALLA tips!

mvh Linda
 
Har ni inte en byggtekniker? I så fall borde han kunna stötta er! Stå på er! Det är han som gör fel inte ni.
 
När det kommer "hot" om inkasso, ej färdigställande så tycker jag personligen att man direkt ska markera en gräns. Göra klart att man fullgjort sina förpliktelser (och ibland mer därtill) och att man därför lugnt kan säga - "Vi har försökt lösa detta snyggt och varit tillmötesgående, men med din attityd - vi ses i rätten ... Vi kan våra rättigheter och det kommer bara att gynna oss." Min erfarenhet (kanske bara tur?) säger att det bara blir hot och att då det väl kommer till kritan och de inser hur löst de sitter så är de mer förhandlingsbenägna.
Ang inkasso - Bara att säga "Gör det! Det blir din kostnad eftersom vi redan betalat mer än överenskommet."
Ang pumpen - Se till att flera i Er omgivning vet att den finns. Meddela sedan att folk vet att den finns och att en återtagande självklart leder till polisanmälan.
ang ej färdigställande - Meddela att det får han gärna göra och att Ni då uttnyttjar konsumenttjänstlagen (kommer inte ihåg paragraf på rak arm, men kolla http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850716.HTM ) och att någon annan får färdigställa och skicka fakturan till honom.

Som sagt - kolla under juridikavdelningen. Tyvärr flera likartade fall. Vad Ni än gör. Stå på Er!
 
Det sägs ofta att man skall ta referenser på de hantverkare man kontrakterar. Men hur då? Om man frågar hantverkaren vilka kunder han haft tidigare, lär han ju bara räkna upp de som han kommit bra överrens med.
 
Dessutom tror jag att av de som har bra referenser så kan det vara från de gånger allting har förlöpt som det skall. En plattsättare jag haft kontakt med nyligen har visat sig vara riktigt duktig på att göra jobb, men när det hela leder till en reklamation så har han givetvis inte gjort något fel. När han slutligen ger med sig så gör han ett mycket sämre jobb än han gjorde förstagången. Tyvärr misstänker jag att om man får rätt mot en hantverkare i en reklamation så riskerar man att få ett arbete gjort till B kvalitet. Skulle vara intressant att se den personen livnära sig inom telekom. Där kan man inte betrakta en reklamerande kund som en belastning. I värsta fall är en direktträff av blixten en solklar reklamation om kunden är bra. Extremfall, visst, men man måste i varje fall alltid behandla kunden med silkesvantar.
 
1. Är det inte bra utfört så har du i konsumenttjänslagen ett kapitel om "fackmannamässigt utfört".
2. Mina kontakter med Nokia och Ericsson (eller snarare deras ombud, vilka "skyller på" företagen) i fråga om reklammationer har inte visat någon som helst service, vare sig vad gäller (små) växlar eller (i synnerhet) själva telefonen.
 
Tack för tips!

Vi har haft kontakt med vår byggledare o kvalitetsansvarige. Han hade inga direkta råd men gav en vidare kontakt på kontoret (som självklart har semester en månad till....) som kanske kan hjälpa oss. Lite väl lång väntan på att han ska semestra klart så vi får ta hjälp på annat håll. Konsumentsekreteraren i kommunen är ju tillbaka redan på måndag så vi tar det med henne då. Hon har ju tidigare erfarenheter av den här firman....

Ska läsa igenom konsumenttjänstlagen NOGA och rabbla den innantill för vår käre bekant.... ;) Tack för länken!

Ang pumpen.... Alla vet att den finns. Och hydroforen ska vi bära in i källaren imorgon... :)

Fortsättning följer.....


MVH Linda o Danne
 
Jag läser om era problem och blir nästan avundsjuk - för hur gör man för att få en snickare att överhuvudtaget komma. Har haft kontakt med flera, som besiktigat huset, utlovat göra arbetet en viss dag - men ej kommit. När jag sedan försökt nå dem har de varit oanträffbara. Den senaste skickade, efter tre dagar, ett sms och sa att han tyvärr inte kunde åta sig arbetet. Detta efter att vi bestämt pris, datum o allt. Verkar inte finnas någon som helst pålitlighet i den branschen. Söker hjälp med att sätta in ett fönster samt bygga nytt innertak i Borås-området. Är det kanske någon som känner till någon pålitligt byggare???
 
Fredrik Plejer (osäker på stavningen av efternamnet). Han är verksam mellan Borås och Ulricehamn vet jag.
 
Nu är det ett tag sedan vi var här....
Tänkte bara tala om att vi nu har anmält vår "käre" markentreprenör till ARN. De har sedan juli (?) börjat ta upp även frågor som rör nybyggnationer.
I hans svar till ARN som vi fått kopia på står bland annat att han bara givit oss en uppskattning av vad allt kommer att kosta, ingen offert. Mycket merarbete har tillkommit (det enda som vi beställt utöver det ursprungliga är en radonslang vilken enligt hans svar till ARN ligger på 5000 med arbete) osv osv osv. Bara en massa blaj helt enkelt.....
Ska bli mycket intressant att se hur ARN bedömer det hela!!!
Lite trist bara nu när vi ska få vårt hus värderat att det inte är återfyllt framför det. Sänker värdet rejält, något som vi lär ta upp med ARN och markentreprenören i nästa steg!
Fortsättning följer.......

MVH Linda o Danne
 
Tack för uppdatering, håller tummarna för er fortsättning!
 
Lider med er Linda_o_Danne och skönt att ni kunde anmäla till ARN så kan ni åtminstone känna att ni gjort vad ni kunnat. Tråkigt för dig också FlitigaLisa att din strullista är så lång men skönt att det ordnade sig till slut. Mina strulproblem har jag redan redogjort för under juridikfliken så de tänker jag inte rapa upp igen. En reflektion bara; de som bygger helt nya hus har ju i bästa fall viss hjälp av hustillverkaren vid ev. tvister med snickaren men när man som vi bygger till/om ett befintligt hus har man ju inget stöd alls utan är helt utlämnade till hyenorna i branschen! Då är det verkligen läge att välja entreprenör med omsorg! Om jag också kunde leva som jag lär vore allt bra...
 
Jag skall aldrig själv bygga ett hus, låter som bara strul.

Jag tror att mycket av problemmet ligger att man bygger hus bara en gång, dvs som nybörjare. Det är väl ingen som kan simma när denne hoppar i vattnet för allra första gången, ingen som kan köra bil när man sätter sig bakom ratten allra första gången (även om man är "proffs" på sätet bredvid), ingen blir fotbollsproffs bara genom att titta på Tipsextra. Och här plötsligt ger man sig i ett flera-miljoner-kronor-projekt och de enda förkunskaper man har är några snack med vänner och bekanta. Mot sig har man proffs !!!

Konstigt att ingen kommer på den ljusa idén att anordna utbildning för framtida husbyggare, där man går igenom det praktiska, juridiken, rättigheter och skyldigheter, mm. Kanske en halvårskurs, två kvällar i veckan, inkl praktiska övningar att skriva kontrakt, ta offert, förhandla, följa upp några husbyggen som pågår under tiden, utveckla kontaktnär med hantverkare & byggentreprenörer, mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.