Hej,

Jag har frågor om tak på elementhus Mockfjärd. Taket är inte bytt och enligt besiktningsman är det bra att tilläggsisolera taket för att spara värmekostnad. Hur avancerat är det att tilläggsisolera ett Mockfjärdshus, hittar inga ritningar men konstruktionen verkar relativt enkelt byggd med masonitskivor på insidan? Behöver man börja utifrån med att ta ner tegelpannor etc.. eller kan man jobba innefrån. Bra ståhöjd på vinden.
 
Berätta gärna mer om huset. Hur många plan har du? Hur ser taket ut, är ett vanligt sadeltak? En liten bild på vinden vore också trevligt :)

Edit: jo, en sak till - hur ser bjälklaget mellan översta bostadsvåningen och vinden ut?
 
Huset är ett parhus i två plan. Totalt 128 kvm per ”hushåll”. Bifogar bilder.
 
  • Ritning av parhus i två plan med måttangivelser, visar fasad och takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bearmaniac skrev:
Berätta gärna mer om huset. Hur många plan har du? Hur ser taket ut, är ett vanligt sadeltak? En liten bild på vinden vore också trevligt :)

Edit: jo, en sak till - hur ser bjälklaget mellan översta bostadsvåningen och vinden ut?
Ytterligare bilder från vind.
 
  • Oisolerad vind med öppen takstol, synlig taklucka och oisolerade rör längs golvkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av vind med synliga träbjälkar och isoleringstäckt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter onödigt att isolera på själva taket, menade han yttertaket ? Hur tjockt är vindsgolvet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter onödigt att isolera på själva taket, menade han yttertaket ? Hur tjockt är vindsgolvet?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter onödigt att isolera på själva taket, menade han yttertaket ? Hur tjockt är vindsgolvet?
Rekommendationen är att isolera ytterligare 10 cm över de 20 cm som är isolerat idag. Men då är detta alltså på ”vindens golv”. Jag skulle gärna vilja ha lite erfarenhet om att isolera direkt mot masoniten i vindens tak. Vad är bäst för att inte påverka ventilationen och i vilken ordning skall i så fall isoleringen ske. Plast direkt under masoniten eller isolering direkt under masoniten.. krävs luftspalt, hur tjock i så fall. Hur bygger man lättast om takstolarna för att göra vinden mer rymlig... ja erfarenhet av denna typ av hus helt enkelt .
 
Normalt lägger man på ett lager på de befintliga isolerskivorna och sedan tillbaka med vindsgolvet. Jag tror inte de extra 10 cm kommer ge så stor besparing, det är kanske värt besväret om du gör jobbet själv.
 
Består bjälklaget mellan övervåning och vind av de karaktäristiska elementen? D.v.s. två lager krysslimmat trä med 160 mm kutterspån emellan.

Jag är inne på samma linje som tidigare svar i tråden: att det inte kommer att ge någon väldig besparing på elräkningen att isolera vindsgolvet, men om det kliar i fingrarna att göra något med huset så kan det vara ett projekt mer för skojs skull.

Att isolera hela vinden ställer jag mig ännu mer frågande till. Du vill väl knappast varmhålla hela vinden? Jag är ingen expert på såna här frågor, men betänk åtminstone eventuella fuktproblem innan du ger dig på att isolera hela vinden. Det skulle exempelvis förvåna mig om du har ångspärr i huset (men å andra sidan är mitt elementhus från -68, kanske började man med ångspärr i de senare husen).
 
B bearmaniac skrev:
Består bjälklaget mellan övervåning och vind av de karaktäristiska elementen? D.v.s. två lager krysslimmat trä med 160 mm kutterspån emellan.

Jag är inne på samma linje som tidigare svar i tråden: att det inte kommer att ge någon väldig besparing på elräkningen att isolera vindsgolvet, men om det kliar i fingrarna att göra något med huset så kan det vara ett projekt mer för skojs skull.

Att isolera hela vinden ställer jag mig ännu mer frågande till. Du vill väl knappast varmhålla hela vinden? Jag är ingen expert på såna här frågor, men betänk åtminstone eventuella fuktproblem innan du ger dig på att isolera hela vinden. Det skulle exempelvis förvåna mig om du har ångspärr i huset (men å andra sidan är mitt elementhus från -68, kanske började man med ångspärr i de senare husen).
Man isolerar inte yttertaket utan golvet på vinden. Där är 40 cm optimal isolering som ger u-värde 0,1.
De till att vinden blir ventilerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.